BRATISLAVA. Ministerstvo školstva pristúpilo na základe podnetov z praxe cez poslanecký návrh k legislatívnym zmenám v novele školského zákona, ktorá je v týchto dňoch predmetom rokovania parlamentu.
Zmeny v zákone majú zlepšiť vzdelávanie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, informovala agentúru Sita hovorkyňa rezortu školstva Beáta Dupaľová Ksenzsighová.
Zmeny však majú byť zároveň odpoveďou na konanie Európskej komisie za nerovnaký prístup k vzdelávaniu rómskych detí, ktoré voči nám začala ešte koncom apríla.
Chudoba nebude dôvodom pre špeciálne vzdelávanie
Zmeny v školskom zákone sa podľa Dupaľovej Ksenzsighovej týkajú vzdelávania detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, vrátane tých, ktoré pochádzajú zo sociálne znevýhodneného prostredia.
Ministerstvo chce dosiahnuť, aby sa špeciálne potreby zdravotne znevýhodnených detí nezamieňali s potrebami detí zo znevýhodneného prostredia.
"Dôvodom je, že vývin dieťaťa v sociálne znevýhodnenom prostredí neznamená automaticky aj zdravotné znevýhodnenie, ktoré je určujúce pri zaradení dieťaťa alebo žiaka do špeciálnej školy alebo špeciálnej triedy," vysvetlila hovorkyňa.
Školský zákon má obsahovať päť nových opatrení
Do špecializovanej triedy najviac na jeden rok
"V právnej norme sa navrhuje ustanoviť, že dieťa alebo žiak, ktorého špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby vyplývajú výlučne z jeho vývinu v sociálne znevýhodnenom prostredí, nemôže byť prijaté do špeciálnej školy alebo do špeciálnej triedy materskej, základnej či strednej školy," upozornila Dupaľová Ksenzsighová.
V praxi to podľa nej znamená, že dôvodom na zaradenie do špeciálnej školy nemôže byť iba pôvod dieťaťa zo znevýhodneného prostredia. Druhým opatrením je zaraďovanie týchto detí do tried s ostatnými.
Jednoznačne to zabraňuje segregácii, pripomenula. Novela upravuje i fungovanie tzv. špecializovanej triedy. Tá má slúžiť na to, aby sa deti, ktoré by nezvládli vzdelávanie v príslušnom ročníku, chýbajúce vedomostí doučili či dobehli.
Do tejto triedy zaradia žiakov na návrh triedneho učiteľa, po vyjadrení výchovného poradcu a so súhlasom rodiča či zákonného zástupcu maximálne na rok, priblížila.
Prehodnotia diagnostiku aj poskytovanie príspevkov
Zmeny sa týkajú i poskytovania príspevku na žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia.
"Zistili sme, že bol častou motiváciou pre umiestňovanie detí a žiakov zo znevýhodneného prostredia do špeciálnych škôl, aj keď to nemalo oporu v diagnostike. Po novom ho dostanú iba žiaci z tohto prostredia, ktorí budú zaradení do bežnej triedy," uviedla pre agentúru Sita.
Navrhované zmeny majú tiež sprísniť kontrolný mechanizmus štátu nad činnosťou školských zariadení výchovného poradenstva a prevencie. Majú tiež umožniť relevantným subjektom prehodnotiť diagnostické postupy a návrhy na zaradenie dieťaťa alebo žiaka do konkrétnej formy vzdelávania a výchovy.
"Navrhuje sa umožniť Štátnej školskej inšpekcii považovať za závažný nedostatok napríklad vykonávanie nesprávnej diagnostiky, čo je nevyhnutné pre správne zaradenie dieťaťa na vzdelávanie podľa jeho špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb," vysvetlila hovorkyňa ministerstva školstva.
Európska komisia začala voči nám konanie za diskrimináciu vo vzdelávaní 29. apríla. Slovenská republika porušila podľa Európskej komisie antidiskriminačnú legislatívu Európskej únie diskrimináciou rómskych detí v školách.
MŠ konečne prijíma opatrenia, na ktoré dlhodobo upozorňuje
Ministerstvo školstva pristúpilo cez poslanecký návrh k legislatívnym zmenám v novele školského zákona, majú zlepšiť vzdelávanie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia
Ombudsmanka oceňuje konštruktívny prístup
Verejná ochrankyňa práv Jana Dubovcová oceňuje aktuálny konštruktívny prístup ministerstva školstva, ktoré sa v prípade vzdelávania rómskych detí konečne odhodlalo prijať opatrenia.
Na ne ombudsmanka už dlhodobo upozorňuje, agentúru Sita informoval ombudsmankin poradca pre médiá a komunikáciu Ján Glovičko.
"Ukazuje sa, že v presadzovaní opatrení na odstránenie porušovania základných práv a slobôd nesmie verejný ochranca prác rezignovať ani v situácii, ak sa zdá, že o ich prijímanie nie je záujem," poznamenala.
Dubovcová verí, že sa z tejto situácie poučíme, a že v budúcnosti nebude potrebné vytvárať pre prijatie potrebných opatrení takýto veľký tlak zo strany verejného ochrancu práv a Európskej komisie.
"Musím sa priznať, že mi to dalo veľa námahy," doplnila.
Ombudsmanka bude nesmierne rada, keď sa v prípade prijatia opatrení, ktoré ministerstvo školstva navrhuje, vytvoria podmienky na odstránenie diskriminácie a segregácie detí v školskom systéme.
"Pomôžu najchudobnejším deťom a podporia rovnaké zaobchádzanie s nimi v školách," pripomenula pre agentúru Sita.