SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Ako posilniť inkluzívne vzdelávanie v školách

Kvalitná príprava a finančné zabezpečenie pedagogických asistentov, prekonanie jazykovej bariéry a zmeny zákonov môžu nasmerovať školy k inkluzívnemu vzdelávaniu.

Štátna tajomníčka Romana Kanovská (vpravo) a moderátorka okrúhleho stola Zuzana Kumanová.Štátna tajomníčka Romana Kanovská (vpravo) a moderátorka okrúhleho stola Zuzana Kumanová. (Zdroj: Ingrid Ďurinová)

BRATISLAVA. Združenie Romano kher – rómsky dom otvorilo v septembri odbornú diskusiu k skvalitneniu a sprehľadneniu profesie pedagogický asistent v slovenskom školstve.

Impulzom pre vznik tejto pracovnej pozície bola snaha pomôcť učiteľovi, ale aj rómskemu dieťaťu z vylúčenej komunity pri prekonávaní jazykových, kultúrnych a sociálnych hendikepov v škole.

Asistent v škole by mal pomáhať s komunikáciou v rómskom jazyku, avšak tzv. rómskych asistentov učiteľa je v praxi minimum.

„Kto a ako túto prípravu zabezpečí, aby zodpovedala požiadavkám doby a potrebám žiakov?“ bola hlavná otázka okrúhleho stola, ktorý sa konal 29. septembra 2015 v Bratislave.

Inzercia Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: B. Pupala: Chýba nám lokálna školská politika Čítajte 

Otázky kvalifikácie

Systém odbornej prípravy pedagogických asistentov nie je vyriešený. V základných a materských školách pracovalo v školskom roku 2014/2015 so žiakmi zo sociálne znevýhodneného prostredia okolo 1 300 asistentov učiteľa.

Majú stredoškolské aj vysokoškolské vzdelanie rôznych stupňov, nájdu sa aj asistenti učiteľa so základným vzdelaním.

Podľa Branislava Pupalu z Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity sú ako pedagogickí asistenti definovaní absolventi pedagogických študijných odborov v bakalárskom stupni.

Odborné predmety, ktoré by ich pripravovali na túto profesiu, sa ale v študijných programoch nenachádzajú.

„Sme tu a sme schopní prevziať odbornú prípravu asistentov,“ povedala na stretnutí Mária Niková z Pedagogickej a sociálnej akadémie v Bratislave.

Inzercia Skryť Vypnúť reklamu

Príležitosť pre pedagogické akadémie?

V súčasnosti sa pedagogické akadémie zameriavajú na prípravu kvalifikovaných učiteliek materských škôl. Ich tradičné poslanie pripravovať do praxe učiteľov základných škôl prevzali vysoké školy.

Maturita už pre prácu za katedrou nestačí, trendom v školstve je stále vyššia kvalifikácia učiteľov. Regionálne stredné pedagogické školstvo preto musí hľadať nové výzvy.

Od školského roku 2009/2010 overovali experimentálny študijný program Pedagogické lýceum, ktorý pripravuje asistentov učiteľa, stredné školy v Bratislave, Trnave, Leviciach a Turčianskych Tepliciach.

Profesisti sa v Bratislave zhodli, že kvalitnejšia príprava pedagogických asistentov by dala vyriešiť práve transformáciou pedagogických akadémií.

„Príklad, kde takáto transformácia v štruktúre kvalifikácií prebehla, je rezort zdravotníctva. Stredné zdravotnícke školy dnes už nepripravujú zdravotné sestry, ale zdravotníckych asistentov,“ uviedol v tézach pre okrúhly stôl vysokoškolský pedagóg Branislav Pupala.

Inzercia Skryť Vypnúť reklamu
InzerciaSkryťVypnúť reklamu

Ideál: miestny človek so znalosťou jazyka menšiny

Od učiteľov základných škôl v diskusii opakovane zaznelo, že v triede potrebujú takých asistentov, ktorí poznajú mentalitu ľudí a lokálne prostredie.

Zvlášť dôležité je to práve v oblastiach, kde má škola viac žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a kde sa navyše doma nehovorí štátnym jazykom. Na južnom Slovensku deti hovoria aj troma jazykmi – maďarsky, rómsky a slovensky.

Problémom v školskej triede so žiakmi z národnostnej menšiny je teda aj jazyková bariéra a to, že slovenské školy nepoužívajú vo výchove a vzdelávaní rómsky jazyk. 

Štátna školská inšpekcia vykonala v školskom roku 2014/2015 v 165 základných školách analýzu inkluzívneho vzdelávania. Rómsky jazyk ovládalo iba päť asistentov učiteľa, uvádzajú autori vo svojej správe.

Inzercia Skryť Vypnúť reklamu

Romano kher

Podujatia sa zúčastnili zástupcovia  ministerstva školstva, vyšších územných celkov, základných, stredných a vysokých škôl, metodicko-pedagogických centier, národných projektov zameraných na inkluzívne vzdelávanie aj neziskových organizácií.

Okrúhly stôl mal názov Ako skvalitniť systémové postavenie a kvalifikáciu pedagogických asistentov, ktorí vzdelávajú deti zo sociálne znevýhodneného prostredia.

Zorganizovalo ho občianske združenie Romano kher – Rómsky dom pod záštitou Romany Kanovskej, štátnej tajomníčky Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.

Úplné znenie záverov a odporúčaní z okrúhleho stola a fotografie z podujatia.

 

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Zelená Bratislava
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 012
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 065
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 211
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 345
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 322
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 123
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 919
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 972
  9. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 814
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 755
Inzercia Skryť Vypnúť reklamu
Inzercia Skryť Vypnúť reklamu
Inzercia Skryť Vypnúť reklamu
Inzercia Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Oravčanov hanili za svadby, teraz sú vzorom. A poďakujte vojakom, znelo z každej dediny

Celoštátne testovanie ohrozuje neistá ochota zdravotníkov.

Rad v Donom Kubíne pred mestským kultúrnym strediskom o 8:55 h.

Prvá západná krajina, ktorá sa pokúša plošne testovať, píšu o Slovensku

Netreba odhaliť každého pozitívneho, vysvetľuje odborník.

Odberové miesto v dolnokubínskej nemocnici.
Komentár Bena Cunninghama

Mýli sa pápež?

Akú hodnotu má vyhlásenie cirkvi, ak sa dá jednoducho zmeniť?

Ben Cunningham.
Limuzína, v ktorej sa viezol predseda parlamentu Boris Kollár.

Neprehliadnite tiež

Nový projekt má v rómskych komunitách rozvíjať zdravotnú osvetu

Rezort vnútra schválil národný projekt Korona te merel.

Rozsudok voči Kotlebovi je jediným spravodlivým rozhodnutím, vyhlásila Bučková

Kotlebovi sudkyňa včera ukázala, kde je jeho miesto, komentovala Bučková.

Splnomocnenkyňa vlády SR pre rómske komunity Andrea Bučková.

Učiteľka v rómskej škole: Deťom sme podávali úlohy cez plot

V škole sa obávajú chrípkovej sezóny, aby nevypadlo veľa detí. Doma ich nedoučia

Terénni asistenti budú s Rómami spolupracovať na zamedzení šírenia koronavírusu

Projekt získal finančnú podporu z prostriedkov Európskej únie.

Splnomocnenkyňa vlády SR pre rómske komunity Andrea Bučková.