SME

Ako posilniť inkluzívne vzdelávanie v školách

Kvalitná príprava a finančné zabezpečenie pedagogických asistentov, prekonanie jazykovej bariéry a zmeny zákonov môžu nasmerovať školy k inkluzívnemu vzdelávaniu.

Štátna tajomníčka Romana Kanovská (vpravo) a moderátorka okrúhleho stola Zuzana Kumanová.Štátna tajomníčka Romana Kanovská (vpravo) a moderátorka okrúhleho stola Zuzana Kumanová. (Zdroj: Ingrid Ďurinová)

BRATISLAVA. Združenie Romano kher – rómsky dom otvorilo v septembri odbornú diskusiu k skvalitneniu a sprehľadneniu profesie pedagogický asistent v slovenskom školstve.

Impulzom pre vznik tejto pracovnej pozície bola snaha pomôcť učiteľovi, ale aj rómskemu dieťaťu z vylúčenej komunity pri prekonávaní jazykových, kultúrnych a sociálnych hendikepov v škole.

Asistent v škole by mal pomáhať s komunikáciou v rómskom jazyku, avšak tzv. rómskych asistentov učiteľa je v praxi minimum.

„Kto a ako túto prípravu zabezpečí, aby zodpovedala požiadavkám doby a potrebám žiakov?“ bola hlavná otázka okrúhleho stola, ktorý sa konal 29. septembra 2015 v Bratislave.

InzerciaSkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: B. Pupala: Chýba nám lokálna školská politika Čítajte 

Otázky kvalifikácie

Systém odbornej prípravy pedagogických asistentov nie je vyriešený. V základných a materských školách pracovalo v školskom roku 2014/2015 so žiakmi zo sociálne znevýhodneného prostredia okolo 1 300 asistentov učiteľa.

Majú stredoškolské aj vysokoškolské vzdelanie rôznych stupňov, nájdu sa aj asistenti učiteľa so základným vzdelaním.

Podľa Branislava Pupalu z Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity sú ako pedagogickí asistenti definovaní absolventi pedagogických študijných odborov v bakalárskom stupni.

Odborné predmety, ktoré by ich pripravovali na túto profesiu, sa ale v študijných programoch nenachádzajú.

„Sme tu a sme schopní prevziať odbornú prípravu asistentov,“ povedala na stretnutí Mária Niková z Pedagogickej a sociálnej akadémie v Bratislave.

InzerciaSkryťVypnúť reklamu

Príležitosť pre pedagogické akadémie?

V súčasnosti sa pedagogické akadémie zameriavajú na prípravu kvalifikovaných učiteliek materských škôl. Ich tradičné poslanie pripravovať do praxe učiteľov základných škôl prevzali vysoké školy.

Maturita už pre prácu za katedrou nestačí, trendom v školstve je stále vyššia kvalifikácia učiteľov. Regionálne stredné pedagogické školstvo preto musí hľadať nové výzvy.

Od školského roku 2009/2010 overovali experimentálny študijný program Pedagogické lýceum, ktorý pripravuje asistentov učiteľa, stredné školy v Bratislave, Trnave, Leviciach a Turčianskych Tepliciach.

Profesisti sa v Bratislave zhodli, že kvalitnejšia príprava pedagogických asistentov by dala vyriešiť práve transformáciou pedagogických akadémií.

„Príklad, kde takáto transformácia v štruktúre kvalifikácií prebehla, je rezort zdravotníctva. Stredné zdravotnícke školy dnes už nepripravujú zdravotné sestry, ale zdravotníckych asistentov,“ uviedol v tézach pre okrúhly stôl vysokoškolský pedagóg Branislav Pupala.

InzerciaSkryťVypnúť reklamu
InzerciaSkryťVypnúť reklamu

Ideál: miestny človek so znalosťou jazyka menšiny

Od učiteľov základných škôl v diskusii opakovane zaznelo, že v triede potrebujú takých asistentov, ktorí poznajú mentalitu ľudí a lokálne prostredie.

Zvlášť dôležité je to práve v oblastiach, kde má škola viac žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a kde sa navyše doma nehovorí štátnym jazykom. Na južnom Slovensku deti hovoria aj troma jazykmi – maďarsky, rómsky a slovensky.

Problémom v školskej triede so žiakmi z národnostnej menšiny je teda aj jazyková bariéra a to, že slovenské školy nepoužívajú vo výchove a vzdelávaní rómsky jazyk. 

Štátna školská inšpekcia vykonala v školskom roku 2014/2015 v 165 základných školách analýzu inkluzívneho vzdelávania. Rómsky jazyk ovládalo iba päť asistentov učiteľa, uvádzajú autori vo svojej správe.

InzerciaSkryťVypnúť reklamu

Romano kher

Podujatia sa zúčastnili zástupcovia  ministerstva školstva, vyšších územných celkov, základných, stredných a vysokých škôl, metodicko-pedagogických centier, národných projektov zameraných na inkluzívne vzdelávanie aj neziskových organizácií.

Okrúhly stôl mal názov Ako skvalitniť systémové postavenie a kvalifikáciu pedagogických asistentov, ktorí vzdelávajú deti zo sociálne znevýhodneného prostredia.

Zorganizovalo ho občianske združenie Romano kher – Rómsky dom pod záštitou Romany Kanovskej, štátnej tajomníčky Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.

Úplné znenie záverov a odporúčaní z okrúhleho stola a fotografie z podujatia.

 

Komerčné články

  1. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  2. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  3. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike
  4. V púpave je všetko, čo potrebujete
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou
  6. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny
  7. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov
  8. Slovenskí maloobchodníci hľadajú cesty k zdravému rastu
  1. Každým dňom krajší! Nový Kynek je miestom, kde chcete bývať
  2. Predajte starý byt bez provízie realitke a bývajte v novostavbe
  3. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  4. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  5. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike
  6. V púpave je všetko, čo potrebujete
  7. Virtuálne sídlo má svoju volebnú miestnosť. Ako je to možné?
  8. dm podporila sumou 6 317 eur realizáciu projektu
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 214
  2. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 11 565
  3. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 7 812
  4. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 5 966
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 5 505
  6. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 4 566
  7. V púpave je všetko, čo potrebujete 3 315
  8. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 2 614
InzerciaSkryťVypnúť reklamu
InzerciaSkryťVypnúť reklamu
InzerciaSkryťVypnúť reklamu
InzerciaSkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Podľa Ledeckého je problémom komunít absencia stavebných pozemkov.

Ide o diskrimináciu na základe etnicity, upozornila Ingrid Kosová.


SITA
Ilustračné foto

S neľudským zaobchádzaním sa taktiež stretli utečenci či migrujúci.


SITA
Škola v obci Ostrovany pri Sabinove.

Kritizujú podporu dvojzmennej prevádzky v základnej škole v Ostrovanoch.


SITA
Rómovia bývajú v Pobedime na rovnakom mieste ako pred sto rokmi.

Obce si napríklad nemôžu dovoliť platiť poriadkové služby z vlastného rozpočtu.


SITA
SkryťZatvoriť reklamu