Obraz rómskej menšiny v slovenských médiách

Prepájanie utečencov s Rómami je jedným zo zistení výskumu, ktorý sa venuje zobrazovaniu menšín v slovenských médiách.

Na ilustračnej snímke Zijád Aradží zo Sýrie pri ubytovacích kontajneroch pri hraničnom prechode Berg-Bratislava. (Zdroj: TASR - Michal Svítok)

BRATISLAVA. Slovenské médiá často prepájajú súčasnú utečeneckú tému s témou rómskou. Povedala to dnes na medzinárodnom sympóziu venovanom zobrazovaniu menšín v médiách mediálna analytička Gabriela Mezeiová.

Práve Mezeiová sa venovala aj v spolupráci s organizáciou Romano Kher - Rómsky dom výskumu s názvom Obraz rómskej menšiny v médiách na Slovensku, ktorý ukázal, ako novinári zobrazujú rómsku menšinu vo svojich príspevkoch.

"Množstvo článkov, ktoré sme analyzovali, sa venovali aj utečeneckej téme, čiže akoby táto téma nahrala novinárom a prepájali ju s rómskou témou," vysvetlila s tým, že často článok o utečencoch spomínal i Rómov alebo naopak.

Stereotypy a predsudky

Novinári tak podľa nej neraz zovšeobecňujú situácie, využívajú stereotypné vyjadrenia a často možno vidieť i predsudky voči menšinám. Ako pokračovala, problémom je i to, že viacerí Rómovia nemajú prístup k médiám alebo je len obmedzený.

Takisto neexistuje relevantná politická strana, ktorá by zastávala ich potreby či požiadavky na úrovni štátu, poznamenala Mezeiová.

"Väčšina relácií menšín alebo relácií pre menšiny sa vysiela v neatraktívnych časoch, pričom práve tieto mediálne výstupy by mohli prispieť k pozitívnemu obrazu či jeho šíreniu o integrovaných Rómoch či prisťahovalcoch," povedala na podujatí.

Výskum venovaný zobrazovaniu menšín v slovenských médiách podporil úrad vlády v dotačnom programe Kultúra národnostných menšín na rok 2015. Jeho konečné výsledky autori očakávajú do konca roka, pričom ich súčasťou bude i vyhodnotenie či konkrétne príklady mediálnych výstupov.

Analyzovali výstupy médií

"Chceli sme zistiť, či médiá aktívne prispievajú k spolužitiu menšín a väčšinovej spoločnosti na Slovensku," vysvetlila Gabriela Mezeiová.

Články autori vyberali na základe viacerých kľúčových slov ako napríklad cigán, cigánka, Róm. Články sledovali v médiách, napríklad v SME, Denníku N, Hospodárskych novinách, Plus Jeden deň, Novom Čase, ale aj v Slovenskom rozhlase či Markíze, televízii JOJ či portáli Aktuality.sk.

"Zisťovali sme tému článku, či v ňom dostal priestor na vyjadrenie aj Róm, či bolo uvedené celé jeho meno, aký spôsob jeho života príspevok zobrazuje, či výstup podnecuje nenávisť a diskrimináciu na základe etnicity, či obsahuje predsudky a
stereotypy aj či charakterizoval Rómov negatívne a zovšeobecňoval to na celú rómsku menšinu," vysvetlila jedna z autoriek výskumu Gabriela Mezeiová s tým, že spracovali 309 príspevkov v médiách.

Najviac príspevkov o Rómoch publikoval denník SME a Slovenský rozhlas, priblížila ďalšia z autoriek Zuzana Benčúriková.

Hovorí splnomocnenec

Vo výstupoch boli najmenej zastúpení integrovaní Rómovia, ale aj tí segregovaní. Prieskum tiež ukázal, že novinári priestor na vyjadrenie Rómom dávajú, väčšinou ho uvádzajú pod celým menom.

"Avšak priestor na vyjadrenie Rómov najčastejšie dostáva splnomocnenec vlády SR pre rómske komunity Peter Pollák," poznamenala.

Články väčšinou nenávisť nepodnecujú a novinári pristupujú k respondentom citlivo. Stereotypy neobsahovalo 240 analyzovaných článkov.

Autori výskumu upozornili na dnešnom podujatí i na tzv. Desatoro novinára, ktorý píše o rómskej národnostnej menšine. Ide o nezdôrazňovanie rómskej etnicity v prípadoch, keď to nie je potrebné, respondenta uvádzame pod celým menom a priezviskom bez rozdielu etnicity.

Málo sa píše o integrovaných Rómoch

"Rómku často médiá uvádzajú len ako obyvateľku osady," poznamenala Zuzana Benčúriková. Priestor treba dať obom stranám aj v prípade, že ide o Rómov. Do Desatora novinára patrí i neoslovovanie ako zástupcu rómskej menšiny len rómskeho splnomocnenca Petra Polláka, ale aj iných odborníkov na túto tému.

Treba venovať citlivý prístup k mediálne nevyškoleným osobám pri kladení otázok, nesmerovať pozornosť len na obyvateľov osád a segregovaných častí, ale aj na integrovaných Rómov a pri písaní nezovšeobecňovať celú rómsku menšinu.

"Novinár by nemal podnecovať stereotypy a predsudky voči Rómom tým, že ich vytvára, nemal by používať urážlivé označenia tejto menšiny či titulok, ktorý predáva len na základe rómskej témy," dodala na záver.

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Najkrajšie americké národné parky 14 708
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 11 169
  3. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 6 947
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 450
  5. Vizuálny smog je problém 3 006
  6. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 935
  7. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 761
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 650
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 1 377
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 205

Hlavné správy zo Sme.sk

OKUPÁCIA 1968

Zázrak trval päť rokov. Prvá miss šla domov električkou

Socialistická žena nemala vysoké opätky, ale montérky a šatku na hlave.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanosť Rómov na Slovensku dlhoročne zaostáva za majoritou

Rozdiel v zamestnanosti Rómov je aj medzi pohlaviami.

Vlani sa realizovala väčšina plánovaných projektov na podporu Rómov

V roku 2017 sa na integráciu Rómov vyčlenilo 82 663 911,95 eur.

Rómsky holokaust má novú webstránku

Webová stránka mapuje prenasledovanie Rómov a Sintov.

Ravasz: O rómskom holokauste sa hovorí veľmi málo

Podľa Ábel Ravasza si treba pripomínať všetky obete nacistických vyhladzovacích táborov.

Nádej pre Lunik IX: Domy si začnú budovať na jar

Prihlásili sa prvé rodiny, stavať budú za svoje peniaze.