O kríze rómskych médií

Rómovia zo strednej vrstvy sú pre spoločnosť neviditeľní. Vo verejnoprávnej televízii ich treba ukázať v každodennom živote.

(Zdroj: J. G. Mandel)

PREŠOV. Slovenský mediálny trh je malý, ten rómsky ešte menší. A čo je horšie, perspektíva jeho rozvoja a stabilizácie je v nedohľadne. Printové rómske médiá zažili najväčší boom začiatkom deväťdesiatych rokov minulého storočia. Netrval dlho, len pár rokov.

Potom začal byť problém, nie v ľuďoch, skôr v nedostatku financií. Jediným periodikom, ktoré vychádza už 26 rokov, sú noviny Romano nevo ľil. Hoci boli lepšie a horšie roky, vyšli každý rok.

Od desiatich k piatim

Menil sa náklad novín. Do roku 2010 vychádzal Romano nevo ľil v 12-tisícovom náklade. Redaktori vždy dokázali zachytiť najdôležitejšie udalosti, ktoré sa v danom roku udiali. Aj keď kritici spochybňovali hodnotu starých informácií, práve tie dokumentujú históriu Rómov od začiatku budovania demokracie na Slovensku.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Prečítajte si prvé číslo Romano nevo ľil 2016

Noviny majú stále svoju redakciu, sú na rovnakej adrese. Aj keď je pravdou, že v budove, v ktorej majú sídlo, sa redakcia v posledných piatich rokoch dvakrát sťahovala do menšieho a lacnejšieho priestoru.

So stálymi členmi vydržala redakcia do roku 2011. Posledných päť rokov už spolupracuje len s externými dopisovateľmi, redaktori si našli inú prácu.

Zapríčinili to oneskorené dotácie, menší rozpočet a komisiou znížený náklad na dnešných štyritisíc výtlačkov. Ku kríze printu prispeli aj sociálne siete, ktoré sú rýchlejším zdrojom aktuálnych informácií.

Oneskorené dotácie zastavili aj splnomocnenca

Na detský časopis Luluďi, ktorého vydavateľom je Dezider Banga, výrazná osobnosť v rómskom svete, mu v posledných rokoch grantová komisia poskytla zdroje na publikovanie najviac štyroch čísel ročne.

Roman Čonka, šéfredaktor Romano nevo ľil

Malá iskierka nádeje pre rozvoj rómskeho printu prišla v roku 2014. Rómske mediálne centrum Mecem obnovilo vydávanie Rómskych listov, pridal sa aj bývalý splnomocnenec vlády SR pre rómske komunity Peter Pollák. Ten zaviedol svoje stranícko-úradnícke noviny, ktoré vydávala žilinská reklamná agentúra.

Aj Pollák mal ambíciu vydávať Romane nevipena od začiatku kalendárneho roka, no ani jemu sa tento cieľ nepodarilo naplniť. V roku 2014 vydal svoje noviny iba v posledných troch mesiacoch roka.

Ani v roku 2015 nebola situácia iná a noviny rómskeho splnomocnenca začali vychádzať až v druhej polovici roka. Rómske listy vydavateľstva Mecem v tomto roku ukončili svoju činnosť, pričom časť plánovaných vydaní nezrealizovali a dotáciu vrátili. V roku 2016 sa už o dotáciu neuchádzali.

Neprešli ani dva roky a opäť sme len pri jednom tlačenom periodiku – Romano nevo ľil.

Rómovia si svoj mediálny obsah tvoria sami

Elektronické médiá, do ktorých tradične patrí rozhlasové a televízne vysielanie sa v posledných rokoch rozšírili aj o internetové a pridali sa aj sociálne siete.

Do konca roka 2014 produkovalo rómske televízne magazíny ako aj rómske rozhlasové relácie výlučne Rómske mediálne centrum Mecem. Nové združenie Romed (Roma Media) prevzalo produkciu relácií v roku 2015. Neboli to však noví ľudia, len odídenci z Mecemu.

RTVS vypísala koncom roka 2015 konkurz na nových dodávateľov rozhlasových a televíznych magazínov z rómskeho prostredia.

V roku 2016 tak pre RTVS vyrábajú televízne aj rozhlasové magazíny tri organizácie: Romed (bývalá časť Mecem), Jekhetane-Spolu (vydavateľ Romano nevo ľil) a Gipsy Television (European Media Centre). Podporilo to žánrovú, obsahovú a vizuálnu pestrosť a ukončilo dlhoročný dodávateľský monopol.

Ak sa na to pozrieme bližšie, verejnoprávna televízia prakticky nemá rómsku redakciu, hoci by si ju druhá najväčšia menšina na Slovensku vo verejnoprávnom médiu zaslúžila.

Rómska redakcia v RTVS by mala mať hlavne koordinačnú a dramaturgickú úlohu. Preberali by sa témy, rozoberal obsah, rozdeľovali úlohy jednotlivým dodávateľom tak, ako je to pri iných reláciách zaužívané a normálne.

Problém amatéri versus profesionáli

Dodávateľ rómskeho rozhlasového vysielania musí odovzdať kompletnú, technicky aj obsahovo finalizovanú dvadsaťminútovú reláciu v dvoch jazykoch a s určenou štruktúrou za 50 eur. Táto suma má vykryť náklady na moderátora, technika a cestovné náklady pri príprave reportáží.

Profesionál v RTVS má k dispozícii internú techniku, interné dopravné prostriedky, prístup do spravodajských databáz a komunikačné a nahrávacie prostriedky.

Rómovia – amatéri robia túto prácu, lebo je to v súčasnosti jediná možnosť vstupu do verejnoprávneho mediálneho priestoru. Títo ľudia sú dobrovoľníci.

Roman Čonka

Sú takí lacní, že si RTVS môže mädliť ruky od spokojnosti. Povinnosť si plní, Rómovia vysielajú. A nezaberajú pritom ani žiadne redakčné priestory v inštitúcii. Nezavadzajú.

Málo profesionálnych tvorcov

Ak sa pozrieme na tvorbu dokumentárnych filmov s rómskou tematikou na Slovensku, nie je ich veľa. Výrobu dokumentárnych filmov, okrem výroby rómskych magazínov, realizovalo Rómske mediálne centrum Mecem. Dnes neprináša nové dokumenty ani Mecem, ani Roma Media.

Výrobu dokumentárnych filmov začalo realizovať aj občianske združenie EduRoma. Vo filme Tvoj čas hľadali odpovede na to, ako to je s rómskymi politikmi na Slovensku a v Česku po roku 1989. V druhom dokumente Rómovia’89 predstavili 25 rokov po revolúcii niektoré rómske osobnosti.

Dokumentárnej tvorbe sa venuje aj režisér, kameraman a producent Jozef Banyák. Vo svete filmovej tvorby ide o známe meno, tvoril pre Slovenskú televíziu aj pre komerčné televízie. Z etnického hľadiska ide o najvýraznejšiu rómsku osobnosť vo filmovom odvetví.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Päť nových filmových dokumentov o ľuďoch z rodu Rómov

Združenie Jekhetane-Spolu, ktoré je vydavateľom novín Romano nevo ľil sa dokumentárnej tvorbe venuje od roku 2010 a za posledných šesť rokov vyprodukovalo 14 filmových dokumentov v spolupráci s Living documentary Bratislava.

 

Najčítanejšie na SME Rómovia


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 177
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 267
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 579
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 904
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 740
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 192
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 484
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 057
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 175
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 175

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

Projekt rómskych občianskych hliadok bude pokračovať

Ministerstvo vnútra na jeho činnosť vyčlenilo desať miliónov eur.

Dotáciu na sociálnu prácu a komunitné centrá dostane 150 obcí

Cieľom projektu je zvýšenie adresnosti a komplexnosti služieb poskytovaných komunitnými centrami.

Rezort vnútra schválil pomoc okrajovým rómskym komunitám

Na pomoc má ísť v nasledujúcich rokoch takmer 45 miliónov eur z európskych fondov a štátneho rozpočtu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop