RÓMOVIA A CIGÁNSKA OTÁZKA V MAĎARSKU PO ZMENE POLITICKÉHO SYSTÉMU

1. Rómovia v Maďarsku v historickej perspektíve

Cieľom štúdie je zobraziť situáciu Rómov, respektíve ľudí „považovaných za Rómov“ v Maďarsku, so zreteľom na spoločenské, hospodárske a politické procesy a diskurzy, ktoré sa so spomenutou problematikou spájajú.

Dr. Lajos Bangó, maďarský rómsky hudobník a právnik. Zúžený trh klasickej maďarskej cigánskej hudby nezabezpečuje stály príjem ani pre „veľké” hudobnícke rodiny, preto sa mnohí mladí ľudia zaujímajú aj o iné povolania. Lajos Bangó popri hudobnej činno(Zdroj: Mátyás Binder)

Cieľom štúdie je zobraziť situáciu Rómov, respektíve ľudí „považovaných za Rómov“ v Maďarsku, so zreteľom na spoločenské, hospodárske a politické procesy a diskurzy, ktoré sa so spomenutou problematikou spájajú.

Predložený prehľad je však fragmentárny, pretože na dôkladné preskúmanie parciálnych problémov nie je v tejto štúdii dostatok priestoru. Avšak budú nastolené otázky, ktoré sa môžu stať podnetom na ďalšie úvahy. Kde to bude možné, poukážem na paralelné črty a podobné aspekty „rómskej otázky“ v Maďarsku a na Slovensku, keďže v oboch krajinách je prítomná početná rómska menšina, ktorá v mnohých ohľadoch zdieľa spoločnú historickú minulosť.

Existuje pomerne malé množstvo prebádaných prameňov, no aj tie často nie sú podrobené dostatočnej kritickej analýze, a preto sa v súvislosti s príchodom Rómov objavuje viacero názorov (porovnaj: Jurová, 2003; Kemény, 2005).


Možno predpokladať, že v stredovekom Uhorsku sa skupiny Rómov prvýkrát objavujú na konci 14. storočia – prvý doteraz známy písomný prameň pochádza z roku 1417 (Brašov v dnešnom Rumunsku), (Nagy, 2004).

Skupiny zárobkovo činného rómskeho obyvateľstva podľa profesie (1893)

romoviatab.jpg

Napriek tomu, že spočiatku skupiny Rómov iba prechádzali cez Uhorsko a putovali ďalej do západnej Európy, väčšina rómskeho obyvateľstva kontinentu v súčasnosti žije v krajinách východnej Európy. Dôvodom sú pravdepodobne rozdiely v spoločenskom a hospodárskom vývoji týchto dvoch regiónov.

Komunity Rómov sa vždy prispôsobovali miestnym podmienkam a snažili sa zaplniť existujúce „medzery na trhu“ – ryžovali zlato, pracovali ako korytári, kováčski majstri alebo ako hudobníci v zábavných podnikoch; boli populárni, no zároveň aj opovrhovaní.

V západnej Európe však v dôsledku existencie rozvinutého systému cechov a väčšej hustoty obyvateľstva Rómovia spomenuté medzery na trhu práce nenašli, resp. ich bolo veľmi málo, takže zo strany stavovskej spoločnosti sa spravidla stretávali s politikou vylúčenia zo society (por. Fraser, 1995).

V Uhorsku sa vytvorili aj také modely spolužitia, ktoré do určitej miery umožnili integráciu či dokonca asimiláciu Rómov. Vo väčších vidieckych mestách (Miskolc, Győr, Szeged [Miškovec, Ráb, Segedín]) sa už v prameňoch z 18. storočia uvádza prítomnosť „chudobných, ale čestných“ Rómov. Popri Rómoch poskytujúcich v dedinách určité služby (kováč, hudobník, obchodník s koňmi) existovali Rómovia aj medzi roľníkmi, resp. majiteľmi pôdy – je však ťažké určiť ich pomer.


Rómske obyvateľstvo, ktoré žilo na území dnešného Maďarska a Slovenska, bolo až do konca prvej svetovej vojny takmer v totožnej situácii. Z hľadiska zamestnanosti a typických jazykových a kultúrnych čŕt môžeme cenné údaje získať z celoštátneho súpisu Rómov z roku 1893. Podľa tohto prameňa v Uhorsku žilo takmer 280 000 Rómov, predstavovali teda 1,8 % obyvateľstva. (Podľa určitých výpočtov žilo v roku 1893 na území dnešného Maďarska 65 000 Rómov, na Slovensku ich bolo 36-tisíc – 40-tisíc.)

Na dolnej časti strany: Delenie dospelého rómskeho obyvateľstva (1893)

Romovia_tabulka2.jpg

Aj keď súpis nariadil minister vnútra pre otázku usídlenia potulných Rómov, takýchto potulných našli nakoniec len 8 938; 20 406 Rómov patrilo do kategórie „čiastočne potulných“ a 243 432 ľudí žilo usadlým spôsobom života. Pri spomenutom súpise vyšlo najavo, že obraz tejto spoločnosti je aj z náboženského a jazykového hľadiska veľmi rôznorodý. Tí Rómovia, ktorí sa usadili, žili zvyčajne v rovnakej viere ako väčšina miestneho obyvateľstva. Kočovní Rómovia vyznávali zväčša pravoslávnu (ortodoxnú) vieru, čo poukazuje na sedmohradský, resp. rumunský pôvod. Spomedzi všetkých Rómov 30 % uviedlo ako materinský jazyk rómsky, 38 % maďarský, 24,4 % rumunský a 7,5 % uviedlo iný jazyk (Hermann, 1895).

Väčšina Rómov pracovala v poľnohospodárstve, resp. vyrábala pre pracovné sily v poľnohospodárstve rôzne nástroje. Súbežne s rozvojom priemyslu a zmenou štruktúry ekonomiky výrazne klesol či dokonca zanikol dopyt po tradičných „rómskych výrobkoch“ (korytá, koše, metly, kotly) a po službách Rómov (drôtovanie, kotlárske práce). Vo významnej miere sa zhoršilo aj postavenie rómskych hudobníkov, ktorí poskytovali služby šľachticom, mešťanom i sedliakom: ich počet narastal, avšak dopyt po ich službách klesal.

Marginalizácia rómskej spoločnosti trvala až do 50. a 60. rokov minulého storočia, teda do začiatku socialistickej industrializácie: v spomenutom období sa tradičné rómske komunity rozpadli a mnohí Rómovia sa stali súčasťou priemyselného robotníctva. Týmto spôsobom sa od 60. rokov začal dôležitý integračný a asimilačný proces, ktorý sa však v 80. rokoch spomalil a po zmene politického systému na prelome 80. – 90. rokov sa úplne zastavil.

Mátyás Binder (1981)

historik, kultúrny antropológ, učiteľ. Bol doktorandom v rámci programu História východnej Európy v 19. - 20. storočí na Univerzite Eötvösa Loránda v Budapešti. Viedol antropologické výskumy v rómskych komunitách v Sedmohradsku (Rumunsko) a v juhozápadnom Maďarsku. Skúma hlavne vývoj spoločenského, kultúrneho a politického života Rómov, obraz Rómov a jeho premeny a zaoberá sa komparatívnou analýzou rómskych štúdií. Učí na alternatívnej základnej škole, je spolupracovníkom Nadácie Terra Recognita.

Preklad: László G. Kovács

Redakcia: Csaba Zahorán

Jazyková a odborná redakcia: Slávka Otčenášová

Najčítanejšie na SME Rómovia


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 10 106
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 048
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 045
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 482
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 027
  6. Kam do tepla v januári? 1 690
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 527
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 357
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 186
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 888

Téma: Projekt Neznámy sused


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Frešo, Kusý, Ftáčnik. Kto mal najdrahšiu kampaň a komu nesedia čísla

Most-Híd minul podľa oficiálnej správy v župných voľbách najviac, no do nákladov zarátal aj sumy na vlastnú propagáciu.

KOMENTÁRE

Stačilo by, keby sa nekradlo. Základy politického hochštaplerstva

Politici neprestanú nepoctivo zavádzať.

KOMENTÁRE

Chceme viac detí v odborných školách? Tak sa o tom bavme

Menej žiakov na osemročných gymnáziách, ale prečo?

Neprehliadnite tiež

Kaliňák rieši podľa KDH kriminalitu v osadách necivilizovane

Kriminalitu v osadách môže podľa KDH vyriešiť len zmena zákona o priestupkoch.

Európske centrum pre práva Rómov žaluje Kaliňákovo ministerstvo

Centru prekáža zhromažďovanie štatistík o kriminalite Rómov a pátracie akcie, ktoré končia neprimeraným násilím.

Kaliňák demaskoval neznalosť práce policajtov v osadách, upozornila Ďuriš Nicholsonová

Minister vnútra vyťahuje rómsku kartu, aby si zachránil vlastnú politickú kariéru, tvrdí poslankyňa za SaS.

Zákon proti kriminalite v osadách podľa Polláka poteší kotlebovcov

Peter Pollák si myslí, že opatrenia ministra vnútra zamerané na kriminalitu v osadách nepomôžu.

Hliadky v osadách sa zamerajú na nočný pokoj aj dochádzku školákov

Občianske hliadky v osadách budú vypomáhať najmä rómskym špecialistom.