RÓMOVIA A CIGÁNSKA OTÁZKA V MAĎARSKU PO ZMENE POLITICKÉHO SYSTÉMU

1. Rómovia v Maďarsku v historickej perspektíve

Cieľom štúdie je zobraziť situáciu Rómov, respektíve ľudí „považovaných za Rómov“ v Maďarsku, so zreteľom na spoločenské, hospodárske a politické procesy a diskurzy, ktoré sa so spomenutou problematikou spájajú.

Dr. Lajos Bangó, maďarský rómsky hudobník a právnik. Zúžený trh klasickej maďarskej cigánskej hudby nezabezpečuje stály príjem ani pre „veľké” hudobnícke rodiny, preto sa mnohí mladí ľudia zaujímajú aj o iné povolania. Lajos Bangó popri hudobnej činno(Zdroj: Mátyás Binder)

Cieľom štúdie je zobraziť situáciu Rómov, respektíve ľudí „považovaných za Rómov“ v Maďarsku, so zreteľom na spoločenské, hospodárske a politické procesy a diskurzy, ktoré sa so spomenutou problematikou spájajú.

Predložený prehľad je však fragmentárny, pretože na dôkladné preskúmanie parciálnych problémov nie je v tejto štúdii dostatok priestoru. Avšak budú nastolené otázky, ktoré sa môžu stať podnetom na ďalšie úvahy. Kde to bude možné, poukážem na paralelné črty a podobné aspekty „rómskej otázky“ v Maďarsku a na Slovensku, keďže v oboch krajinách je prítomná početná rómska menšina, ktorá v mnohých ohľadoch zdieľa spoločnú historickú minulosť.

Existuje pomerne malé množstvo prebádaných prameňov, no aj tie často nie sú podrobené dostatočnej kritickej analýze, a preto sa v súvislosti s príchodom Rómov objavuje viacero názorov (porovnaj: Jurová, 2003; Kemény, 2005).


Možno predpokladať, že v stredovekom Uhorsku sa skupiny Rómov prvýkrát objavujú na konci 14. storočia – prvý doteraz známy písomný prameň pochádza z roku 1417 (Brašov v dnešnom Rumunsku), (Nagy, 2004).

Skupiny zárobkovo činného rómskeho obyvateľstva podľa profesie (1893)

romoviatab.jpg

Napriek tomu, že spočiatku skupiny Rómov iba prechádzali cez Uhorsko a putovali ďalej do západnej Európy, väčšina rómskeho obyvateľstva kontinentu v súčasnosti žije v krajinách východnej Európy. Dôvodom sú pravdepodobne rozdiely v spoločenskom a hospodárskom vývoji týchto dvoch regiónov.

Komunity Rómov sa vždy prispôsobovali miestnym podmienkam a snažili sa zaplniť existujúce „medzery na trhu“ – ryžovali zlato, pracovali ako korytári, kováčski majstri alebo ako hudobníci v zábavných podnikoch; boli populárni, no zároveň aj opovrhovaní.

V západnej Európe však v dôsledku existencie rozvinutého systému cechov a väčšej hustoty obyvateľstva Rómovia spomenuté medzery na trhu práce nenašli, resp. ich bolo veľmi málo, takže zo strany stavovskej spoločnosti sa spravidla stretávali s politikou vylúčenia zo society (por. Fraser, 1995).

V Uhorsku sa vytvorili aj také modely spolužitia, ktoré do určitej miery umožnili integráciu či dokonca asimiláciu Rómov. Vo väčších vidieckych mestách (Miskolc, Győr, Szeged [Miškovec, Ráb, Segedín]) sa už v prameňoch z 18. storočia uvádza prítomnosť „chudobných, ale čestných“ Rómov. Popri Rómoch poskytujúcich v dedinách určité služby (kováč, hudobník, obchodník s koňmi) existovali Rómovia aj medzi roľníkmi, resp. majiteľmi pôdy – je však ťažké určiť ich pomer.


Rómske obyvateľstvo, ktoré žilo na území dnešného Maďarska a Slovenska, bolo až do konca prvej svetovej vojny takmer v totožnej situácii. Z hľadiska zamestnanosti a typických jazykových a kultúrnych čŕt môžeme cenné údaje získať z celoštátneho súpisu Rómov z roku 1893. Podľa tohto prameňa v Uhorsku žilo takmer 280 000 Rómov, predstavovali teda 1,8 % obyvateľstva. (Podľa určitých výpočtov žilo v roku 1893 na území dnešného Maďarska 65 000 Rómov, na Slovensku ich bolo 36-tisíc – 40-tisíc.)

Na dolnej časti strany: Delenie dospelého rómskeho obyvateľstva (1893)

Romovia_tabulka2.jpg

Aj keď súpis nariadil minister vnútra pre otázku usídlenia potulných Rómov, takýchto potulných našli nakoniec len 8 938; 20 406 Rómov patrilo do kategórie „čiastočne potulných“ a 243 432 ľudí žilo usadlým spôsobom života. Pri spomenutom súpise vyšlo najavo, že obraz tejto spoločnosti je aj z náboženského a jazykového hľadiska veľmi rôznorodý. Tí Rómovia, ktorí sa usadili, žili zvyčajne v rovnakej viere ako väčšina miestneho obyvateľstva. Kočovní Rómovia vyznávali zväčša pravoslávnu (ortodoxnú) vieru, čo poukazuje na sedmohradský, resp. rumunský pôvod. Spomedzi všetkých Rómov 30 % uviedlo ako materinský jazyk rómsky, 38 % maďarský, 24,4 % rumunský a 7,5 % uviedlo iný jazyk (Hermann, 1895).

Väčšina Rómov pracovala v poľnohospodárstve, resp. vyrábala pre pracovné sily v poľnohospodárstve rôzne nástroje. Súbežne s rozvojom priemyslu a zmenou štruktúry ekonomiky výrazne klesol či dokonca zanikol dopyt po tradičných „rómskych výrobkoch“ (korytá, koše, metly, kotly) a po službách Rómov (drôtovanie, kotlárske práce). Vo významnej miere sa zhoršilo aj postavenie rómskych hudobníkov, ktorí poskytovali služby šľachticom, mešťanom i sedliakom: ich počet narastal, avšak dopyt po ich službách klesal.

Marginalizácia rómskej spoločnosti trvala až do 50. a 60. rokov minulého storočia, teda do začiatku socialistickej industrializácie: v spomenutom období sa tradičné rómske komunity rozpadli a mnohí Rómovia sa stali súčasťou priemyselného robotníctva. Týmto spôsobom sa od 60. rokov začal dôležitý integračný a asimilačný proces, ktorý sa však v 80. rokoch spomalil a po zmene politického systému na prelome 80. – 90. rokov sa úplne zastavil.

Mátyás Binder (1981)

historik, kultúrny antropológ, učiteľ. Bol doktorandom v rámci programu História východnej Európy v 19. - 20. storočí na Univerzite Eötvösa Loránda v Budapešti. Viedol antropologické výskumy v rómskych komunitách v Sedmohradsku (Rumunsko) a v juhozápadnom Maďarsku. Skúma hlavne vývoj spoločenského, kultúrneho a politického života Rómov, obraz Rómov a jeho premeny a zaoberá sa komparatívnou analýzou rómskych štúdií. Učí na alternatívnej základnej škole, je spolupracovníkom Nadácie Terra Recognita.

Preklad: László G. Kovács

Redakcia: Csaba Zahorán

Jazyková a odborná redakcia: Slávka Otčenášová

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  3. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  5. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  6. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  7. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  8. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  1. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  2. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  3. Hovoriaci systém priblíži zrakovo znevýhodneným expozíciu múzea
  4. Slovensko spieva koledy
  5. Workshop Inštitútu Ronalda Coasa na EU v Bratislave
  6. Stavbárska olympiáda 2018/19 vás očakáva
  7. Diplomacia v praxi – unikát, ktorý funguje dodnes
  8. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  9. Slovenské ovocie a zelenina - máme ich v obchodoch dostatok?
  10. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 51 817
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 15 642
  3. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 10 013
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 9 503
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 8 148
  6. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 7 783
  7. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 755
  8. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 620
  9. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 5 294
  10. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 4 903

Téma: Projekt Neznámy sused


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom funkcionár so svastikou na hrudi neprekáža

Viditeľné tetovanie so svastikou je trestné.

DOMOV

Vlani mu o tisícku vyššie platy prekážali, Fico po roku otočil

Bugár kritizoval Smer a SNS, že neprišli s vlastnými riešením.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Kto si vytetuje svastiku, želá si problémy

Mali by sme ich kotlebovcom dopriať.

Neprehliadnite tiež

Eduma oceňovala školy a firmy za inkluzívny prístup

Školy by mali byť otvorené mladým ľuďom prekonávajúcim prekážky v našej spoločnosti.

Kiska si vo Zvolene pripomenul rómske obete holokaustu

Na pamätnej tabuli pribudli ďalšie mená.

Rómovia sa sťažujú na predvolebné pôžičky, hovoria o korupcii

Peniaze by vraj museli vracať, iba ak by nevyhral. Starosta to odmieta.

Ocenenie Roma Spirit 2018 má siedmich laureátov, počet nominácií bol rekordný

V kategórii médiá získala cenu Stanislava Harkotová.