RÓMOVIA A CIGÁNSKA OTÁZKA V MAĎARSKU PO ZMENE POLITICKÉHO SYSTÉMU

1. Rómovia v Maďarsku v historickej perspektíve

Cieľom štúdie je zobraziť situáciu Rómov, respektíve ľudí „považovaných za Rómov“ v Maďarsku, so zreteľom na spoločenské, hospodárske a politické procesy a diskurzy, ktoré sa so spomenutou problematikou spájajú.

Dr. Lajos Bangó, maďarský rómsky hudobník a právnik. Zúžený trh klasickej maďarskej cigánskej hudby nezabezpečuje stály príjem ani pre „veľké” hudobnícke rodiny, preto sa mnohí mladí ľudia zaujímajú aj o iné povolania. Lajos Bangó popri hudobnej činno(Zdroj: Mátyás Binder)

Cieľom štúdie je zobraziť situáciu Rómov, respektíve ľudí „považovaných za Rómov“ v Maďarsku, so zreteľom na spoločenské, hospodárske a politické procesy a diskurzy, ktoré sa so spomenutou problematikou spájajú.

Predložený prehľad je však fragmentárny, pretože na dôkladné preskúmanie parciálnych problémov nie je v tejto štúdii dostatok priestoru. Avšak budú nastolené otázky, ktoré sa môžu stať podnetom na ďalšie úvahy. Kde to bude možné, poukážem na paralelné črty a podobné aspekty „rómskej otázky“ v Maďarsku a na Slovensku, keďže v oboch krajinách je prítomná početná rómska menšina, ktorá v mnohých ohľadoch zdieľa spoločnú historickú minulosť.

Existuje pomerne malé množstvo prebádaných prameňov, no aj tie často nie sú podrobené dostatočnej kritickej analýze, a preto sa v súvislosti s príchodom Rómov objavuje viacero názorov (porovnaj: Jurová, 2003; Kemény, 2005).


Možno predpokladať, že v stredovekom Uhorsku sa skupiny Rómov prvýkrát objavujú na konci 14. storočia – prvý doteraz známy písomný prameň pochádza z roku 1417 (Brašov v dnešnom Rumunsku), (Nagy, 2004).

Skupiny zárobkovo činného rómskeho obyvateľstva podľa profesie (1893)

romoviatab.jpg

Napriek tomu, že spočiatku skupiny Rómov iba prechádzali cez Uhorsko a putovali ďalej do západnej Európy, väčšina rómskeho obyvateľstva kontinentu v súčasnosti žije v krajinách východnej Európy. Dôvodom sú pravdepodobne rozdiely v spoločenskom a hospodárskom vývoji týchto dvoch regiónov.

Komunity Rómov sa vždy prispôsobovali miestnym podmienkam a snažili sa zaplniť existujúce „medzery na trhu“ – ryžovali zlato, pracovali ako korytári, kováčski majstri alebo ako hudobníci v zábavných podnikoch; boli populárni, no zároveň aj opovrhovaní.

V západnej Európe však v dôsledku existencie rozvinutého systému cechov a väčšej hustoty obyvateľstva Rómovia spomenuté medzery na trhu práce nenašli, resp. ich bolo veľmi málo, takže zo strany stavovskej spoločnosti sa spravidla stretávali s politikou vylúčenia zo society (por. Fraser, 1995).

V Uhorsku sa vytvorili aj také modely spolužitia, ktoré do určitej miery umožnili integráciu či dokonca asimiláciu Rómov. Vo väčších vidieckych mestách (Miskolc, Győr, Szeged [Miškovec, Ráb, Segedín]) sa už v prameňoch z 18. storočia uvádza prítomnosť „chudobných, ale čestných“ Rómov. Popri Rómoch poskytujúcich v dedinách určité služby (kováč, hudobník, obchodník s koňmi) existovali Rómovia aj medzi roľníkmi, resp. majiteľmi pôdy – je však ťažké určiť ich pomer.


Rómske obyvateľstvo, ktoré žilo na území dnešného Maďarska a Slovenska, bolo až do konca prvej svetovej vojny takmer v totožnej situácii. Z hľadiska zamestnanosti a typických jazykových a kultúrnych čŕt môžeme cenné údaje získať z celoštátneho súpisu Rómov z roku 1893. Podľa tohto prameňa v Uhorsku žilo takmer 280 000 Rómov, predstavovali teda 1,8 % obyvateľstva. (Podľa určitých výpočtov žilo v roku 1893 na území dnešného Maďarska 65 000 Rómov, na Slovensku ich bolo 36-tisíc – 40-tisíc.)

Na dolnej časti strany: Delenie dospelého rómskeho obyvateľstva (1893)

Romovia_tabulka2.jpg

Aj keď súpis nariadil minister vnútra pre otázku usídlenia potulných Rómov, takýchto potulných našli nakoniec len 8 938; 20 406 Rómov patrilo do kategórie „čiastočne potulných“ a 243 432 ľudí žilo usadlým spôsobom života. Pri spomenutom súpise vyšlo najavo, že obraz tejto spoločnosti je aj z náboženského a jazykového hľadiska veľmi rôznorodý. Tí Rómovia, ktorí sa usadili, žili zvyčajne v rovnakej viere ako väčšina miestneho obyvateľstva. Kočovní Rómovia vyznávali zväčša pravoslávnu (ortodoxnú) vieru, čo poukazuje na sedmohradský, resp. rumunský pôvod. Spomedzi všetkých Rómov 30 % uviedlo ako materinský jazyk rómsky, 38 % maďarský, 24,4 % rumunský a 7,5 % uviedlo iný jazyk (Hermann, 1895).

Väčšina Rómov pracovala v poľnohospodárstve, resp. vyrábala pre pracovné sily v poľnohospodárstve rôzne nástroje. Súbežne s rozvojom priemyslu a zmenou štruktúry ekonomiky výrazne klesol či dokonca zanikol dopyt po tradičných „rómskych výrobkoch“ (korytá, koše, metly, kotly) a po službách Rómov (drôtovanie, kotlárske práce). Vo významnej miere sa zhoršilo aj postavenie rómskych hudobníkov, ktorí poskytovali služby šľachticom, mešťanom i sedliakom: ich počet narastal, avšak dopyt po ich službách klesal.

Marginalizácia rómskej spoločnosti trvala až do 50. a 60. rokov minulého storočia, teda do začiatku socialistickej industrializácie: v spomenutom období sa tradičné rómske komunity rozpadli a mnohí Rómovia sa stali súčasťou priemyselného robotníctva. Týmto spôsobom sa od 60. rokov začal dôležitý integračný a asimilačný proces, ktorý sa však v 80. rokoch spomalil a po zmene politického systému na prelome 80. – 90. rokov sa úplne zastavil.

Mátyás Binder (1981)

historik, kultúrny antropológ, učiteľ. Bol doktorandom v rámci programu História východnej Európy v 19. - 20. storočí na Univerzite Eötvösa Loránda v Budapešti. Viedol antropologické výskumy v rómskych komunitách v Sedmohradsku (Rumunsko) a v juhozápadnom Maďarsku. Skúma hlavne vývoj spoločenského, kultúrneho a politického života Rómov, obraz Rómov a jeho premeny a zaoberá sa komparatívnou analýzou rómskych štúdií. Učí na alternatívnej základnej škole, je spolupracovníkom Nadácie Terra Recognita.

Preklad: László G. Kovács

Redakcia: Csaba Zahorán

Jazyková a odborná redakcia: Slávka Otčenášová

Najčítanejšie na SME Rómovia


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Equadiff 2017 – svetová konferencia o diferenciálnych rovniciach
  2. Priemerné ceny bytov v júni boli vyššie ako pred rokom
  3. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  4. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  5. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  6. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  7. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  8. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  9. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  10. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 548
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 753
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 379
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 108
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 831
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 660
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 627
  8. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku 2 597
  9. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 174
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 104

Téma: Projekt Neznámy sused


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ľutujem, že som vám zabil brata

Aké ponaučenia sa dajú odniesť zo straty blízkeho?

KOŠICE KORZÁR

Vodárne predali pozemky developerovi. Ich šéf tam kúpil 24 bytov

Hreha: Byty sú moja súkromná vec.

TV

Lúčničiari naposledy vzdali hold majstrovi Nosáľovi

Posledná rozlúčka s profesorom sa konala v národnom divadle.

Neprehliadnite tiež

PÍŠE EVA ANDERSSON FRANKO

Ako si naše úrady poradia s rasistickými policajtmi? Príklad ponúkajú Švédi

Rasistické správanie policajtov vo Švédsku a následný zákonný proces ilustrujú, ako by sa zákonnosť mala porátať s predsudkami.

Belišová: Tradičné žalostné spevy zanikajú, Rómovia ich nahrádzajú slaďákmi

Cieľom výskumu pred 15 rokmi bolo zachrániť zanikajúci žáner.

PÍŠE MIROSLAV POLLÁK

Ako by vyzeralo rómske ministerstvo a prečo to nie je dobrý nápad

Úrad splnomocnenca by mal byť len dočasné opatrenie na vyrovnanie rozdielov.