RÓMOVIA A CIGÁNSKA OTÁZKA V MAĎARSKU PO ZMENE POLITICKÉHO SYSTÉMU

1. Rómovia v Maďarsku v historickej perspektíve

Cieľom štúdie je zobraziť situáciu Rómov, respektíve ľudí „považovaných za Rómov“ v Maďarsku, so zreteľom na spoločenské, hospodárske a politické procesy a diskurzy, ktoré sa so spomenutou problematikou spájajú.

Dr. Lajos Bangó, maďarský rómsky hudobník a právnik. Zúžený trh klasickej maďarskej cigánskej hudby nezabezpečuje stály príjem ani pre „veľké” hudobnícke rodiny, preto sa mnohí mladí ľudia zaujímajú aj o iné povolania. Lajos Bangó popri hudobnej činno(Zdroj: Mátyás Binder)

Cieľom štúdie je zobraziť situáciu Rómov, respektíve ľudí „považovaných za Rómov“ v Maďarsku, so zreteľom na spoločenské, hospodárske a politické procesy a diskurzy, ktoré sa so spomenutou problematikou spájajú.

Predložený prehľad je však fragmentárny, pretože na dôkladné preskúmanie parciálnych problémov nie je v tejto štúdii dostatok priestoru. Avšak budú nastolené otázky, ktoré sa môžu stať podnetom na ďalšie úvahy. Kde to bude možné, poukážem na paralelné črty a podobné aspekty „rómskej otázky“ v Maďarsku a na Slovensku, keďže v oboch krajinách je prítomná početná rómska menšina, ktorá v mnohých ohľadoch zdieľa spoločnú historickú minulosť.

Existuje pomerne malé množstvo prebádaných prameňov, no aj tie často nie sú podrobené dostatočnej kritickej analýze, a preto sa v súvislosti s príchodom Rómov objavuje viacero názorov (porovnaj: Jurová, 2003; Kemény, 2005).


Možno predpokladať, že v stredovekom Uhorsku sa skupiny Rómov prvýkrát objavujú na konci 14. storočia – prvý doteraz známy písomný prameň pochádza z roku 1417 (Brašov v dnešnom Rumunsku), (Nagy, 2004).

Skupiny zárobkovo činného rómskeho obyvateľstva podľa profesie (1893)

romoviatab.jpg

Napriek tomu, že spočiatku skupiny Rómov iba prechádzali cez Uhorsko a putovali ďalej do západnej Európy, väčšina rómskeho obyvateľstva kontinentu v súčasnosti žije v krajinách východnej Európy. Dôvodom sú pravdepodobne rozdiely v spoločenskom a hospodárskom vývoji týchto dvoch regiónov.

Komunity Rómov sa vždy prispôsobovali miestnym podmienkam a snažili sa zaplniť existujúce „medzery na trhu“ – ryžovali zlato, pracovali ako korytári, kováčski majstri alebo ako hudobníci v zábavných podnikoch; boli populárni, no zároveň aj opovrhovaní.

V západnej Európe však v dôsledku existencie rozvinutého systému cechov a väčšej hustoty obyvateľstva Rómovia spomenuté medzery na trhu práce nenašli, resp. ich bolo veľmi málo, takže zo strany stavovskej spoločnosti sa spravidla stretávali s politikou vylúčenia zo society (por. Fraser, 1995).

V Uhorsku sa vytvorili aj také modely spolužitia, ktoré do určitej miery umožnili integráciu či dokonca asimiláciu Rómov. Vo väčších vidieckych mestách (Miskolc, Győr, Szeged [Miškovec, Ráb, Segedín]) sa už v prameňoch z 18. storočia uvádza prítomnosť „chudobných, ale čestných“ Rómov. Popri Rómoch poskytujúcich v dedinách určité služby (kováč, hudobník, obchodník s koňmi) existovali Rómovia aj medzi roľníkmi, resp. majiteľmi pôdy – je však ťažké určiť ich pomer.


Rómske obyvateľstvo, ktoré žilo na území dnešného Maďarska a Slovenska, bolo až do konca prvej svetovej vojny takmer v totožnej situácii. Z hľadiska zamestnanosti a typických jazykových a kultúrnych čŕt môžeme cenné údaje získať z celoštátneho súpisu Rómov z roku 1893. Podľa tohto prameňa v Uhorsku žilo takmer 280 000 Rómov, predstavovali teda 1,8 % obyvateľstva. (Podľa určitých výpočtov žilo v roku 1893 na území dnešného Maďarska 65 000 Rómov, na Slovensku ich bolo 36-tisíc – 40-tisíc.)

Na dolnej časti strany: Delenie dospelého rómskeho obyvateľstva (1893)

Romovia_tabulka2.jpg

Aj keď súpis nariadil minister vnútra pre otázku usídlenia potulných Rómov, takýchto potulných našli nakoniec len 8 938; 20 406 Rómov patrilo do kategórie „čiastočne potulných“ a 243 432 ľudí žilo usadlým spôsobom života. Pri spomenutom súpise vyšlo najavo, že obraz tejto spoločnosti je aj z náboženského a jazykového hľadiska veľmi rôznorodý. Tí Rómovia, ktorí sa usadili, žili zvyčajne v rovnakej viere ako väčšina miestneho obyvateľstva. Kočovní Rómovia vyznávali zväčša pravoslávnu (ortodoxnú) vieru, čo poukazuje na sedmohradský, resp. rumunský pôvod. Spomedzi všetkých Rómov 30 % uviedlo ako materinský jazyk rómsky, 38 % maďarský, 24,4 % rumunský a 7,5 % uviedlo iný jazyk (Hermann, 1895).

Väčšina Rómov pracovala v poľnohospodárstve, resp. vyrábala pre pracovné sily v poľnohospodárstve rôzne nástroje. Súbežne s rozvojom priemyslu a zmenou štruktúry ekonomiky výrazne klesol či dokonca zanikol dopyt po tradičných „rómskych výrobkoch“ (korytá, koše, metly, kotly) a po službách Rómov (drôtovanie, kotlárske práce). Vo významnej miere sa zhoršilo aj postavenie rómskych hudobníkov, ktorí poskytovali služby šľachticom, mešťanom i sedliakom: ich počet narastal, avšak dopyt po ich službách klesal.

Marginalizácia rómskej spoločnosti trvala až do 50. a 60. rokov minulého storočia, teda do začiatku socialistickej industrializácie: v spomenutom období sa tradičné rómske komunity rozpadli a mnohí Rómovia sa stali súčasťou priemyselného robotníctva. Týmto spôsobom sa od 60. rokov začal dôležitý integračný a asimilačný proces, ktorý sa však v 80. rokoch spomalil a po zmene politického systému na prelome 80. – 90. rokov sa úplne zastavil.

Mátyás Binder (1981)

historik, kultúrny antropológ, učiteľ. Bol doktorandom v rámci programu História východnej Európy v 19. - 20. storočí na Univerzite Eötvösa Loránda v Budapešti. Viedol antropologické výskumy v rómskych komunitách v Sedmohradsku (Rumunsko) a v juhozápadnom Maďarsku. Skúma hlavne vývoj spoločenského, kultúrneho a politického života Rómov, obraz Rómov a jeho premeny a zaoberá sa komparatívnou analýzou rómskych štúdií. Učí na alternatívnej základnej škole, je spolupracovníkom Nadácie Terra Recognita.

Preklad: László G. Kovács

Redakcia: Csaba Zahorán

Jazyková a odborná redakcia: Slávka Otčenášová

Najčítanejšie na SME Rómovia


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 443
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 362
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 362
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 7 001
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 965
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 107
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 005
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 541
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 900
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 558

Téma: Projekt Neznámy sused


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Na hliadky v rómskych komunitách má ísť desať miliónov eur

Výzva na podporu projektu Miestne občianske poriadkové služby by mala byť zverejnená v apríli.

Projekt rómskych občianskych hliadok bude pokračovať

Ministerstvo vnútra na jeho činnosť vyčlenilo desať miliónov eur.

Dotáciu na sociálnu prácu a komunitné centrá dostane 150 obcí

Cieľom projektu je zvýšenie adresnosti a komplexnosti služieb poskytovaných komunitnými centrami.

Rezort vnútra schválil pomoc okrajovým rómskym komunitám

Na pomoc má ísť v nasledujúcich rokoch takmer 45 miliónov eur z európskych fondov a štátneho rozpočtu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop