RÓMOVIA A CIGÁNSKA OTÁZKA V MAĎARSKU PO ZMENE POLITICKÉHO SYSTÉMU

2. Etnografia, demografia

V súčasnom Maďarsku sa výrazy „Cigán“ a „Róm“ používajú ako synonymá vo verejnom živote, ako aj v oficiálnych dokumentoch a vo vede.

Rómska žena doma s príbuznými, severovýchodné Maďarsko, 2006. Stará dáma je maďarská Rómka, čiže Rómka s maďarským materinským jazykom. Väčšina tej časti populácie, ktorú v Maďarsku považujú za rómskou, približne 70 – 85%, patrí k maďarským Rómom (t.j(Zdroj: Mátyás Binder)

Slovo Róm sa rozšírilo koncom 80. rokov vďaka iniciatíve intelektuálov, ktorí boli solidárni s Rómami. Mnohé rómske komunity však odmietajú používanie slova Róm, lebo to je výrazom olašských Rómov a v archaickom rumunskom jazyku, ktorý používajú beáši (jedna z rómskych komunít žijúcich prevažne v juhozápadnom Maďarsku), spomenutý výraz neexistuje. Je však potrebné poznamenať, že obe pomenovania stierajú rozdiely jestvujúce medzi jednotlivými etnickými skupinami Rómov (Szuhay, 2005).

Rómovia sa v Maďarsku delia na tri väčšie etnické skupiny, ktoré majú samostatné skupinové povedomie: väčšinu tvoria maďarskí Rómovia (86,9 %), po nich nasledujú olašskí Rómovia hovoriaci rómskym jazykom (romani – 7,7 %) a treťou skupinou sú beáši, ktorí hovoria archaickým rumunským jazykom (4,6 %) (Kemény, 2005, 65 – 66.).

Pri poslednom sčítaní ľudu v roku 2001 sa k Rómom hlásilo 190 046 osôb, ale podľa odhadu odborníkov žije v Maďarsku v skutočnosti 600 000 Rómov. Výrazný rozdiel medzi týmito dvoma údajmi je typický aj pre iné krajiny regiónu: na Slovensku sa pri poslednom sčítaní ľudu v roku 2001 hlásilo k rómskej národnosti 89 920 osôb, kým podľa odhadu odborníkov v skutočnosti ide o 300 000 – 500 000 osôb (Vaňo – Haviarová, 2003).

V pozadí tohto výrazného rozdielu nestojí iba strach z negatívnej „nálepky Cigán“ či zlé spomienky viažuce sa k predchádzajúcim sčítaniam, ale prejavuje sa v ňom aj asimilácia a integrácia, ktorá vyplýva zo vzájomného spolužitia Rómov a väčšinového obyvateľstva. Jednotlivé výskumy sa snažia o registráciu takých osôb, ktoré sú považované za Rómov v prostredí, v ktorom žijú.

Ich počet je vždy väčší než počet tých, ktorí sami seba považujú za Rómov. Keďže dotazník pri sčítaní ľudu neumožňuje vyznačenie pluralitnej identity, mnohí si zvolia kategóriu „Maďar“, čím sa zahalí dvojitá či trojitá identita.

Častou témou maďarskej tlače je nárast počtu rómskeho obyvateľstva: názory týkajúce sa „rozmnožovania sa“ Rómov sa objavujú aj vo vedeckých publikáciách, ktoré by mali byť objektívne. Podľa prognózy jednej štúdie bude v roku 2050 v Maďarsku 900 000 Rómov, čo predstavuje 10 % predpokladaného počtu obyvateľstva.

Treba však uviesť na pravú mieru, že rómska populácia aj v týchto demografických výpočtoch je „klasifikovanou“ populáciou, to znamená, že to bude jeho prostredie, ktoré o vybranom jedincovi rozhodne, či je alebo nie je Rómom.

Uvedené „dramatické“ demografické prognózy budú teda platné, ak súčasné segregačné tendencie pretrvajú aj v budúcnosti. Nárast pomeru rómskeho obyvateľstva k nerómskej populácii spôsobuje rozdiel ukazovateľov pôrodnosti v týchto dvoch skupinách obyvateľstva: pôrodnosť v oboch skupinách klesá, u Rómov však v nižšej miere ako v prípade nerómov (Hablicsek, 2000).

Problém samozrejme nespočíva v počte obyvateľov, ktorí sú považovaní, resp. nepovažovaní za Rómov: skutočným problémom je miera chudoby. A čo sa týka chudoby v Maďarsku, dochádza k jej etnicizácii, a to podobným spôsobom ako v iných krajinách regiónu. Znamená to, že dostáva určitú „rómsku tvár“ (por. Kligman, 2001), napriek tomu, že z rodín, ktoré žijú pod úrovňou životného minima, je iba 25 – 30 % rómskeho pôvodu a z rodín žijúcich v krajnej chudobe patrí k populácii rómskeho pôvodu maximálne polovica.

Ukázalo sa, že hospodárska a spoločenská integrácia v období socializmu nebola dostatočná a na rómske komunity vo veľkej miere doľahlo všeobecné schudobnenie, súvisiace s prechodom na trhové hospodárstvo. V roku 1971 malo 85,2 % rómskych mužov v produktívnom veku v Maďarsku zamestnanie. Tento pomer bol iba o niekoľko percent nižší ako celoštátny ukazovateľ.

grafikon.jpg

V dôsledku úpadku priemyselnej výroby prichádzali v závratnom tempe o svoje zamestnanie najmä tí Rómovia, ktorí pracovali v priemysle a stupeň ich vzdelania bol nízky. Spomenutý proces sa začal už v 80. rokoch, ale skutočným zlomom bola zmena politického systému: kým v roku 1987 malo spomedzi rómskych mužov v produktívnom veku 74,6 % zamestnanie, v roku 1993 to bolo už iba 28,8 %. (Rovnaký ukazovateľ v prípade celého obyvateľstva dosiahol 64 %.)

V priebehu nasledujúceho desaťročia nenastali zmeny na celoštátnej úrovni, ale na regionálnej úrovni sa rozdiely ešte viac zvýraznili: v roku 2003 malo zamestnanie 57,7 % budapeštianskych rómskych mužov, kým vo východných častiach krajiny to bolo len 14,2 %.

Kto je Róm?

Podľa Judith Okelyovej patrí časť potomkov anglických Rómov k takým gadžom (nerómom), ktorí sa v dobe rozkladu feudalizmu dostali na perifériu spoločnosti a v záujme prežitia prešli na kočovný spôsob života (Okely, 1983). Podobné procesy sa dajú predpokladať aj vo východnej Európe, ale kvôli nedostatku údajov je možné iba formulovať hypotézy a prezentovať len konkrétne príklady.

Ohľadom definovania Rómov na spoločenskej báze môže byť dobrým príkladom malé maďarské mesto Siklós. Podľa prameňov z 18. – 19. storočia tu došlo k tomu, že z niektorých Rómov sa stali gadžovia (čiže nerómovia, latinsky: neo-colonus), kým ochudobnení gadžovia sa „premenili“ na Rómov (Nagy, 2000). „Dvojaké“ (etnické a spoločenské) posudzovanie Rómov sa objavuje aj v iných historických prameňoch: v niektorých latinských listinách je základom definovania Rómov výraz natio, resp. gens (národ, rod), v iných v tejto pozícii nachádzame slová conditio alebo professio (spoločenské postavenie, povolanie) (Nagy, 2007).

Avšak nemožno povedať, že iba u Rómov dochádza k asimilácii vo väčšinovej spoločnosti. V regiónoch Maďarska, ktoré sú vo viacnásobne nevýhodnom položení, nájdeme aj príklady „asimilácie“ opačným smerom: po tom, čo sa zámožnejšie rómske a nerómske rodiny odsťahovali, u nerómskeho obyvateľstva, ktoré zostalo žiť na danom mieste, došlo k asimilácii v rómskej väčšine (Baranyi – G. Fekete – Koncz, 2003).

Je teda zrejmé, že náhle schudobnenie Rómov je vo veľkej miere ovplyvnené nielen štrukturálnymi zmenami a faktormi (zmeny na trhu pracovných síl, nízky stupeň školskej vzdelanosti, diskriminácia), ale aj nevýhodnou geografickou polohou územia, ktoré obývajú.

Rómske obyvateľstvo v Maďarsku – a podobne to platí aj pre Slovensko – je v nepomerne veľkej miere zastúpené v periférnych regiónoch na severovýchode a severozápade Maďarska, kde je aj vyššia nezamestnanosť (Kemény – Janky, 2005; Jurová, 2005).

Situáciu sťažuje aj fakt, že Rómovia – žijúci v rozhodujúcej miere na vidieku – sa po zmene politického systému, na rozdiel od majoritného obyvateľstva, nestali vlastníkmi pôdy.

Mapa.R.jpg

Rómska populácia v Maďarsku okolo roku 2000.
Autor: László Sebők

Mátyás Binder (1981)

historik, kultúrny antropológ, učiteľ. Bol doktorandom v rámci programu História východnej Európy v 19. - 20. storočí na Univerzite Eötvösa Loránda v Budapešti. Viedol antropologické výskumy v rómskych komunitách v Sedmohradsku (Rumunsko) a v juhozápadnom Maďarsku. Skúma hlavne vývoj spoločenského, kultúrneho a politického života Rómov, obraz Rómov a jeho premeny a zaoberá sa komparatívnou analýzou rómskych štúdií. Učí na alternatívnej základnej škole, je spolupracovníkom Nadácie Terra Recognita.

Preklad: László G. Kovács

Redakcia: Csaba Zahorán

Jazyková a odborná redakcia: Slávka Otčenášová

Najčítanejšie na SME Rómovia


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  2. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  5. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  6. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  7. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  8. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  9. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  10. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 18 726
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 666
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 660
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 359
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 016
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 580
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 540
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 843
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 868
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 518

Téma: Projekt Neznámy sused


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Preverovanie zásielok robí aj pošta. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

Neprehliadnite tiež

Nový poradný orgán splnomocnenca pre rómske komunity pomôže mladým

Poradný orgán vznikne s cieľom podporiť aktívny prístup mladých Rómov a Rómiek k integrácii rómskej menšiny.

SaS: V podpore vzdelávania rómskych detí chýba systém, výsledky sa nekontrolujú

Riešením sú podľa SaS povinné škôlky od troch rokov aj pre deti zo sociálnych slabých rodín.

Kaliňák vybral iné problémové osady. Výsledky už tají

Nový zoznam lokalít s rómskou kriminalitou ministerstvo nechce zverejniť. Starostovia sami nevedia, či z neho ich obce vypadli, alebo zostali

Rozhovor

Ida Kelarova: Môj otec zapieral, že je Róm. Zabilo ho to

Česká speváčka sa odvážila narušiť rodinné tabu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop