SME
Utorok, 12. november, 2019 | Meniny má Svätopluk
RÓMOVIA A CIGÁNSKA OTÁZKA V MAĎARSKU PO ZMENE POLITICKÉHO SYSTÉMU

2. Etnografia, demografia

V súčasnom Maďarsku sa výrazy „Cigán“ a „Róm“ používajú ako synonymá vo verejnom živote, ako aj v oficiálnych dokumentoch a vo vede.

Rómska žena doma s príbuznými, severovýchodné Maďarsko, 2006. Stará dáma je maďarská Rómka, čiže Rómka s maďarským materinským jazykom. Väčšina tej časti populácie, ktorú v Maďarsku považujú za rómskou, približne 70 – 85%, patrí k maďarským Rómom (t.jRómska žena doma s príbuznými, severovýchodné Maďarsko, 2006. Stará dáma je maďarská Rómka, čiže Rómka s maďarským materinským jazykom. Väčšina tej časti populácie, ktorú v Maďarsku považujú za rómskou, približne 70 – 85%, patrí k maďarským Rómom (t.j(Zdroj: Mátyás Binder)

Slovo Róm sa rozšírilo koncom 80. rokov vďaka iniciatíve intelektuálov, ktorí boli solidárni s Rómami. Mnohé rómske komunity však odmietajú používanie slova Róm, lebo to je výrazom olašských Rómov a v archaickom rumunskom jazyku, ktorý používajú beáši (jedna z rómskych komunít žijúcich prevažne v juhozápadnom Maďarsku), spomenutý výraz neexistuje. Je však potrebné poznamenať, že obe pomenovania stierajú rozdiely jestvujúce medzi jednotlivými etnickými skupinami Rómov (Szuhay, 2005).

Rómovia sa v Maďarsku delia na tri väčšie etnické skupiny, ktoré majú samostatné skupinové povedomie: väčšinu tvoria maďarskí Rómovia (86,9 %), po nich nasledujú olašskí Rómovia hovoriaci rómskym jazykom (romani – 7,7 %) a treťou skupinou sú beáši, ktorí hovoria archaickým rumunským jazykom (4,6 %) (Kemény, 2005, 65 – 66.).

Pri poslednom sčítaní ľudu v roku 2001 sa k Rómom hlásilo 190 046 osôb, ale podľa odhadu odborníkov žije v Maďarsku v skutočnosti 600 000 Rómov. Výrazný rozdiel medzi týmito dvoma údajmi je typický aj pre iné krajiny regiónu: na Slovensku sa pri poslednom sčítaní ľudu v roku 2001 hlásilo k rómskej národnosti 89 920 osôb, kým podľa odhadu odborníkov v skutočnosti ide o 300 000 – 500 000 osôb (Vaňo – Haviarová, 2003).

V pozadí tohto výrazného rozdielu nestojí iba strach z negatívnej „nálepky Cigán“ či zlé spomienky viažuce sa k predchádzajúcim sčítaniam, ale prejavuje sa v ňom aj asimilácia a integrácia, ktorá vyplýva zo vzájomného spolužitia Rómov a väčšinového obyvateľstva. Jednotlivé výskumy sa snažia o registráciu takých osôb, ktoré sú považované za Rómov v prostredí, v ktorom žijú.

Ich počet je vždy väčší než počet tých, ktorí sami seba považujú za Rómov. Keďže dotazník pri sčítaní ľudu neumožňuje vyznačenie pluralitnej identity, mnohí si zvolia kategóriu „Maďar“, čím sa zahalí dvojitá či trojitá identita.

Častou témou maďarskej tlače je nárast počtu rómskeho obyvateľstva: názory týkajúce sa „rozmnožovania sa“ Rómov sa objavujú aj vo vedeckých publikáciách, ktoré by mali byť objektívne. Podľa prognózy jednej štúdie bude v roku 2050 v Maďarsku 900 000 Rómov, čo predstavuje 10 % predpokladaného počtu obyvateľstva.

Treba však uviesť na pravú mieru, že rómska populácia aj v týchto demografických výpočtoch je „klasifikovanou“ populáciou, to znamená, že to bude jeho prostredie, ktoré o vybranom jedincovi rozhodne, či je alebo nie je Rómom.

Uvedené „dramatické“ demografické prognózy budú teda platné, ak súčasné segregačné tendencie pretrvajú aj v budúcnosti. Nárast pomeru rómskeho obyvateľstva k nerómskej populácii spôsobuje rozdiel ukazovateľov pôrodnosti v týchto dvoch skupinách obyvateľstva: pôrodnosť v oboch skupinách klesá, u Rómov však v nižšej miere ako v prípade nerómov (Hablicsek, 2000).

Problém samozrejme nespočíva v počte obyvateľov, ktorí sú považovaní, resp. nepovažovaní za Rómov: skutočným problémom je miera chudoby. A čo sa týka chudoby v Maďarsku, dochádza k jej etnicizácii, a to podobným spôsobom ako v iných krajinách regiónu. Znamená to, že dostáva určitú „rómsku tvár“ (por. Kligman, 2001), napriek tomu, že z rodín, ktoré žijú pod úrovňou životného minima, je iba 25 – 30 % rómskeho pôvodu a z rodín žijúcich v krajnej chudobe patrí k populácii rómskeho pôvodu maximálne polovica.

Ukázalo sa, že hospodárska a spoločenská integrácia v období socializmu nebola dostatočná a na rómske komunity vo veľkej miere doľahlo všeobecné schudobnenie, súvisiace s prechodom na trhové hospodárstvo. V roku 1971 malo 85,2 % rómskych mužov v produktívnom veku v Maďarsku zamestnanie. Tento pomer bol iba o niekoľko percent nižší ako celoštátny ukazovateľ.

grafikon.jpg

V dôsledku úpadku priemyselnej výroby prichádzali v závratnom tempe o svoje zamestnanie najmä tí Rómovia, ktorí pracovali v priemysle a stupeň ich vzdelania bol nízky. Spomenutý proces sa začal už v 80. rokoch, ale skutočným zlomom bola zmena politického systému: kým v roku 1987 malo spomedzi rómskych mužov v produktívnom veku 74,6 % zamestnanie, v roku 1993 to bolo už iba 28,8 %. (Rovnaký ukazovateľ v prípade celého obyvateľstva dosiahol 64 %.)

V priebehu nasledujúceho desaťročia nenastali zmeny na celoštátnej úrovni, ale na regionálnej úrovni sa rozdiely ešte viac zvýraznili: v roku 2003 malo zamestnanie 57,7 % budapeštianskych rómskych mužov, kým vo východných častiach krajiny to bolo len 14,2 %.

Kto je Róm?

Podľa Judith Okelyovej patrí časť potomkov anglických Rómov k takým gadžom (nerómom), ktorí sa v dobe rozkladu feudalizmu dostali na perifériu spoločnosti a v záujme prežitia prešli na kočovný spôsob života (Okely, 1983). Podobné procesy sa dajú predpokladať aj vo východnej Európe, ale kvôli nedostatku údajov je možné iba formulovať hypotézy a prezentovať len konkrétne príklady.

Ohľadom definovania Rómov na spoločenskej báze môže byť dobrým príkladom malé maďarské mesto Siklós. Podľa prameňov z 18. – 19. storočia tu došlo k tomu, že z niektorých Rómov sa stali gadžovia (čiže nerómovia, latinsky: neo-colonus), kým ochudobnení gadžovia sa „premenili“ na Rómov (Nagy, 2000). „Dvojaké“ (etnické a spoločenské) posudzovanie Rómov sa objavuje aj v iných historických prameňoch: v niektorých latinských listinách je základom definovania Rómov výraz natio, resp. gens (národ, rod), v iných v tejto pozícii nachádzame slová conditio alebo professio (spoločenské postavenie, povolanie) (Nagy, 2007).

Avšak nemožno povedať, že iba u Rómov dochádza k asimilácii vo väčšinovej spoločnosti. V regiónoch Maďarska, ktoré sú vo viacnásobne nevýhodnom položení, nájdeme aj príklady „asimilácie“ opačným smerom: po tom, čo sa zámožnejšie rómske a nerómske rodiny odsťahovali, u nerómskeho obyvateľstva, ktoré zostalo žiť na danom mieste, došlo k asimilácii v rómskej väčšine (Baranyi – G. Fekete – Koncz, 2003).

Je teda zrejmé, že náhle schudobnenie Rómov je vo veľkej miere ovplyvnené nielen štrukturálnymi zmenami a faktormi (zmeny na trhu pracovných síl, nízky stupeň školskej vzdelanosti, diskriminácia), ale aj nevýhodnou geografickou polohou územia, ktoré obývajú.

Rómske obyvateľstvo v Maďarsku – a podobne to platí aj pre Slovensko – je v nepomerne veľkej miere zastúpené v periférnych regiónoch na severovýchode a severozápade Maďarska, kde je aj vyššia nezamestnanosť (Kemény – Janky, 2005; Jurová, 2005).

Situáciu sťažuje aj fakt, že Rómovia – žijúci v rozhodujúcej miere na vidieku – sa po zmene politického systému, na rozdiel od majoritného obyvateľstva, nestali vlastníkmi pôdy.

Mapa.R.jpg

Rómska populácia v Maďarsku okolo roku 2000.
Autor: László Sebők

Mátyás Binder (1981)

historik, kultúrny antropológ, učiteľ. Bol doktorandom v rámci programu História východnej Európy v 19. - 20. storočí na Univerzite Eötvösa Loránda v Budapešti. Viedol antropologické výskumy v rómskych komunitách v Sedmohradsku (Rumunsko) a v juhozápadnom Maďarsku. Skúma hlavne vývoj spoločenského, kultúrneho a politického života Rómov, obraz Rómov a jeho premeny a zaoberá sa komparatívnou analýzou rómskych štúdií. Učí na alternatívnej základnej škole, je spolupracovníkom Nadácie Terra Recognita.

Preklad: László G. Kovács

Redakcia: Csaba Zahorán

Jazyková a odborná redakcia: Slávka Otčenášová

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  2. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  3. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  4. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  5. Nestarnú, ale dozrievajú
  6. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE
  7. VIVO! prišlo do Bratislavy
  8. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch
  9. 7 dôvodov, prečo spoznať prírodnú kozmetiku od rodinnej firmy
  10. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy
  1. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou
  2. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  3. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  4. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  5. Na rozvoj turizmu v Košickom kraji je pripravených 840-tisíc eur
  6. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE
  9. Ako prejsť na novú Ekasu jednoducho a s nulovými investíciami?
  10. Polus City Center je oddnes VIVO! Bratislava s viac obchodmi
  1. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 13 482
  2. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 10 982
  3. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 9 559
  4. Pre prácu v banke sú nevyhnutné tri schopnosti. Máte ich? 8 887
  5. Nový Volkswagen Golf a jeho 7 zásadných noviniek 6 749
  6. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 6 225
  7. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 4 899
  8. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 4 784
  9. Máte cukrovku? Zhoršenie zraku rozhodne nepodceňujte 4 555
  10. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 4 396

Téma: Projekt Neznámy sused


Hlavné správy zo Sme.sk

Obžaloba Threemu o vražde nespomína, môže to byť taktika

Obhajcovia budú komunikáciu ďalej spochybňovať.

Marian Kočner.
Cynická obluda

Threema je podvrh!

Glváč síce odstúpil, ale naďalej tvrdi, že komunikácia z Threemy je podvrh s množstvom výmyslov. Minimálne jeden dôkaz by tu bol.

Dobré ráno

Dobré ráno: Kočner sa po vražde Kuciaka rehotal

Čo si písali Kočner a Zsuzsová v čase vrážd Kuciaka a Kušnírovej.

Podcast Dobré Ráno
Autorská strana Samuela Marca

Šokujúce: TA3 nie je spravodajská televízia (píše Samo Marec)

"Poznáte ich po TA3," povedal by Matúš.

Predseda novovzniknutej politickej strany Dobrá voľba Tomáš Drucker (v popredí) počas tlačovej besedy.

Neprehliadnite tiež

Problém dlhodobo nezamestnaných vidí držiteľka Roma Spirit v exekúciách

Spoločnosť získala v roku 2018 ocenenie Roma Spirit.

Ilustračné foto.

Slovensku hrozí súd pre prípady segregácii rómskych detí

Ministerstvo už obdržalo stanovisko od Európskej komisie o segregácii rómskych detí.

Rómske deti v Detskom klube Samuel vo Važci.

Slovensko podalo OSN správu o rasovo motivovaných trestných činoch

OSN žiada kroky proti podnecovaniu rasovej diskriminácie.

Ilustračné.

Ravasz podporuje vznik samostatného múzea Rómov

V súčasnosti už existuje Múzeum kultúry Rómov na Slovensku a patrí pod Slovenské národné múzeum.

Splnomocnenec vlády SR pre rómske komunity Ábel Ravasz.