SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 20:21

Podľa Amnesty International segregácia detí v Levoči pokračuje

Primátor Miroslav Vilkovský zvažuje právne kroky. Tvrdí, že ide o cielené poškodzovanie mesta.

(Zdroj: ilustračné - Ján Krošlák)

LEVOČA. V kauze segregácie rómskych žiakov na ZŠ Francisciho v Levoči došlo k určitým, no nie dostatočným nápravám.

Myslí si to Amnesty International Slovensko (AIS), ktorá však zatiaľ nechce pristupovať k riešeniu situácie cestou súdnej žaloby.

Ako uviedla hovorkyňa AIS Jana Vargovčíková, súdna cesta je jednou z možných ciest.

"Zatiaľ sme sa snažili ísť cestou upozorňovania na problém pri komunikácii s predstaviteľmi školy i mesta. V prípade nastali isté pozitívne zmeny, no nie sú dostatočné, preto, ak sa situácia nebude ďalej riešiť, respektíve sa bude ďalej zhoršovať, budeme uvažovať o súdnej ceste", dodala Vargovčíková.

Inzercia Skryť Vypnúť reklamu

Pripomenula, že na ZŠ Jána Francisciho v Levoči prišlo k preradeniu niekoľkých detí do zmiešaných tried.

"Bol to dôsledok kritiky i nátlaku zo strany nevládnych organizácií i samotných rodičov rómskych detí", poznamenala Vargovčíková.

"Problém segregácie ako taký sa však tým nevyriešil, preto budeme prípad naďalej sledovať a komentovať a budeme tlačiť vôbec na zrušenia rómskych tried, ktoré na tejto škole podľa našich informácií stále existujú," dodala.

Radnica: Nie segregácia, ale individuálny prístup

Na segregáciu rómskych detí na ZŠ Francisciho v Levoči upozornila AIS v tomto školskom roku.

Primátor Levoče Miroslav Vilkovský myšlienku segregácie na základe etnicity odmietol a vec vysvetlil "individuálnym prístupom" k deťom, ktoré nenavštevovali predškolské zariadenie.

Inzercia Skryť Vypnúť reklamu

Dnes pre TASR povedal, že mesto zvažuje podniknúť voči AIS a jej zástupcom právne kroky. Dôvodom je podľa Vilkovského fakt, že zo strany mimovládky ide o cielené poškodzovanie mesta i samotnej SR.

"Aj my ako mesto sme AIS predložili dostatok dôkazov, že o žiadnu segregáciu v škole nejde," zdôraznil Vilkovský.

AIS stále spochybňuje to, či sa zástupcovia ministerstva školstva a splnomocnenec vlády SR pre rómske menšiny naozaj presvedčili o situácii na škole pri svojej návšteve na začiatku apríla.

"Dostali sme len správu o návšteve, z čoho nám skôr vyplýva, že sa zástupcovia ministerstva a splnomocnenec iba oboznámili so správou, ktorú im podali predstavitelia školy a mesta", uviedla Vargovčíková.

Hovorca ministerstva školstva Michal Kaliňák k informáciám AIS uviedol, že v dňoch 18.3.22.3.2013 vykonala komplexnú inšpekciu v ZŠ Francisciho v Levoči Štátna školská inšpekcia.

Inzercia Skryť Vypnúť reklamu
InzerciaSkryťVypnúť reklamu

"Žiadnu formu segregácie nezistili," uviedol Kaliňák.

"Tvrdenie, že by Rómovia boli oddeľovaní od nerómskych žiakov, sa nepotvrdilo, ani vo vyučovaní v rámci školských tried, ani v priestoroch školskej jedálne," dodal Kaliňák.

Ministerstvo odmieta kritiku Amnesty International

Mimovládna organizácia AIS rovnako kritizuje MŠVVaŠ SR za to, že aj keď sú legislatívne nástroje na odstránenie segregácie na školách, chýba metodické vedenie a materiálne zabezpečenie, ktoré by školám zabezpečilo uskutočniť skutočnú integráciu vo vzdelávaní.

"Jednak je teda potrebné odstrániť diskriminácie, tam kde dochádza k segregácii a tiež budovať dlhodobo inkluzívny model vzdelávania, kde škola v jednej triede bude schopná poskytnúť vzdelanie deťom rómskym i nerómskym, deťom s rozličnou mierou nadanosti i vzdelávacích potrieb", dodala Vargovčíková.

Inzercia Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo školstva v reakcii uviedlo, že svoj postoj k segregácii vyjadrilo jednoznačne rezortným predpisom Pedagogicko-organizačnými pokynmi na rok 2012/2013, ktoré zakazujú všetky formy diskriminácie a segregácie.

"To isté je aj v návrhu rezortného predpisu pre budúci školský rok," uviedol hovorca rezortu Michal Kaliňák.

Na výčitku, že ministerstvo nevyvíja snahy o vytvorenie modelu dlhodobo efektívneho inkluzívneho vzdelávania, Kaliňák upozornil, že existuje viacero projektov, kde rezort takúto snahu vyvíja.

Ako príklad uviedol výzvu na rozvojové projekty zamerané na podporu pozitívnej klímy v multikultúrnych triedach a podporu vzdelávania žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. Na podporu projektov vyčlenil rezort sumu 113 000 eur.

Inzercia Skryť Vypnúť reklamu

Kaliňák pripomenul aj národný program vzdelávania pedagógov v oblasti práce so žiakmi zo sociálne znevýhodneného prostredia. "Do projektu sa od októbra 2011 zapojilo vyše 200 ZŠ," informoval hovorca.

Podľa AIS by v tomto smere mal s MŠVVaŠ oveľa aktívnejšie spolupracovať aj Úrad splnomocnenca vlády SR pre rómske menšiny.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 304
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 446
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 213
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 721
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 479
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 424
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 554
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 494
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 269
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 063
Inzercia Skryť Vypnúť reklamu
Inzercia Skryť Vypnúť reklamu
Inzercia Skryť Vypnúť reklamu
Inzercia Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ilustračné foto.
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Leonardo DiCaprio

Neprehliadnite tiež

Nový projekt má v rómskych komunitách rozvíjať zdravotnú osvetu

Rezort vnútra schválil národný projekt Korona te merel.

Rozsudok voči Kotlebovi je jediným spravodlivým rozhodnutím, vyhlásila Bučková

Kotlebovi sudkyňa včera ukázala, kde je jeho miesto, komentovala Bučková.

Splnomocnenkyňa vlády SR pre rómske komunity Andrea Bučková.

Učiteľka v rómskej škole: Deťom sme podávali úlohy cez plot

V škole sa obávajú chrípkovej sezóny, aby nevypadlo veľa detí. Doma ich nedoučia

Terénni asistenti budú s Rómami spolupracovať na zamedzení šírenia koronavírusu

Projekt získal finančnú podporu z prostriedkov Európskej únie.

Splnomocnenkyňa vlády SR pre rómske komunity Andrea Bučková.