AKTUALIZOVANÉ 16. JÚLA O 11:00 HOD.

Rómskym novinám hrozí po rokoch zánik

Štát dáva peniaze najmä na festivaly. Pollák odkazuje rómskym médiám, aby peniaze hľadali samy.

(Zdroj: Romano nevo ľil)

BRATISLAVA. Jediné rómske noviny na Slovensku, Romano nevo ľil, tento rok nedostali žiadnu dotáciu od štátu.

Noviny, ktoré vychádzajú od roku 1991, sú pritom od podpory štátu závislé. Inzercie majú rómske médiá málo.

„Myslieť si, že menšinové médium prežije predajom reklamy, zvlášť rómske, je naivné,“ hovorí šéfredaktor Roman Čonka. Dotáciu na rok 2012 dostali až v decembri.

Neber drogy, ver v Boha

Rómske médiá
História v číslach
  • vláda dala v roku 2013 na kultúru národnostných menšin 4 155 230 eur,
  • na Slovensku pôsobia tri profesionálne rómske médiá,
  • do roku 1989 vychádzalo u nás 25 národnostných periodík, ani jedno rómske.
  • po roku 1991 vychádzalo 54 národnostných titulov, z nich sedem rómskych,
  • jediné tlačené rómske noviny tento rok nevyšli, v roku 1993 zamestnávali 11 redaktorov.

Úrad vlády dá menšinovým médiám tento rok niečo nad 104­tisíc eur z vyše štyroch miliónov na podporu národnostných menšín, píše sa na jeho webovej stránke.

Podporil aj amatérske internetové rádio, ktoré má za 4000 eur presviedčať Rómov z osád, aby nebrali drogy a verili v Boha.

Peniaze na takéto projekty vyčlenil aj Úrad splnomocnenca pre Rómov. Únia osobitne cez eurofondy médiá pre menšiny nepodporuje.

Na Slovensku pôsobia dve profesionálne rómske médiá, Romano nevo ľil a Rómske mediálne centrum (Mecem). Od roku 2010 o pozíciu na trhu bojuje aj internetová televízia Gypsy TV, ktorú založili rómski vysokoškoláci.

Všetky tri sú závislé od štátu alebo rôznych fondov, a dotkli sa ich škrty v čase krízy.

„Niekoľko mesiacov robíme bez výplaty,“ hovorí Jarmila Vaňová z Mecemu.

Splnomocnenec pre Rómov Peter Pollák priznáva, že úloha médií v komunikácii medzi Rómami je veľmi dôležitá. Podľa neho by však nemali byť iba závislé od peňazí od štátu, ale hľadať vlastné spôsoby, ako prežiť.

„Takéto médium má v spoločnosti dôležitú funkciu, ale ich úlohou nie je vytvárať komunikačný most medzi menšinou a majoritnou časťou spoločnosti,“ upozorňuje Zuzana Mistríková z Mediálneho inštitútu. „Samozrejme, je dôležité hovoriť aj o ich kvalite,“ myslí si.

Za dobré správy sa neplatí

Rómski novinári sa zhodujú, že mainstreamové médiá skresľujú obraz rómskej komunity a tému bulvarizujú.

„Na druhej strane nikto nie je ochotný zaplatiť za pozitívne správy o Rómoch,“ hovorí Jarmila Vaňová z Mecemu. Dnešný systém je podľa nej pre menšinové médium likvidačný. „Každý rok sa minie dosť peňazí, ale otázka je kde?“ pýta sa.

Náklady na 12 čísel Romano nevo ľil za rok sú stotisíc eur. „Možno to je pre niekoho vysoká suma, ale porovnajme to s festivalom pre Rómov, kde sa minie 20­tisíc eur,“ hnevá sa Čonka.

V Česku rómske médiá zastupuje najmä združenie Romea. Má vlastný spravodajský server, internetovú televíziu, magazín a bezplatnú poradenskú linku. „Náš portál nedostáva od štátu žiadnu podporu,“ tvrdí Zdeněk Ryšavý, výkonný riaditeľ Romey.

Reklamu si k nim zadávajú inzerenti tiež zriedka, prevádzku portálu financujú nadácie a zahraničné veľvyslanectvá. Aj Romea platí redaktorom symbolické honoráre alebo píšu a prekladajú do angličtiny zadarmo.

Magazín dotuje tamojšie ministerstvo kultúry, ktoré v tomto roku dalo na podporu národnostných médií v prepočte 583­tisíc eur. Je to päťnásobne viac ako u nás.

Svojim veria

Práca v rómskom médiu je výrazne iná ako v bežných novinách.

„Podstatnú časť tvorí hľadanie pozitívnych príkladov. Najmä v súčasnosti je najdôležitejšie, aby tieto príbehy motivovali samotných Rómov,“ vysvetľuje Jarmila Balážová z Romey.

Oproti iným médiám majú výhodu pri práci v osadách a getách.

„Keď prídeme do osady, máme tam už kontakty a viac nám veria,“ hovorí František Kostlán, redaktor serveru romea.cz.

Platí to však iba v segregovaných lokalitách, pri protestoch radikálov v Českých Budějoviciach k nim Rómovia pristupovali rovnako ako k iným novinárom.

„Boli sme v Letanovciach, v osade bez elektriny, pitnej vody, kde miestni poznali náš magazín. Ich prvé otázky redaktorom neboli bežné sťažnosti na problémy, ale zaujímalo ich to, že hovoríme po rómsky,“ opisuje najsilnejší zážitok z terénu pri nakrúcaní rómskeho magazínu pre RTVS Kristína Magdolénová, výkonná riaditeľka Mecemu.

Cieľová skupina týchto médií je široká. Televízny magazín si skôr pozrú Rómovia z osady, internetové spravodajstvo vzdelanejší Rómovia z mesta.

„Nesmieme zabudnúť ani na našich pravidelných čitateľov z radov krajnej pravice,“ žartuje Ryšavý.

V roku 2013 pri EBU (Európska únia vysielateľov verejnoprávnych médií) vznikla skupina rómskych novinárov, ktorí začínajú pripravovať výmenu rómskych programov v rámci siete EBU. RTVS má v tejto 4-člennej skupine svoje zastúpenie.

Reakcia Úradu vlády SR

BRATISLAVA. Úrad vlády SR odmieta tvrdenia, že nepodporuje rómske noviny. Naším zámerom je však použiť peniaze daňových poplatníkov účelne a adresne tak, aby schválené dotácie podporili čo najviac kvalitných projektov zameraných na podporu kultúry rómskej národnostnej menšiny. Celková alokácia na podporu kultúry rómskej národnostnej menšiny na rok 2013 predstavovala čiastku 588 000 eur.

O podpore žiadostí na vydávanie rómskeho periodika rozhodovala nezávislá komisia, ktorá zasadala 14. a 15. marca 2013. Komisia mala 11 členov a bola zložená zo zástupcov menšiny, úradu rómskeho splnomocnenca Polláka i úradu vlády. Komisia rozhodla o podpore týchto troch žiadostí:

1, Občianske združenie Luluďi – príprava a vydanie detského časopisu LULUĎI . Komisia schválila 9 000 eur (dotácia už bola odoslaná)

2, MULTIKULTÚRA V NÁS – príprava a vydanie detského časopisu Mišusori (Myšulienka). Komisia schválila 3 000 eur (dotácia bude odoslaná v najbližších dňoch)

3, Jekhetane – Spolu – príprava a vydanie 12 čísel periodika Romano nevo ľil (Rómsky nový list 2013). Komisia schválila 30 000 tisíc eur. Žiadateľom dotácie je pán Roman Čonka (štatutárny zástupca združenia Jekhetane - Spolu), ktorý 15. mája 2013 poslal ÚV SR žiadosť o zmenu technických parametrov projektu z dôvodu, že uvedená dotácia by nepokryla náklady na vydanie 12 čísel periodika Rómsky nový list. V žiadosti uviedol, že náklad musí znížiť z pôvodných 12 000 ks na 2 000 ks, počet vydaní môže byť len 6 čísel a taktiež by znížil o polovicu aj počet strán.

Upozorňujeme, že v roku 2012 dostal pán Čonka dotáciu 24-tisíc eur na vydanie 6 čísel tohto periodika. Suma na jednu stranu v tom čase vychádzala 2 centy. Po žiadosti o zmenu by dotácia periodika vychádzala 24 centov na jednu stranu, čo je 12-násobné navýšenie oproti minulému roku. Vzhľadom na to, že táto dotácia by sa vo veľkej miere použila predovšetkým na platy redaktorov, je téma tejto dotácie ešte otvorená.

Financovanie projektov predkladaných v rámci dotačnej schémy by malo byť viaczdrojové ako len zo štátneho rozpočtu. Ešte dodávame, že 27.06.2013 bola zverejnená výzva na dodatočné predkladanie žiadostí o dotáciu na rok 2013 za účelom zachovania, vyjadrenia a ochrany a rozvoja identity a kultúrnych hodnôt národnostných menšín, výchovy a vzdelávania k právam národnostných menšín, interetnického a interkultúrneho dialógu a porozumenia medzi národnostnou väčšinou a národnostnými menšinami a etnickými skupinami s alokáciou vo výške 46 100 eur na podporu kultúry rómskej národnostnej menšiny.

Informovala o tom Beatrice Szabóová, hovorkyňa predsedu vlády SR.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  5. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  6. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  2. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  3. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  4. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Ochrana pred tropickou horúčavou
  7. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  8. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  9. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  10. Škôlka od srdca
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 17 371
  2. Vizuálny smog je problém 10 496
  3. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 4 392
  4. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 4 195
  5. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 3 715
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 3 198
  7. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 171
  8. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 836
  9. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 2 443
  10. Historickým vláčikom sa prichádza previezť stále viac turistov 2 237

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

Investigatíva Adama Valčeka

Kočner tentokrát svoj biznis nedokonal, od Unipharmy chcel 45 miliónov

Penta odmieta, že by sa spojila s Kočnerom, aby položili Unipharmu.

KOMNENTÁR PETRA TKAČENKA

Kočnerovi sa to sype pod rukami

Unipharma je ďalší klinec do rakvy.

Neprehliadnite tiež

Vlani sa realizovala väčšina plánovaných projektov na podporu Rómov

V roku 2017 sa na integráciu Rómov vyčlenilo 82 663 911,95 eur.

Rómsky holokaust má novú webstránku

Webová stránka mapuje prenasledovanie Rómov a Sintov.

Ravasz: O rómskom holokauste sa hovorí veľmi málo

Podľa Ábel Ravasza si treba pripomínať všetky obete nacistických vyhladzovacích táborov.

Nádej pre Lunik IX: Domy si začnú budovať na jar

Prihlásili sa prvé rodiny, stavať budú za svoje peniaze.