SME

Podiel detí do 15 rokov predstavuje takmer 40 percent rómskeho etnika

Medzi Rómami je len 3,9 percenta ľudí nad 60 rokov.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Kým veková pyramída obyvateľov maďarskej a rusínskej národnosti vykazuje tzv. regresívny typ, súčasná veková štruktúra rómskej menšiny v SR znamená do budúcnosti prudký populačný rast obyvateľov formou prirodzeného prírastku.

Uvádza to Správa o postavení a právach príslušníkov národnostných menšín za rok 2012, ktorá vychádza z výsledkov sčítania obyvateľov, domov a bytov roku 2011.

Veková pyramída obyvateľov rómskej národnosti poukazuje na vysoký podiel detí. Vôbec najpočetnejšou je skupina detí vo veku 0 až 4 rokov, kde je podiel na celkovom počte Rómov viac ako 14 percent. Podiel detí do 15 rokov dosahuje takmer 40 percent z celkového počtu.

InzerciaSkryťVypnúť reklamu

Naopak, najmenší podiel vo vekovej štruktúre Rómov je u ľudí v poproduktívnom veku. Osôb nad 60 rokov je len 3,9 percenta. Podľa posledného sčítania sa k Rómskej národnosti prihlásilo 106.583 občanov.

Ďalšie dve najpočetnejšie národnostné menšiny na Slovensku, maďarská (458.467 občanov) a rusínska (33.482 občanov), zaznamenávajú regresívny typ vekovej pyramídy.

Obe menšiny vykazujú pomerne malú zložku predproduktívneho obyvateľstva, u maďarskej menšiny je podiel detí vo veku 5 až 9 rokov len 3,9 percenta, podiel detí v tomto vekovom rozmedzí u rusínskej národnosti predstavuje iba 2,5 percenta.

Najpočetnejšími skupinami v prípade oboch národnostných menšín sú ľudia vo veku 50 až 60 rokov. V prípade obyvateľov SR maďarskej národnosti sú to ľudia vo veku 55 až 59 rokov, kde podiel predstavuje 8,4 percenta. U Rusínov sú to ľudia vo veku 50 až 54 rokov, ktorí predstavujú 8,5 percenta z celkového poctu ľudí hlásiacich sa k rusínskej národnosti.

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 704
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 053
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 744
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 004
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 822
  7. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 7 938
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 539
InzerciaSkryťVypnúť reklamu
InzerciaSkryťVypnúť reklamu
InzerciaSkryťVypnúť reklamu
InzerciaSkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Podľa Ledeckého je problémom komunít absencia stavebných pozemkov.

Ide o diskrimináciu na základe etnicity, upozornila Ingrid Kosová.


SITA
Ilustračné foto

S neľudským zaobchádzaním sa taktiež stretli utečenci či migrujúci.


SITA
Škola v obci Ostrovany pri Sabinove.

Kritizujú podporu dvojzmennej prevádzky v základnej škole v Ostrovanoch.


SITA
Rómovia bývajú v Pobedime na rovnakom mieste ako pred sto rokmi.

Obce si napríklad nemôžu dovoliť platiť poriadkové služby z vlastného rozpočtu.


SITA
SkryťZatvoriť reklamu