SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky
KOMENTÁR

Rok vzdelávania rómskych detí na Pollákovej ceste

Čakaním na systémové zmeny prichádzame o drahocenný čas, myslí si analytik Igor André z nevládnej organizácie eduRoma.

Vládny splnomocnenec Peter Pollák sa pustil do zmeny vzdelávania rómskych detí. Výsledky zatiaľ nie sú.Vládny splnomocnenec Peter Pollák sa pustil do zmeny vzdelávania rómskych detí. Výsledky zatiaľ nie sú. (Zdroj: ARCHÍV - SITA)

Opozičný poslanec Peter Pollák ešte pred nástupom na post splnomocnenca vlády pre rómske komunity vytvoril veľké očakávania.

Avšak to, že sa stal vysokým štátnym úradníkom v jedno-straníckej administratíve Roberta Fica do veľkej miery určuje mantinely jeho možností pri presadzovaní jednotlivých bodov oblasti vzdelávania z manifestu „Správna cesta – rómska reforma“.

Nesystémové pozitíva

Začnem najskôr pozitívami, ktoré sa logicky týkajú najmä aktivít a projektov nesúvisiacich so zmenou systému ako takého. Pollák v tomto smere urobil tri dobré kroky.

Asertivitou pri vyjednávaní s Metodicko-pedagogickým centrom a neskôr aj s jednotlivými samosprávami dosiahol pomerne vysoké zastúpenie rómskych asistentov učiteľa v novom národnom projekte na podporu výchovy a vzdelávania rómskych detí v 110 materských školách. Projektové zamestnávanie síce nerieši systémový problém zlého financovania tejto profesie, no pomáha aspoň na dva roky získavať skúsenosti vzdelaným Rómom a môže mierne zvýšiť zaškolenosť rómskych detí v predškolskom veku.

Spoločne so štátnym tajomníkom ministerstva školstva Štefanom Chudobom otvára odbornú, ale aj verejnú diskusiu ohľadom problematiky nadmerného zaraďovania detí z chudobných rómskych komunít do systému špeciálneho školstva. Je takmer isté, že Peter Pollák sa aj do budúcna nevzdá jednej z vlajkových lodí jeho Rómskej reformy v oblasti vzdelávania a bude v tandeme so štátnym tajomníkom Chudobom presadzovať postupnú reformu systému špeciálneho školstva.

Pollák rozumie nepriamemu dopadu náboženských misií v rómskych marginalizovaných komunitách na pozdvihnutie vzdelanostnej úrovne tak u dospelých, ako aj u detí. V dotačnej schéme jeho úradu na rok 2013 sa objavila aj samostatná kapitola pre financovanie misijnej činnosti v rómskych komunitách.

Marketing a realita

A teraz kriticky. Zaráža ma odklon Petra Polláka od vládou SR schválenej Stratégie SR pre integráciu Rómov do roku 2020. Zostaviť samostatný politický manifest je asi oveľa jednoduchšie a marketingovo ziskovejšie ako sa vybrať namáhavou cestou diskusií v pracovných skupinách, ktorých výsledkom by malo byť doplnenie Stratégie a jej akčných plánov o kompromisné verzie navrhnutých opatrení.

Úsmevné je však čaro nechceného. Keďže Pollák už dnes naráža pri rokovaniach s jednotlivými rezortmi na svoje politické limity, pravdepodobne sa vo svojich vyjadreniach bude približovať k dikcii textu spomínanej Stratégie. V tejto súvislosti sa nemožno nepristaviť pri ním prezentovaných úspechoch v oblasti vzdelávania. Splnomocnenec pokladá za úspech predloženie návrhu o zmenách v systéme dávok v hmotnej núdzi a rozbehnutí projektu PROGRESS zacieleného na „rodinu a materskú školu“.

Nepovažujem za úspech návrh, ktorý chce vyraziť otvorené dvere (3-mesačné zadržanie príspevku k dávke hmotnej núdzi na zabezpečenie plnenia povinnej školskej dochádzky platí už dnes) a na dôvažok bol zastavený v zárodku Čaplovičovým rezortom. Pri projekte PROGRESS je veľmi trúfalé tvrdiť, že „jeho výsledkom bude zlepšenie dochádzky detí v materských školách“. Ťažisko PROGRESSU je skôr na výskumných komparatívnych analýzach ako na samotnej intervencii pre vyššiu zaškolenosť detí zo sociálne vylúčených rómskych komunít v materských školách – celkovo ide o 15 materských škôl. Výstavbu piatich kontajnerových škôl v lokalitách s niekoľkoročným havarijným stavom nedostatku priestorových kapacít považujem skôr za neskoro splnenú domácu úlohu.

Inklúzia ako malá revolúcia

Ťažiskom Pollákovej reformy má byť „nastavenie spravodlivého financovania inkluzívneho vzdelávania“. Podpora a rozvoj inkluzívneho vzdelávania sa spomína aj v Stratégii. V skutočnosti nejde o nič menšie ako revolúciu v oblasti postojov a hodnôt celej spoločnosti. Inkluzívne vzdelávanie je v prvom rade o kvalite vzdelávania – kladie dôraz na napĺňanie individuálnych potrieb každého dieťaťa a to v najväčšej možnej miere v systéme bežného školstva.

Nejde tu iba o rómske deti alebo deti so zdravotným znevýhodnením, ide o všetky deti. Skutočné zmeny v inkluzívnom vzdelávaní smerujú k úplnému prekopaniu, ak nie vypracovaniu nových, základných zákonov pre regionálne školstvo. Nie som si istý, či je toto kameň, ktorý vládze dvihnúť nielen splnomocnenec Pollák so svojím úradom, ale najmä rezort Dušana Čaploviča.

Správna cesta

Verím, že už viacej ako rok mohli stovky rómskych detí v ranom veku navštevovať predškolské kluby v rámci národného projektu na prevádzku 120 komunitných centier. Tento projekt však "zamrzol" pre nekompetentnosť vedenia Fondu sociálneho rozvoja (v gescii Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny) dosadeného po výmene vlády v roku 2012.

Čakaním na systémové zmeny prichádzame o drahocenný čas. Správnu cestu nám ukazujú ľudia ako poslanec obecného zastupiteľstva v Pavlovciach nad Uhom – za relatívne malé mesačné náklady financuje autobusový odvoz desiatok rómskych detí do bežnej školy, čím zvyšuje ich šance na lepšiu životnú perspektívu. Inklúzia Rómov v oblasti vzdelávania tak stojí oveľa viacej na iniciatívach jednotlivcov, mimovládnych organizácií a cirkví ako na aktivite štátnych inštitúcií.

(autor pracoval ako koordinátor pre oblasť vzdelávania na Úrade splnomocnenca vlády pre rómske komunity, v súčasnosti pôsobí v Občianskom združení eduRoma)

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Zelená Bratislava
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 820
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 22 920
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 151
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 862
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 833
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 645
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 759
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 132
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 951
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 616
Inzercia Skryť Vypnúť reklamu
Inzercia Skryť Vypnúť reklamu
Inzercia Skryť Vypnúť reklamu
Inzercia Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na celoplošné testovanie budeme potrebovať zhruba 48-tisíc ľudí. Otázka je, kde ich zoberieme

Na jedno miesto pripadá jeden vojak, potrebujeme naň však asi osem ľudí.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy

Slovensko eviduje celkovo 98 úmrtí na Covid-19.

Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Nový projekt má v rómskych komunitách rozvíjať zdravotnú osvetu

Rezort vnútra schválil národný projekt Korona te merel.

Rozsudok voči Kotlebovi je jediným spravodlivým rozhodnutím, vyhlásila Bučková

Kotlebovi sudkyňa včera ukázala, kde je jeho miesto, komentovala Bučková.

Splnomocnenkyňa vlády SR pre rómske komunity Andrea Bučková.

Učiteľka v rómskej škole: Deťom sme podávali úlohy cez plot

V škole sa obávajú chrípkovej sezóny, aby nevypadlo veľa detí. Doma ich nedoučia

Terénni asistenti budú s Rómami spolupracovať na zamedzení šírenia koronavírusu

Projekt získal finančnú podporu z prostriedkov Európskej únie.

Splnomocnenkyňa vlády SR pre rómske komunity Andrea Bučková.