SME
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky
ROZHOVOR

Mladí idú učiť slabšie deti: Je to pomoc a brána do najlepších firiem

Ak niektorí žiaci zaostávajú, učitelia to vzdajú. Sme tu, aby sme to zmenili, hovorí šéf projektu Teach for Slovakia.

Stanislav Boledovič (37) vyštudoval finančný manažment na UK, pracoval v poradenskej firme v zahraničí a desať rokov v bankovníctve na Slovensku. Posledné dva roky sa venuje rozbehu iniciatív pre systematické zvyšovanie kvality školstva, je zakladateľom TStanislav Boledovič (37) vyštudoval finančný manažment na UK, pracoval v poradenskej firme v zahraničí a desať rokov v bankovníctve na Slovensku. Posledné dva roky sa venuje rozbehu iniciatív pre systematické zvyšovanie kvality školstva, je zakladateľom T (Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Ak niektorí žiaci priveľmi zaostávajú, učitelia to s nimi vzdajú. Sme tu, aby sme to zmenili, hovorí šéf projektu Teach for Slovakia STANISLAV BOLEDOVIČ.

Čítali ste list učiteliek z Dobšinej?

„Keď som sa pred dvoma rokmi začal viac venovať školstvu, patrili medzi prvé osobnosti, s ktorými som sa stretol. Mimoriadne ma znervóznilo, v akej situácii sa nachádzajú deti bez toho, aby si túto zúfalú situáciu spôsobili a že slovenské školstvo to nevie riešiť. Za Erikou a Norikou som šiel osobne, aby som tomu viac porozumel, stretnutie mi dodalo energiu, aby som sa s tým niečo pokúsil urobiť aj ja.“

InzerciaSkryťVypnúť reklamu

Je váš projekt zameraný na deti, ktoré v liste opisujú?

„Projekt je zameraný na to, aby každé dieťa dostalo dobré vzdelanie, pretože bez neho nemá šancu uspieť, obzvlášť ak pochádza z rodiny, ktorá ho nepripravuje do života, ako si doba vyžaduje. Projekt bude prebiehať na celom Slovensku, ale v prvom roku začíname s oblasťou Tatier, kde vidieť kontrast medzi atraktivitou a veľkou chudobou. Vyhľadávame školy, ktoré majú veľkú časť detí so slabými výsledkami, nie sú to len Rómovia, ale aj zdravotne postihnutí, či deti z prostredia s nedostatkom impulzov. V pilotnom ročníku je desať škôl najmä na Spiši.“

((a))

Prečo deti v upútavke k projektu pôsobia skôr ako z výberovej školy v Bratislave ako z osady?

„Lebo ich náš profesionálny fotograf tak dobre nalíčil. Natáčali sme ich v bratislavskej škole vo Vrakuni, kde sú podmienky tiež ťažké.“

InzerciaSkryťVypnúť reklamu

Kto ich bude učiť?

„Vybrali sme z 220 uchádzačov 15 najsilnejších osobností, ktorí majú za sebou štúdium najrôznejších odborov na Slovensku i v zahraničí, napríklad právnikov, absolventov manažmentu, biológie či psychológie. Naši učitelia nie sú učitelia, oproti nim majú špecifickú výhodu. Povolanie učiteľa sa dnes na Slovensku nevníma ako atraktívne, takže učitelia bez toho, že by za to mohli, ťahajú za kratší koniec, lebo sú „len“ učiteľmi. Našich ľudí čaká kariéra úspešných právnikov či manažérov, a to môže deti inšpirovať.“

Ako môžu mladí ľudia bez praxe a pedagogického vzdelania pomôcť v triedach s deťmi z osád?

„O tom sa vedú polemiky všade vo svete, kde program funguje. Verím, že je iné učiť na elitnom matematickom gymnáziu a úplne iné je učiť v osade deti písať, čítať a slušne sa správať. To prvé sa dá dobre naučiť na pedagogickej škole, k tomu druhému potrebujete niečo iné. V prvom rade je to odhodlanie veci meniť, pretože tieto deti často nemajú chuť učiť sa a vy ich musíte motivovať a inšpirovať. To sa nedá robiť len v triede, treba s nimi stráviť veľa osobného času aj mimo školy a na túto rolu vás nepripravuje žiadna pedagogická škola. Musíte to cítiť ako poslanie a my vám v tom pomôžeme. Počas celého dvojročného pôsobenia na škole budeme týchto mladých ľudí koučovať, aby dokázali motivovať a inšpirovať aj deti z ťažkých prostredí. Na začiatku absolvujú aj celomesačný vzdelávací program, kde ich budú experti zo zahraničia i Slovenska trénovať na prácu nielen v triede, ale aj mimo nej.“

InzerciaSkryťVypnúť reklamu
InzerciaSkryťVypnúť reklamu

Učiteľky z Dobšinej sa sťažovali aj na to, že medzi rómskymi deťmi nemajú autoritu. Ako si ju zabezpečia nováčikovia?

„Aký rešpekt si učiteľ vybuduje, závisí najmä od toho, koľko času a energie je ochotný deťom venovať. Sú deti, ktoré nereagujú prakticky na nič, ale platí, že čím viac záujmu prejavíte, nedávate im len úlohy, ale im s nimi aj pomáhate a čím viac času venujete tomu, aby ste spoznali ich rodiny a ich situáciu, tým väčšiu šancu máte, že si vybudujete rešpekt.“

Ako má učiteľ zareagovať, keď mu žiak ničí hodinu a nerešpektuje jeho pokyny?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3FTW na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3FTW na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  6. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  7. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. Úprava osobného motorového vozidla
  10. Important information for Brazilians living in Slovakia
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 516
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 377
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 595
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 988
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 476
  6. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 11 463
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 188
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 605
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 513
  10. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje 9 500
Inzercia Skryť Vypnúť reklamu
Inzercia Skryť Vypnúť reklamu
Inzercia Skryť Vypnúť reklamu
Inzercia Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nový projekt má v rómskych komunitách rozvíjať zdravotnú osvetu

Rezort vnútra schválil národný projekt Korona te merel.

Rozsudok voči Kotlebovi je jediným spravodlivým rozhodnutím, vyhlásila Bučková

Kotlebovi sudkyňa včera ukázala, kde je jeho miesto, komentovala Bučková.

Splnomocnenkyňa vlády SR pre rómske komunity Andrea Bučková.

Učiteľka v rómskej škole: Deťom sme podávali úlohy cez plot

V škole sa obávajú chrípkovej sezóny, aby nevypadlo veľa detí. Doma ich nedoučia

Terénni asistenti budú s Rómami spolupracovať na zamedzení šírenia koronavírusu

Projekt získal finančnú podporu z prostriedkov Európskej únie.

Splnomocnenkyňa vlády SR pre rómske komunity Andrea Bučková.