Sociálne laboratórium vo Veľkej Ide má prvé výsledky

Vzdelávacia metóda, ktorá po druhej svetovej vojne pomohla sirotám v Izraeli zaradiť sa do života, má dnes výsledky pri práci s deťmi z rómskych osád.

Dvakrát do týždňa sa v školskom klube vo Veľkej Ide venuje deťom liečebná pedagogička Mária Heveriová.(Zdroj: INGRID ĎURINOVÁ)

KOŠICE, BRATISLAVA. Jedna z dvoch rómskych osád vo Veľkej Ide sa dá porovnať s koncentračným táborom. Od miestnej komunikácie je oddelená dlhým múrom, čím sa obraz uzatvoreného geta dotvára. Desať detí z tejto osady sa učí už druhý školský rok podľa metódy profesora Reuvena Feuersteina.

„Keď je dieťa hladné a je mu zima, nepracuje. Naopak, je aj agresívne,“ hovorí riaditeľka školy vo Veľkej Ide Terézia Besterciová.

V osade je udupaná zem, prach, špina a haldy odpadu. Psom a mačkám sa pre prach v srsti nedá zistiť pôvodné zafarbenie. Všetko vôkol je sivej farby. V tomto prostredí sa preháňa veľa malých detí, ktoré čoskoro začnú chodiť do školy.

„Prostredie žiaka vychováva,“ vysvetľuje riaditeľka Besterciová dôvody, ktoré ju viedli k vytvoreniu podmienok pre celodennú výchovu detí.

„Dá sa povedať, že pri organizovanej činnosti má to dieťa prístup k majetku školy. Väčšiu časť dňa sa pohybuje v našich priestoroch a nie v osadách.“



Deti z osady vo Veľkej Ide. Foto Ingrid Ďurinová

Ako sa dá s deťmi z geta pedagogicky pracovať?

Naše školstvo stále nevie, ako vzdelávať kultúrne deprivované deti, ktoré pri vstupe do školy navyše ani neovládajú štátny jazyk.

Celé desaťročia práve preto rómski žiaci z chudobných rodín padajú do špeciálnych škôl. Tieto deti sprevádza počas povinnej školskej dochádzky pocit neúspechu a nemajú motiváciu k učeniu. V dospelosti im chýba remeslo, ktoré by ich mohlo živiť, keby boli okolnosti ich prípravy na život priaznivejšie.

„Ono rozumie, chce odpovedať rómsky, ale ešte si to musí preložiť v tej hlavičke,“ opisuje T. Besterciová problémy v komunikácii dieťaťa z rómskej rodiny.

Základná škola vo Veľkej Ide má 74 percent rómskych žiakov.

„Veľa závisí od rodiny. Ak sa venujem žiakovi v škole len ja a ono príde domov a rodičia sú nafetovaní, opití, behajú po tábore, bijú sa, potom je ten posun slabší. Je to realita, ktorá tu je,“ hovorí učiteľka Natália Pilipčuková.

Pritom existuje spôsob, ako sa dajú zdanlivo nevzdelávateľné deti motivovať do učenia. Takúto pedagogickú metódu popísal a v praxi overil profesor Reuven Feuerstein ešte v polovici minulého storočia.

Po svojom návrate z koncentračného tábora pracoval niekoľko rokov s vojnovými sirotami v Izraeli. Odmietol prijať vtedy platný pedagogický názor, že niektoré deti sa vzdelávať nedajú a vytvoril svoju vlastnú metódu inštrumentálneho obohacovania.

Učiteľka ZŠ Veľká Ida Natália Pilipčuková. Foto Ingrid Ďurinová

„Inštrumenty – to sú bodky, orientácia v priestore, obrázky a emócie. Je to vlastne pracovný zošit, v ktorom je veľa obrázkov a deti musia z nich prečítať informácie, pričom sa zlepšuje ich slovná zásoba. Nenútenou formou to žiaka privádza k rozmýšľaniu. Rozvíja sa pozornosť, trpezlivosť, precíznosť, grafomotorika,“ vysvetľuje učiteľka Natália Pilipčuková.

Základom je pocit bezpečia

Dnes poznáme dve verzie metódy profesora Feuersteina - pre dospelú populáciu a pre deti od troch rokov. Práve s verziou pre malé deti pracujú v nultom a prvom ročníku ZŠ Veľká Ida so skupinou desiatich detí. Nazývajú to malým sociálnym laboratóriom.

Učiteľov pravidelne školí lektorka Eva Váňová, ktorá vedie na Pedagogickej fakulte Karlovej univerzity v Prahe predmet Metódy inštrumentálneho obohacovania.

„Vybudujete v človeku zvedavosť voči svetu. Sloboda rozhodovania vedie k tomu chceniu, pretože nútením vykonáme niečo, čo musíme. Ale v tej slobode sa rozhodujeme sami a hoci je opracovaná učiteľom, začneme fungovať úplne na inej úrovni,“ opisuje motivujúce mechanizmy lektorka Eva Váňová.

Podľa Váňovej je to ten najúčinnejší prostriedok, ktorý vznikol práve pre deti v takýchto stavoch. Je zameraný na to, aby prešli nielen školou a našli si prácu, ale aby dokázali fungovať vo vzťahoch a v živote.

„Pre dieťa sa vytvorí bezpečné prostredie, v ktorom rastie celá jeho osobnosť po stránke poznávacej, pomaličky sa tam budujú stavebné kamienky poznávacích funkcií, a pritom sú prítomné emócie," hovorí o metóde Eva Váňová.

"Prijímame osobnosť ako celok, v bezpečnom, láskavom prostredí, ktoré má jasné pravidlá vo význame budovania schopnosti premýšľať. To sa nikde inde, v iných metódach nedá nájsť,“ dodáva.

Prostredie bezpečia umožní žiakom otvorene hovoriť o čomkoľvek.

„Deti, ktoré chodia do klubu, sú viac aktívne, pohotovo reagujú na otázky, bez problémov sa orientujú v šlabikári, krásne ovládajú geometrické tvary, farby. Ukážem im nejaký tvar a oni hneď vedia,“ tvrdí učiteľka Natália Pilipčuková zo školy vo Veľkej Ide.

Foto Ingrid Ďurinová

Výsledky práce s deťmi sú pozoruhodné

Projekt Feuersteinovho inštrumentálneho obohacovania (FIE) prebieha okrem Základnej školy vo Veľkej Ide aj v desiatich komunitných centrách prevádzkovaných ETP Slovensko v Košickom a Prešovskom kraji.

Jedná sa o Krompachy, Moldavu nad Bodvou, Ostrovany, Rankovce, Rudňany, Sabinov, Spišské Podhradie, Starú Ľubovňu, Veľkú Idu a Košice-Šacu.

V prvej fáze projektu vyškolili odborníci z Feuersteinovho inštitútu z Izraela ešte v októbri 2013 šiestich učiteľov a dvadsiatich výchovných pracovníkov komunitných centier ETP Slovensko. Ďalšie školenia stále prebiehajú, ale už pod gesciou Karlovej univerzity v Prahe.

Zo škôl v týchto obciach ide správa, že žiaci z týchto školských klubov sú lepšie pripravení na zvládanie nárokov základnej školy. Navyše sa zlepšila aj spolupráca s rodinou.

V škole dostávajú obed a olovrant, čo tiež podporuje ich schopnosť pracovať.

„Všetky deti, ktoré nastupujú do školy, boli kladne hodnotené na psychologickom vyšetrení. Je veľký rozdiel medzi deťmi, ktoré navštevovali predškolské vzdelávanie v našom zariadení a deťmi, a ktoré nikde nechodili. Naše deti boli zaradené do základnej školy a to je náš cieľ,“ uvádza Slávka Mačáková, riaditeľka ETP Slovensko. Na tento mini-výskum získali zdroje z nórskych a švajčiarskych finančných mechanizmov.

Ostatný kurz Feuersteinovho inštrumentálneho obohacovania bol v marci 2015 v Košickej Belej. Foto Ingrid Ďurinová

Doterajšie výsledky

  • Používanie metódy FIE pomohlo rýchlejšie rozvinúť viaceré kognitívne (poznávacie) procesy u detí.
  • U žiakov sa rozvinula vnútorná motivácia k učeniu a práci.
  • Výrazne sa zlepšila jazyková vybavenosť detí a ich jemná motorika.
  • Žiaci napredujú v schopnosti kontrolovať svoje emócie a pracovať skupinovo.
  • Je badateľný rozdiel medzi žiakmi navštevujúcimi školské kluby a ostatnými žiakmi v kvalite a výsledkoch práce.
  • Záujem rodičov o vzdelávanie svojich detí sa zvýšil.
  • Pedagógovia a výchovní pracovníci si osvojili nové metódy práce.

Zdroj: ETP Slovensko

Najčítanejšie na SME Rómovia


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Moskva alebo Petrohrad?
          2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
          3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
          4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
          5. Nový Jaguar XF Sportbrake
          6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
          7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
          8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
          9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
          10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
          1. Moskva alebo Petrohrad?
          2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
          3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
          4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
          5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
          6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
          7. Nový Jaguar XF Sportbrake
          8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
          9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
          10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
          1. Moskva alebo Petrohrad? 11 505
          2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 181
          3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 144
          4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 014
          5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 773
          6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 531
          7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 282
          8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 139
          9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
          10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 481

          Hlavné správy zo Sme.sk

          PLUS

          Bukovský: Doma máme lepšie potraviny než acai či chia

          Sme národ, ktorý ľahko prijíma niečo zahraničné ako to svetové. No superpotraviny k nám nemusia cestovať cez celú planétu.

          SPIŠ KORZÁR

          Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred 13 rokmi

          Víchrica zničila 12-tisíc hektárov lesa.

          TECH

          Vo vesmíre znie strašidelné pískanie. Vedci zistili, odkiaľ pochádza

          Väčšina častíc je zachytená v pásoch.

          Neprehliadnite tiež

          Ocenený psychológ o Rómoch: Ak sú v partii, je tam bašavel a robia

          Keď má človek motyku v ruke, pomáha mu to vymotať sa z ťažkostí, hovorí psychológ Štefan Straka, ktorý učí Rómov ekologickému záhradníčeniu.

          Rozšírenie povinnej predškolskej dochádzky je podľa KDH nekoncepčný krok

          Jeden rok prípravy deťom z osád podľa KDH nepomôže a situáciu nerieši.

          Učitelia rómskych detí pokračujú v inovatívnom vzdelávaní

          Do programu, ktorého rozsah je 110 hodín, sú zahrnuté štyri tematické celky.

          Súd poslal pre volebnú korupciu do väzby štyroch mužov

          Muži ponúkali rómske hlasy pre kandidátov na poslancov v Žilinskom a Prešovskom kraji.