Sociálne laboratórium vo Veľkej Ide má prvé výsledky

Vzdelávacia metóda, ktorá po druhej svetovej vojne pomohla sirotám v Izraeli zaradiť sa do života, má dnes výsledky pri práci s deťmi z rómskych osád.

Dvakrát do týždňa sa v školskom klube vo Veľkej Ide venuje deťom liečebná pedagogička Mária Heveriová.(Zdroj: INGRID ĎURINOVÁ)

KOŠICE, BRATISLAVA. Jedna z dvoch rómskych osád vo Veľkej Ide sa dá porovnať s koncentračným táborom. Od miestnej komunikácie je oddelená dlhým múrom, čím sa obraz uzatvoreného geta dotvára. Desať detí z tejto osady sa učí už druhý školský rok podľa metódy profesora Reuvena Feuersteina.

„Keď je dieťa hladné a je mu zima, nepracuje. Naopak, je aj agresívne,“ hovorí riaditeľka školy vo Veľkej Ide Terézia Besterciová.

V osade je udupaná zem, prach, špina a haldy odpadu. Psom a mačkám sa pre prach v srsti nedá zistiť pôvodné zafarbenie. Všetko vôkol je sivej farby. V tomto prostredí sa preháňa veľa malých detí, ktoré čoskoro začnú chodiť do školy.

„Prostredie žiaka vychováva,“ vysvetľuje riaditeľka Besterciová dôvody, ktoré ju viedli k vytvoreniu podmienok pre celodennú výchovu detí.

„Dá sa povedať, že pri organizovanej činnosti má to dieťa prístup k majetku školy. Väčšiu časť dňa sa pohybuje v našich priestoroch a nie v osadách.“



Deti z osady vo Veľkej Ide. Foto Ingrid Ďurinová

Ako sa dá s deťmi z geta pedagogicky pracovať?

Naše školstvo stále nevie, ako vzdelávať kultúrne deprivované deti, ktoré pri vstupe do školy navyše ani neovládajú štátny jazyk.

Celé desaťročia práve preto rómski žiaci z chudobných rodín padajú do špeciálnych škôl. Tieto deti sprevádza počas povinnej školskej dochádzky pocit neúspechu a nemajú motiváciu k učeniu. V dospelosti im chýba remeslo, ktoré by ich mohlo živiť, keby boli okolnosti ich prípravy na život priaznivejšie.

„Ono rozumie, chce odpovedať rómsky, ale ešte si to musí preložiť v tej hlavičke,“ opisuje T. Besterciová problémy v komunikácii dieťaťa z rómskej rodiny.

Základná škola vo Veľkej Ide má 74 percent rómskych žiakov.

„Veľa závisí od rodiny. Ak sa venujem žiakovi v škole len ja a ono príde domov a rodičia sú nafetovaní, opití, behajú po tábore, bijú sa, potom je ten posun slabší. Je to realita, ktorá tu je,“ hovorí učiteľka Natália Pilipčuková.

Pritom existuje spôsob, ako sa dajú zdanlivo nevzdelávateľné deti motivovať do učenia. Takúto pedagogickú metódu popísal a v praxi overil profesor Reuven Feuerstein ešte v polovici minulého storočia.

Po svojom návrate z koncentračného tábora pracoval niekoľko rokov s vojnovými sirotami v Izraeli. Odmietol prijať vtedy platný pedagogický názor, že niektoré deti sa vzdelávať nedajú a vytvoril svoju vlastnú metódu inštrumentálneho obohacovania.

Učiteľka ZŠ Veľká Ida Natália Pilipčuková. Foto Ingrid Ďurinová

„Inštrumenty – to sú bodky, orientácia v priestore, obrázky a emócie. Je to vlastne pracovný zošit, v ktorom je veľa obrázkov a deti musia z nich prečítať informácie, pričom sa zlepšuje ich slovná zásoba. Nenútenou formou to žiaka privádza k rozmýšľaniu. Rozvíja sa pozornosť, trpezlivosť, precíznosť, grafomotorika,“ vysvetľuje učiteľka Natália Pilipčuková.

Základom je pocit bezpečia

Dnes poznáme dve verzie metódy profesora Feuersteina - pre dospelú populáciu a pre deti od troch rokov. Práve s verziou pre malé deti pracujú v nultom a prvom ročníku ZŠ Veľká Ida so skupinou desiatich detí. Nazývajú to malým sociálnym laboratóriom.

Učiteľov pravidelne školí lektorka Eva Váňová, ktorá vedie na Pedagogickej fakulte Karlovej univerzity v Prahe predmet Metódy inštrumentálneho obohacovania.

„Vybudujete v človeku zvedavosť voči svetu. Sloboda rozhodovania vedie k tomu chceniu, pretože nútením vykonáme niečo, čo musíme. Ale v tej slobode sa rozhodujeme sami a hoci je opracovaná učiteľom, začneme fungovať úplne na inej úrovni,“ opisuje motivujúce mechanizmy lektorka Eva Váňová.

Podľa Váňovej je to ten najúčinnejší prostriedok, ktorý vznikol práve pre deti v takýchto stavoch. Je zameraný na to, aby prešli nielen školou a našli si prácu, ale aby dokázali fungovať vo vzťahoch a v živote.

„Pre dieťa sa vytvorí bezpečné prostredie, v ktorom rastie celá jeho osobnosť po stránke poznávacej, pomaličky sa tam budujú stavebné kamienky poznávacích funkcií, a pritom sú prítomné emócie," hovorí o metóde Eva Váňová.

"Prijímame osobnosť ako celok, v bezpečnom, láskavom prostredí, ktoré má jasné pravidlá vo význame budovania schopnosti premýšľať. To sa nikde inde, v iných metódach nedá nájsť,“ dodáva.

Prostredie bezpečia umožní žiakom otvorene hovoriť o čomkoľvek.

„Deti, ktoré chodia do klubu, sú viac aktívne, pohotovo reagujú na otázky, bez problémov sa orientujú v šlabikári, krásne ovládajú geometrické tvary, farby. Ukážem im nejaký tvar a oni hneď vedia,“ tvrdí učiteľka Natália Pilipčuková zo školy vo Veľkej Ide.

Foto Ingrid Ďurinová

Výsledky práce s deťmi sú pozoruhodné

Projekt Feuersteinovho inštrumentálneho obohacovania (FIE) prebieha okrem Základnej školy vo Veľkej Ide aj v desiatich komunitných centrách prevádzkovaných ETP Slovensko v Košickom a Prešovskom kraji.

Jedná sa o Krompachy, Moldavu nad Bodvou, Ostrovany, Rankovce, Rudňany, Sabinov, Spišské Podhradie, Starú Ľubovňu, Veľkú Idu a Košice-Šacu.

V prvej fáze projektu vyškolili odborníci z Feuersteinovho inštitútu z Izraela ešte v októbri 2013 šiestich učiteľov a dvadsiatich výchovných pracovníkov komunitných centier ETP Slovensko. Ďalšie školenia stále prebiehajú, ale už pod gesciou Karlovej univerzity v Prahe.

Zo škôl v týchto obciach ide správa, že žiaci z týchto školských klubov sú lepšie pripravení na zvládanie nárokov základnej školy. Navyše sa zlepšila aj spolupráca s rodinou.

V škole dostávajú obed a olovrant, čo tiež podporuje ich schopnosť pracovať.

„Všetky deti, ktoré nastupujú do školy, boli kladne hodnotené na psychologickom vyšetrení. Je veľký rozdiel medzi deťmi, ktoré navštevovali predškolské vzdelávanie v našom zariadení a deťmi, a ktoré nikde nechodili. Naše deti boli zaradené do základnej školy a to je náš cieľ,“ uvádza Slávka Mačáková, riaditeľka ETP Slovensko. Na tento mini-výskum získali zdroje z nórskych a švajčiarskych finančných mechanizmov.

Ostatný kurz Feuersteinovho inštrumentálneho obohacovania bol v marci 2015 v Košickej Belej. Foto Ingrid Ďurinová

Doterajšie výsledky

  • Používanie metódy FIE pomohlo rýchlejšie rozvinúť viaceré kognitívne (poznávacie) procesy u detí.
  • U žiakov sa rozvinula vnútorná motivácia k učeniu a práci.
  • Výrazne sa zlepšila jazyková vybavenosť detí a ich jemná motorika.
  • Žiaci napredujú v schopnosti kontrolovať svoje emócie a pracovať skupinovo.
  • Je badateľný rozdiel medzi žiakmi navštevujúcimi školské kluby a ostatnými žiakmi v kvalite a výsledkoch práce.
  • Záujem rodičov o vzdelávanie svojich detí sa zvýšil.
  • Pedagógovia a výchovní pracovníci si osvojili nové metódy práce.

Zdroj: ETP Slovensko

Najčítanejšie na SME Rómovia


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 12 336
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 293
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 172
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 007
  5. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 902
  6. Kam do tepla v januári? 1 734
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 371
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 103
  9. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 062
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 896

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čipový génius Rado Danilák: Viem, ako súperiť s Intelom

Počítačový výskumník a podnikateľ so slovenskými koreňmi vysvetľuje, ako sa môže presadiť malý hráč.

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

TECH

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

Neprehliadnite tiež

Kaliňák rieši podľa KDH kriminalitu v osadách necivilizovane

Kriminalitu v osadách môže podľa KDH vyriešiť len zmena zákona o priestupkoch.

Európske centrum pre práva Rómov žaluje Kaliňákovo ministerstvo

Centru prekáža zhromažďovanie štatistík o kriminalite Rómov a pátracie akcie, ktoré končia neprimeraným násilím.

Kaliňák demaskoval neznalosť práce policajtov v osadách, upozornila Ďuriš Nicholsonová

Minister vnútra vyťahuje rómsku kartu, aby si zachránil vlastnú politickú kariéru, tvrdí poslankyňa za SaS.

Zákon proti kriminalite v osadách podľa Polláka poteší kotlebovcov

Peter Pollák si myslí, že opatrenia ministra vnútra zamerané na kriminalitu v osadách nepomôžu.

Hliadky v osadách sa zamerajú na nočný pokoj aj dochádzku školákov

Občianske hliadky v osadách budú vypomáhať najmä rómskym špecialistom.