Učiteľka Teach for Slovakia: Príprava bola drsná

Spojená škola internátna v Levoči sa zapojila do Teach for Slovakia aj preto, aby verejnosť pochopila význam vzdelávania v špeciálnych školách.

Riaditeľka Šarlota Múdra chápe medzinárodný program ako príležitosť otvoriť prostredie špeciálnej školy navonok. Vpravo zástupkyňa školy Viera Kamenická.(Zdroj: PAULA ĎURINOVÁ)

LEVOČA, BRATISLAVA. Pred rokom vyškolili v rámci programu Teach for Slovakia 14-tich absolventov vysokých škôl do tej miery, aby zvládli prácu so žiakmi v špeciálnych triedach.

Mladí ľudia rôznych profesií získajú pedagogické skúsenosti počas dvojročnej praxe v školách. Učia deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.

„Teach for Slovakia je úžasne dobrá vec na to, aby ľudia, ktorí u nás budú dva roky pochopili, čo všetko tu deti dostávajú, a že špeciálna škola je dôležitá. Napríklad Veronika, keď bude žurnalistkou, bude vedieť porovnať, čo znamená dieťa v integrácii a dieťa v špeciálnej škole,“ povedala pre Sme Šarlota Múdra, riaditeľka Spojenej školy internátnej v Levoči.

Iný pohľad na integráciu

Žiaci prichádzajú do Levoče z celého Slovenska. Niektorí bývajú na internáte, iní denne dochádzajú. Sú tu aj rodiny, ktoré sa zámerne prisťahovali do Levoče kvôli svojmu dieťaťu.

Škola vzdeláva žiakov so závažným zdravotným znevýhodnením zrakového, komunikačného či mentálneho typu.

„Myslím si, že špeciálne školy majú veľmi významnú funkciu a sú oveľa lepším variantom pre postihnuté dieťa, ako bežné školy,“ hovorí riaditeľka školy.

Vedú ich k samostatnosti, aby sa vedeli pohybovať medzi ľuďmi, komunikovať, aj porozprávať o svojom postihnutí. Deti sa naučia základné veci okolo domácnosti, majú upratovanie, varenie, chodia do banky, do obchodu, na úrady.

„Nepáči sa mi, čo sa deje v našej spoločnosti, ktorá veľmi tlačí integráciu u postihnutých detí, pretože tá nie je pripravená. Nie sú pripravení ani rodičia, ani školy, ani deti. Napriek tomu sa integrácia robí, a to tak, že sa ubližuje deťom,“ povedala svoj názor Šarlota Múdra.

Zásadné je naučiť dieťa sebestačnosti a samostatnosti. Učitelia tejto špeciálnej školy nepovažujú za veľmi vhodné, aby dieťaťu všetci okolo pomáhali, čo sa podľa nej deje pri integrácii na základných školách.

V bežných školách vytvárajú dospelí asistenti určitú bariéru v komunikácii medzi vrstovníkmi.

„Naše deti vedia, čo je to kino, divadlo, výlety, exkurzie aj more. Nevidiaci u nás lyžujú, plávajú, hrajú stolný tenis, lebo na to existujú špeciálne metódy, ako sa to naučiť. Kde by sa to naučili na bežnej škole?“ dodala.

Žurnalistka, t. č. učiteľka v špeciálnej škole Veronika Klindová. Foto Paula Ďurinová

Levoči sa upísala na dva roky

Členku tímu Teach for Slovakia, žurnalistku Veroniku Klindovú motivovala túžba byť v niečom expertom. Chcela rozumieť pedagogike viac do hĺbky.

„Kým si to človek neodžije, tak asi nebude vedieť písať o školstve a školách,“ povedala.

Pracuje viac ako osem hodín denne. Večer sa pripravuje na ďalší deň a do noci študuje návody a metodické pomôcky. Na víkendy cestuje do Bratislavy za svojou rodinou.

„Je to veľmi náročné, ale mám veľké šťastie, že klíma školy je priateľská. Nemala som zážitok, že by som za niekým prišla so žiadosťou o pomoc a bola by som odmietnutá,“ hovorí V. Klindová.

V Levoči učí od septembra tri predmety, angličtinu, matematiku a fyziku. Svoju novú skúsenosť nazýva aj mladíckou nerozvážnosťou. Za veľkú vec považuje to, že sú na škole dve z tímu a vedia si navzájom pomôcť.

Deti sú podľa Veroniky Klindovej zručné v používaní pomôcok, ktorých je na tejto škole veľa. Na hodinách sú zvyknuté spolupracovať a najviac ich teší, keď môžu niečo vysvetliť svojej učiteľke.

V triedach je najviac osem žiakov, čo vytvára priestor pre individuálny prístup. Foto Paula Ďurinová

Rómske deti sú na nerozoznanie od ostatných

Každé druhé dieťa v Spojenej škole internátnej v Levoči je rómskeho pôvodu, hoci oficiálne vraj nemajú žiadneho rómskeho žiaka. Rodičia detí, ktoré musia bývať v internáte, im sami nepriznávajú rómsky pôvod.

Často nezvládajú ani ich zdravotné postihnutie a finančné náklady s tým spojené.

„Žiaľ, niekedy máme problém s tým, že matka zavolá: Neprídem po dieťa, lebo nemám peniaze na cestu,“ uviedla Š. Múdra.

V internáte býva 65 detí, čo je asi polovica žiakov školy. Učitelia hovoria, že rómske deti v tejto škole nemožno rozoznať od väčšinových.

„Ten internát u nás im prospieva. Môžeme to porovnať, lebo máme aj denne dochádzajúcich žiakov,“ uviedla zástupkyňa Viera Kamenická.

Sú ale situácie, kedy deti svoje rómstvo nezaprú. Ak v aule školy pustia na spoločnom programe rómske piesne, vtedy to s nimi začne mávať.

„Myslím si, že ani deti medzi sebou navzájom nerozlišujú, kto je a kto nie je Róm,“ povedala riaditeľka.

Na hodine matematiky. Foto Paula Ďurinová

Obavy z rómskej osady sa na mieste rozplynuli

Letné školenie Teach for Slovakia v roku 2014 trvalo päť týždňov od rána do večera. Hneď prvou informáciou bolo spoznávanie komunity, ktorej sa budú v školách venovať.

„Vtedy sme navštívili rómsku osadu. Myslím, že väčšina z nás tam bola prvýkrát, a keď sme tam vchádzali, tak som mala obavy. Hneď na začiatku nás obstúpil kŕdeľ detí a s ním sme sa prešli okolo, čo bolo také uvoľňujúce. Šla som tam so stresom a nakoniec sa na nás všetci príjemne usmievali. Bol to veľký rozdiel medzi očakávaním a realitou,“ spomínala Veronika.

V dome v strede osady sa stretli s 19-ročným chlapcom, ktorý v septembri začal študovať na vysokej škole.

„Takýto bol náš prvý deň, keď sme sa ešte nestihli ani ubytovať a už sme sedeli v autách do osady. Bol to silný zážitok.“

V tridsiatich krajinách sveta funguje program Teach for All, ktorého súčasťou je aj náš Teach for Slovakia. Absolventi vysokých škôl sú počas dvoch rokov intenzívne školení, a zároveň učia v partnerských školách v mestách, obciach, aj v kontajnerových školách v rómskych osadách.

V školskom roku 2014/2015 učí 14 mladých ľudí na školách v Plaveckom Štvrtku, Dobšinej, Poprade, Levoči, Nálepkove, Huncovciach a v Stráňach pod Tatrami.

Program je realizovaný pod záštitou prezidenta Andreja Kisku.

"Cieľom programu je pritiahnuť do slovenského školstva lídrov, a tak ho začať meniť. Prax zahraničia ukazuje, že mladí ľudia zapojení do programu dokážu u detí vyvolať také zlepšenie ich motivácie a schopnosti učiť sa, že to zmení ich život," uvádza sa na webovej stránke programu Teach for Slovakia.

Škola má päť organizačných zložiek. Jej súčasťou je aj internát, materská škola a trojročná praktická škola. Foto Ingrid Ďurinová


Prvý ústav pre slepcov na Slovensku bol založený v roku 1922 v Levoči. Dnes je to moderná škola založená na princípoch humanizmu pre deti nevidiace, ale aj s kombinovaným zdravotným postihnutím. Škola podporuje trendy integrovaného vzdelávania. Foto Ingrid Ďurinová

Najčítanejšie na SME Rómovia


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
          2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
          3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
          4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
          5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
          6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
          7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
          8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
          9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
          10. Ako sme jazdili v socializme
          1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
          2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
          3. Už aj seniori presadajú do SUV
          4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
          5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
          6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
          7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
          8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
          9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
          10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
          1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 26 368
          2. Ako sme jazdili v socializme 3 070
          3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 768
          4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 569
          5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 428
          6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 187
          7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 129
          8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 041
          9. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 005
          10. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 004

          Hlavné správy zo Sme.sk

          KOMENTÁRE

          Nemajú nič, čo si nedopestujú. Život na lazoch je zložitý

          Čo sa kachliar z Brdárky naučil od Siouxov.

          DOMOV

          Tak to už nie, Béla, odkazuje Bugárovi Paška z SNS

          Pašku hnevá, že ombudsmanka podporila Dúhový pochod.

          DOMOV

          Plavčan oznámil abdikáciu, z tlačovky opäť ušiel

          Plavčan odstúpil z postu ministra deň po výzve Roberta Fica.

          KOMENTÁRE

          Politiku som si predstavovala inak

          Dnes je politika, ak poviete, že ubližovať ľuďom pre inakosť nie je v poriadku.

          Neprehliadnite tiež

          PÍŠE MIROSLAV POLLÁK

          Raslavický starosta je nový Vlado Ledecký

          Počet superstarostov sa tak zvýšil o 100 percent.

          Nepotrebné bicykle rozdali Rómom z Ľubice

          Občianske združenie im dalo druhú šancu.

          Symbolická sviečka spojila ľudí rôzneho politického presvedčenia

          Sviečka pripomínala obete rómskeho holokaustu.

          Od rómskeho holokaustu uplynulo 73 rokov. Čo sa dialo na Slovensku

          V noci z 2. na 3. augusta 1944 v koncentračnom tábore Auschwitz zahynulo takmer tritisíc Rómov.