Učiteľka Teach for Slovakia: Príprava bola drsná

Spojená škola internátna v Levoči sa zapojila do Teach for Slovakia aj preto, aby verejnosť pochopila význam vzdelávania v špeciálnych školách.

Riaditeľka Šarlota Múdra chápe medzinárodný program ako príležitosť otvoriť prostredie špeciálnej školy navonok. Vpravo zástupkyňa školy Viera Kamenická.(Zdroj: PAULA ĎURINOVÁ)

LEVOČA, BRATISLAVA. Pred rokom vyškolili v rámci programu Teach for Slovakia 14-tich absolventov vysokých škôl do tej miery, aby zvládli prácu so žiakmi v špeciálnych triedach.

Mladí ľudia rôznych profesií získajú pedagogické skúsenosti počas dvojročnej praxe v školách. Učia deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.

„Teach for Slovakia je úžasne dobrá vec na to, aby ľudia, ktorí u nás budú dva roky pochopili, čo všetko tu deti dostávajú, a že špeciálna škola je dôležitá. Napríklad Veronika, keď bude žurnalistkou, bude vedieť porovnať, čo znamená dieťa v integrácii a dieťa v špeciálnej škole,“ povedala pre Sme Šarlota Múdra, riaditeľka Spojenej školy internátnej v Levoči.

Iný pohľad na integráciu

Žiaci prichádzajú do Levoče z celého Slovenska. Niektorí bývajú na internáte, iní denne dochádzajú. Sú tu aj rodiny, ktoré sa zámerne prisťahovali do Levoče kvôli svojmu dieťaťu.

Škola vzdeláva žiakov so závažným zdravotným znevýhodnením zrakového, komunikačného či mentálneho typu.

„Myslím si, že špeciálne školy majú veľmi významnú funkciu a sú oveľa lepším variantom pre postihnuté dieťa, ako bežné školy,“ hovorí riaditeľka školy.

Vedú ich k samostatnosti, aby sa vedeli pohybovať medzi ľuďmi, komunikovať, aj porozprávať o svojom postihnutí. Deti sa naučia základné veci okolo domácnosti, majú upratovanie, varenie, chodia do banky, do obchodu, na úrady.

„Nepáči sa mi, čo sa deje v našej spoločnosti, ktorá veľmi tlačí integráciu u postihnutých detí, pretože tá nie je pripravená. Nie sú pripravení ani rodičia, ani školy, ani deti. Napriek tomu sa integrácia robí, a to tak, že sa ubližuje deťom,“ povedala svoj názor Šarlota Múdra.

Zásadné je naučiť dieťa sebestačnosti a samostatnosti. Učitelia tejto špeciálnej školy nepovažujú za veľmi vhodné, aby dieťaťu všetci okolo pomáhali, čo sa podľa nej deje pri integrácii na základných školách.

V bežných školách vytvárajú dospelí asistenti určitú bariéru v komunikácii medzi vrstovníkmi.

„Naše deti vedia, čo je to kino, divadlo, výlety, exkurzie aj more. Nevidiaci u nás lyžujú, plávajú, hrajú stolný tenis, lebo na to existujú špeciálne metódy, ako sa to naučiť. Kde by sa to naučili na bežnej škole?“ dodala.

Žurnalistka, t. č. učiteľka v špeciálnej škole Veronika Klindová. Foto Paula Ďurinová

Levoči sa upísala na dva roky

Členku tímu Teach for Slovakia, žurnalistku Veroniku Klindovú motivovala túžba byť v niečom expertom. Chcela rozumieť pedagogike viac do hĺbky.

„Kým si to človek neodžije, tak asi nebude vedieť písať o školstve a školách,“ povedala.

Pracuje viac ako osem hodín denne. Večer sa pripravuje na ďalší deň a do noci študuje návody a metodické pomôcky. Na víkendy cestuje do Bratislavy za svojou rodinou.

„Je to veľmi náročné, ale mám veľké šťastie, že klíma školy je priateľská. Nemala som zážitok, že by som za niekým prišla so žiadosťou o pomoc a bola by som odmietnutá,“ hovorí V. Klindová.

V Levoči učí od septembra tri predmety, angličtinu, matematiku a fyziku. Svoju novú skúsenosť nazýva aj mladíckou nerozvážnosťou. Za veľkú vec považuje to, že sú na škole dve z tímu a vedia si navzájom pomôcť.

Deti sú podľa Veroniky Klindovej zručné v používaní pomôcok, ktorých je na tejto škole veľa. Na hodinách sú zvyknuté spolupracovať a najviac ich teší, keď môžu niečo vysvetliť svojej učiteľke.

V triedach je najviac osem žiakov, čo vytvára priestor pre individuálny prístup. Foto Paula Ďurinová

Rómske deti sú na nerozoznanie od ostatných

Každé druhé dieťa v Spojenej škole internátnej v Levoči je rómskeho pôvodu, hoci oficiálne vraj nemajú žiadneho rómskeho žiaka. Rodičia detí, ktoré musia bývať v internáte, im sami nepriznávajú rómsky pôvod.

Často nezvládajú ani ich zdravotné postihnutie a finančné náklady s tým spojené.

„Žiaľ, niekedy máme problém s tým, že matka zavolá: Neprídem po dieťa, lebo nemám peniaze na cestu,“ uviedla Š. Múdra.

V internáte býva 65 detí, čo je asi polovica žiakov školy. Učitelia hovoria, že rómske deti v tejto škole nemožno rozoznať od väčšinových.

„Ten internát u nás im prospieva. Môžeme to porovnať, lebo máme aj denne dochádzajúcich žiakov,“ uviedla zástupkyňa Viera Kamenická.

Sú ale situácie, kedy deti svoje rómstvo nezaprú. Ak v aule školy pustia na spoločnom programe rómske piesne, vtedy to s nimi začne mávať.

„Myslím si, že ani deti medzi sebou navzájom nerozlišujú, kto je a kto nie je Róm,“ povedala riaditeľka.

Na hodine matematiky. Foto Paula Ďurinová

Obavy z rómskej osady sa na mieste rozplynuli

Letné školenie Teach for Slovakia v roku 2014 trvalo päť týždňov od rána do večera. Hneď prvou informáciou bolo spoznávanie komunity, ktorej sa budú v školách venovať.

„Vtedy sme navštívili rómsku osadu. Myslím, že väčšina z nás tam bola prvýkrát, a keď sme tam vchádzali, tak som mala obavy. Hneď na začiatku nás obstúpil kŕdeľ detí a s ním sme sa prešli okolo, čo bolo také uvoľňujúce. Šla som tam so stresom a nakoniec sa na nás všetci príjemne usmievali. Bol to veľký rozdiel medzi očakávaním a realitou,“ spomínala Veronika.

V dome v strede osady sa stretli s 19-ročným chlapcom, ktorý v septembri začal študovať na vysokej škole.

„Takýto bol náš prvý deň, keď sme sa ešte nestihli ani ubytovať a už sme sedeli v autách do osady. Bol to silný zážitok.“

V tridsiatich krajinách sveta funguje program Teach for All, ktorého súčasťou je aj náš Teach for Slovakia. Absolventi vysokých škôl sú počas dvoch rokov intenzívne školení, a zároveň učia v partnerských školách v mestách, obciach, aj v kontajnerových školách v rómskych osadách.

V školskom roku 2014/2015 učí 14 mladých ľudí na školách v Plaveckom Štvrtku, Dobšinej, Poprade, Levoči, Nálepkove, Huncovciach a v Stráňach pod Tatrami.

Program je realizovaný pod záštitou prezidenta Andreja Kisku.

"Cieľom programu je pritiahnuť do slovenského školstva lídrov, a tak ho začať meniť. Prax zahraničia ukazuje, že mladí ľudia zapojení do programu dokážu u detí vyvolať také zlepšenie ich motivácie a schopnosti učiť sa, že to zmení ich život," uvádza sa na webovej stránke programu Teach for Slovakia.

Škola má päť organizačných zložiek. Jej súčasťou je aj internát, materská škola a trojročná praktická škola. Foto Ingrid Ďurinová


Prvý ústav pre slepcov na Slovensku bol založený v roku 1922 v Levoči. Dnes je to moderná škola založená na princípoch humanizmu pre deti nevidiace, ale aj s kombinovaným zdravotným postihnutím. Škola podporuje trendy integrovaného vzdelávania. Foto Ingrid Ďurinová

Najčítanejšie na SME Rómovia


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
          2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
          3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
          4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
          5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
          6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
          7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
          8. Rastie nám pokrivená generácia?
          9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
          10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
          1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
          2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
          3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
          4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
          5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
          6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
          7. Detské zúbky sú veda
          8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
          9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
          10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
          1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 634
          2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 139
          3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 684
          4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 107
          5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 258
          6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 242
          7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 051
          8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 988
          9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 810
          10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 787

          Hlavné správy zo Sme.sk

          DOMOV

          Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

          Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

          EKONOMIKA

          Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

          Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

          Čo je nové na SME

          SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

          Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

          Neprehliadnite tiež

          Americký denník si všimol Spišský Hrhov. Pochválil prácu s Rómami

          Dedina založila komunitné firmy, ktoré Rómov zamestnali, a pomohla im postaviť slušné domy.

          Most navrhne znížiť požiadavky na terénnych sociálnych pracovníkov

          Za terénneho pracovníka by sa mohol prihlásiť aj človek, ktorý to ešte nevyštudoval.

          Prečo sú v Gemeri prázdne kostoly

          Fresky sa obnovujú, no čoskoro nebude pre koho slúžiť omše. Ak farnosti nezapoja svojich Rómov.

          Etnológ Mann: Kňazi sú schopní sotiť plačúcu Rómku do hrobu za manželom

          Rómovia sú veľmi pobožní, ale svoju vieru často praktizujú len u seba doma, tvrdí etnológ Arne Mann.