Učiteľka Teach for Slovakia: Príprava bola drsná

Spojená škola internátna v Levoči sa zapojila do Teach for Slovakia aj preto, aby verejnosť pochopila význam vzdelávania v špeciálnych školách.

Riaditeľka Šarlota Múdra chápe medzinárodný program ako príležitosť otvoriť prostredie špeciálnej školy navonok. Vpravo zástupkyňa školy Viera Kamenická.(Zdroj: PAULA ĎURINOVÁ)

LEVOČA, BRATISLAVA. Pred rokom vyškolili v rámci programu Teach for Slovakia 14-tich absolventov vysokých škôl do tej miery, aby zvládli prácu so žiakmi v špeciálnych triedach.

Mladí ľudia rôznych profesií získajú pedagogické skúsenosti počas dvojročnej praxe v školách. Učia deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.

„Teach for Slovakia je úžasne dobrá vec na to, aby ľudia, ktorí u nás budú dva roky pochopili, čo všetko tu deti dostávajú, a že špeciálna škola je dôležitá. Napríklad Veronika, keď bude žurnalistkou, bude vedieť porovnať, čo znamená dieťa v integrácii a dieťa v špeciálnej škole,“ povedala pre Sme Šarlota Múdra, riaditeľka Spojenej školy internátnej v Levoči.

Iný pohľad na integráciu

Žiaci prichádzajú do Levoče z celého Slovenska. Niektorí bývajú na internáte, iní denne dochádzajú. Sú tu aj rodiny, ktoré sa zámerne prisťahovali do Levoče kvôli svojmu dieťaťu.

Škola vzdeláva žiakov so závažným zdravotným znevýhodnením zrakového, komunikačného či mentálneho typu.

„Myslím si, že špeciálne školy majú veľmi významnú funkciu a sú oveľa lepším variantom pre postihnuté dieťa, ako bežné školy,“ hovorí riaditeľka školy.

Vedú ich k samostatnosti, aby sa vedeli pohybovať medzi ľuďmi, komunikovať, aj porozprávať o svojom postihnutí. Deti sa naučia základné veci okolo domácnosti, majú upratovanie, varenie, chodia do banky, do obchodu, na úrady.

„Nepáči sa mi, čo sa deje v našej spoločnosti, ktorá veľmi tlačí integráciu u postihnutých detí, pretože tá nie je pripravená. Nie sú pripravení ani rodičia, ani školy, ani deti. Napriek tomu sa integrácia robí, a to tak, že sa ubližuje deťom,“ povedala svoj názor Šarlota Múdra.

Zásadné je naučiť dieťa sebestačnosti a samostatnosti. Učitelia tejto špeciálnej školy nepovažujú za veľmi vhodné, aby dieťaťu všetci okolo pomáhali, čo sa podľa nej deje pri integrácii na základných školách.

V bežných školách vytvárajú dospelí asistenti určitú bariéru v komunikácii medzi vrstovníkmi.

„Naše deti vedia, čo je to kino, divadlo, výlety, exkurzie aj more. Nevidiaci u nás lyžujú, plávajú, hrajú stolný tenis, lebo na to existujú špeciálne metódy, ako sa to naučiť. Kde by sa to naučili na bežnej škole?“ dodala.

Žurnalistka, t. č. učiteľka v špeciálnej škole Veronika Klindová. Foto Paula Ďurinová

Levoči sa upísala na dva roky

Členku tímu Teach for Slovakia, žurnalistku Veroniku Klindovú motivovala túžba byť v niečom expertom. Chcela rozumieť pedagogike viac do hĺbky.

„Kým si to človek neodžije, tak asi nebude vedieť písať o školstve a školách,“ povedala.

Pracuje viac ako osem hodín denne. Večer sa pripravuje na ďalší deň a do noci študuje návody a metodické pomôcky. Na víkendy cestuje do Bratislavy za svojou rodinou.

„Je to veľmi náročné, ale mám veľké šťastie, že klíma školy je priateľská. Nemala som zážitok, že by som za niekým prišla so žiadosťou o pomoc a bola by som odmietnutá,“ hovorí V. Klindová.

V Levoči učí od septembra tri predmety, angličtinu, matematiku a fyziku. Svoju novú skúsenosť nazýva aj mladíckou nerozvážnosťou. Za veľkú vec považuje to, že sú na škole dve z tímu a vedia si navzájom pomôcť.

Deti sú podľa Veroniky Klindovej zručné v používaní pomôcok, ktorých je na tejto škole veľa. Na hodinách sú zvyknuté spolupracovať a najviac ich teší, keď môžu niečo vysvetliť svojej učiteľke.

V triedach je najviac osem žiakov, čo vytvára priestor pre individuálny prístup. Foto Paula Ďurinová

Rómske deti sú na nerozoznanie od ostatných

Každé druhé dieťa v Spojenej škole internátnej v Levoči je rómskeho pôvodu, hoci oficiálne vraj nemajú žiadneho rómskeho žiaka. Rodičia detí, ktoré musia bývať v internáte, im sami nepriznávajú rómsky pôvod.

Často nezvládajú ani ich zdravotné postihnutie a finančné náklady s tým spojené.

„Žiaľ, niekedy máme problém s tým, že matka zavolá: Neprídem po dieťa, lebo nemám peniaze na cestu,“ uviedla Š. Múdra.

V internáte býva 65 detí, čo je asi polovica žiakov školy. Učitelia hovoria, že rómske deti v tejto škole nemožno rozoznať od väčšinových.

„Ten internát u nás im prospieva. Môžeme to porovnať, lebo máme aj denne dochádzajúcich žiakov,“ uviedla zástupkyňa Viera Kamenická.

Sú ale situácie, kedy deti svoje rómstvo nezaprú. Ak v aule školy pustia na spoločnom programe rómske piesne, vtedy to s nimi začne mávať.

„Myslím si, že ani deti medzi sebou navzájom nerozlišujú, kto je a kto nie je Róm,“ povedala riaditeľka.

Na hodine matematiky. Foto Paula Ďurinová

Obavy z rómskej osady sa na mieste rozplynuli

Letné školenie Teach for Slovakia v roku 2014 trvalo päť týždňov od rána do večera. Hneď prvou informáciou bolo spoznávanie komunity, ktorej sa budú v školách venovať.

„Vtedy sme navštívili rómsku osadu. Myslím, že väčšina z nás tam bola prvýkrát, a keď sme tam vchádzali, tak som mala obavy. Hneď na začiatku nás obstúpil kŕdeľ detí a s ním sme sa prešli okolo, čo bolo také uvoľňujúce. Šla som tam so stresom a nakoniec sa na nás všetci príjemne usmievali. Bol to veľký rozdiel medzi očakávaním a realitou,“ spomínala Veronika.

V dome v strede osady sa stretli s 19-ročným chlapcom, ktorý v septembri začal študovať na vysokej škole.

„Takýto bol náš prvý deň, keď sme sa ešte nestihli ani ubytovať a už sme sedeli v autách do osady. Bol to silný zážitok.“

V tridsiatich krajinách sveta funguje program Teach for All, ktorého súčasťou je aj náš Teach for Slovakia. Absolventi vysokých škôl sú počas dvoch rokov intenzívne školení, a zároveň učia v partnerských školách v mestách, obciach, aj v kontajnerových školách v rómskych osadách.

V školskom roku 2014/2015 učí 14 mladých ľudí na školách v Plaveckom Štvrtku, Dobšinej, Poprade, Levoči, Nálepkove, Huncovciach a v Stráňach pod Tatrami.

Program je realizovaný pod záštitou prezidenta Andreja Kisku.

"Cieľom programu je pritiahnuť do slovenského školstva lídrov, a tak ho začať meniť. Prax zahraničia ukazuje, že mladí ľudia zapojení do programu dokážu u detí vyvolať také zlepšenie ich motivácie a schopnosti učiť sa, že to zmení ich život," uvádza sa na webovej stránke programu Teach for Slovakia.

Škola má päť organizačných zložiek. Jej súčasťou je aj internát, materská škola a trojročná praktická škola. Foto Ingrid Ďurinová


Prvý ústav pre slepcov na Slovensku bol založený v roku 1922 v Levoči. Dnes je to moderná škola založená na princípoch humanizmu pre deti nevidiace, ale aj s kombinovaným zdravotným postihnutím. Škola podporuje trendy integrovaného vzdelávania. Foto Ingrid Ďurinová

Najčítanejšie na SME Rómovia


          Inzercia - Tlačové správy


          1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
          2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
          3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
          4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
          5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
          6. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
          7. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
          8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
          9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
          10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
          1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
          2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
          3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
          4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
          5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
          6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
          7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
          8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
          9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
          10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
          1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 038
          2. Moskva alebo Petrohrad? 5 650
          3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 130
          4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 759
          5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 279
          6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 276
          7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 176
          8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 389
          9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 291
          10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 182

          Hlavné správy zo Sme.sk

          EKONOMIKA

          Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

          Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

          DOMOV

          Dobré ráno: Fico má strach? Zase sa pustil do prezidenta

          Prečo Fico zaútočil na Kisku? A čo sa deje v Smere?

          KOMENTÁRE

          Akékoľvek súkromné peniaze do zdravotníctva sú vítané

          Ľudia si za doplnkové ordinačné hodiny priplatia.

          Neprehliadnite tiež

          Ocenený psychológ o Rómoch: Ak sú v partii, je tam bašavel a robia

          Keď má človek motyku v ruke, pomáha mu to vymotať sa z ťažkostí, hovorí psychológ Štefan Straka, ktorý učí Rómov ekologickému záhradníčeniu.

          Rozšírenie povinnej predškolskej dochádzky je podľa KDH nekoncepčný krok

          Jeden rok prípravy deťom z osád podľa KDH nepomôže a situáciu nerieši.

          Učitelia rómskych detí pokračujú v inovatívnom vzdelávaní

          Do programu, ktorého rozsah je 110 hodín, sú zahrnuté štyri tematické celky.

          Súd poslal pre volebnú korupciu do väzby štyroch mužov

          Muži ponúkali rómske hlasy pre kandidátov na poslancov v Žilinskom a Prešovskom kraji.