SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Učiteľka Teach for Slovakia: Príprava bola drsná

Spojená škola internátna v Levoči sa zapojila do Teach for Slovakia aj preto, aby verejnosť pochopila význam vzdelávania v špeciálnych školách.

Riaditeľka Šarlota Múdra chápe medzinárodný program ako príležitosť otvoriť prostredie špeciálnej školy navonok. Vpravo zástupkyňa školy Viera Kamenická.Riaditeľka Šarlota Múdra chápe medzinárodný program ako príležitosť otvoriť prostredie špeciálnej školy navonok. Vpravo zástupkyňa školy Viera Kamenická. (Zdroj: PAULA ĎURINOVÁ)

LEVOČA, BRATISLAVA. Pred rokom vyškolili v rámci programu Teach for Slovakia 14-tich absolventov vysokých škôl do tej miery, aby zvládli prácu so žiakmi v špeciálnych triedach.

Mladí ľudia rôznych profesií získajú pedagogické skúsenosti počas dvojročnej praxe v školách. Učia deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.

„Teach for Slovakia je úžasne dobrá vec na to, aby ľudia, ktorí u nás budú dva roky pochopili, čo všetko tu deti dostávajú, a že špeciálna škola je dôležitá. Napríklad Veronika, keď bude žurnalistkou, bude vedieť porovnať, čo znamená dieťa v integrácii a dieťa v špeciálnej škole,“ povedala pre Sme Šarlota Múdra, riaditeľka Spojenej školy internátnej v Levoči.

Inzercia Skryť Vypnúť reklamu

Iný pohľad na integráciu

Žiaci prichádzajú do Levoče z celého Slovenska. Niektorí bývajú na internáte, iní denne dochádzajú. Sú tu aj rodiny, ktoré sa zámerne prisťahovali do Levoče kvôli svojmu dieťaťu.

Škola vzdeláva žiakov so závažným zdravotným znevýhodnením zrakového, komunikačného či mentálneho typu.

„Myslím si, že špeciálne školy majú veľmi významnú funkciu a sú oveľa lepším variantom pre postihnuté dieťa, ako bežné školy,“ hovorí riaditeľka školy.

Vedú ich k samostatnosti, aby sa vedeli pohybovať medzi ľuďmi, komunikovať, aj porozprávať o svojom postihnutí. Deti sa naučia základné veci okolo domácnosti, majú upratovanie, varenie, chodia do banky, do obchodu, na úrady.

„Nepáči sa mi, čo sa deje v našej spoločnosti, ktorá veľmi tlačí integráciu u postihnutých detí, pretože tá nie je pripravená. Nie sú pripravení ani rodičia, ani školy, ani deti. Napriek tomu sa integrácia robí, a to tak, že sa ubližuje deťom,“ povedala svoj názor Šarlota Múdra.

Inzercia Skryť Vypnúť reklamu

Zásadné je naučiť dieťa sebestačnosti a samostatnosti. Učitelia tejto špeciálnej školy nepovažujú za veľmi vhodné, aby dieťaťu všetci okolo pomáhali, čo sa podľa nej deje pri integrácii na základných školách.

V bežných školách vytvárajú dospelí asistenti určitú bariéru v komunikácii medzi vrstovníkmi.

„Naše deti vedia, čo je to kino, divadlo, výlety, exkurzie aj more. Nevidiaci u nás lyžujú, plávajú, hrajú stolný tenis, lebo na to existujú špeciálne metódy, ako sa to naučiť. Kde by sa to naučili na bežnej škole?“ dodala.

Žurnalistka, t. č. učiteľka v špeciálnej škole Veronika Klindová. Foto Paula Ďurinová

Levoči sa upísala na dva roky

Členku tímu Teach for Slovakia, žurnalistku Veroniku Klindovú motivovala túžba byť v niečom expertom. Chcela rozumieť pedagogike viac do hĺbky.

Inzercia Skryť Vypnúť reklamu
InzerciaSkryťVypnúť reklamu

„Kým si to človek neodžije, tak asi nebude vedieť písať o školstve a školách,“ povedala.

Pracuje viac ako osem hodín denne. Večer sa pripravuje na ďalší deň a do noci študuje návody a metodické pomôcky. Na víkendy cestuje do Bratislavy za svojou rodinou.

„Je to veľmi náročné, ale mám veľké šťastie, že klíma školy je priateľská. Nemala som zážitok, že by som za niekým prišla so žiadosťou o pomoc a bola by som odmietnutá,“ hovorí V. Klindová.

V Levoči učí od septembra tri predmety, angličtinu, matematiku a fyziku. Svoju novú skúsenosť nazýva aj mladíckou nerozvážnosťou. Za veľkú vec považuje to, že sú na škole dve z tímu a vedia si navzájom pomôcť.

Deti sú podľa Veroniky Klindovej zručné v používaní pomôcok, ktorých je na tejto škole veľa. Na hodinách sú zvyknuté spolupracovať a najviac ich teší, keď môžu niečo vysvetliť svojej učiteľke.

Inzercia Skryť Vypnúť reklamu

V triedach je najviac osem žiakov, čo vytvára priestor pre individuálny prístup. Foto Paula Ďurinová

Rómske deti sú na nerozoznanie od ostatných

Každé druhé dieťa v Spojenej škole internátnej v Levoči je rómskeho pôvodu, hoci oficiálne vraj nemajú žiadneho rómskeho žiaka. Rodičia detí, ktoré musia bývať v internáte, im sami nepriznávajú rómsky pôvod.

Často nezvládajú ani ich zdravotné postihnutie a finančné náklady s tým spojené.

„Žiaľ, niekedy máme problém s tým, že matka zavolá: Neprídem po dieťa, lebo nemám peniaze na cestu,“ uviedla Š. Múdra.

V internáte býva 65 detí, čo je asi polovica žiakov školy. Učitelia hovoria, že rómske deti v tejto škole nemožno rozoznať od väčšinových.

„Ten internát u nás im prospieva. Môžeme to porovnať, lebo máme aj denne dochádzajúcich žiakov,“ uviedla zástupkyňa Viera Kamenická.

Inzercia Skryť Vypnúť reklamu

Sú ale situácie, kedy deti svoje rómstvo nezaprú. Ak v aule školy pustia na spoločnom programe rómske piesne, vtedy to s nimi začne mávať.

„Myslím si, že ani deti medzi sebou navzájom nerozlišujú, kto je a kto nie je Róm,“ povedala riaditeľka.

Na hodine matematiky. Foto Paula Ďurinová

Obavy z rómskej osady sa na mieste rozplynuli

Letné školenie Teach for Slovakia v roku 2014 trvalo päť týždňov od rána do večera. Hneď prvou informáciou bolo spoznávanie komunity, ktorej sa budú v školách venovať.

„Vtedy sme navštívili rómsku osadu. Myslím, že väčšina z nás tam bola prvýkrát, a keď sme tam vchádzali, tak som mala obavy. Hneď na začiatku nás obstúpil kŕdeľ detí a s ním sme sa prešli okolo, čo bolo také uvoľňujúce. Šla som tam so stresom a nakoniec sa na nás všetci príjemne usmievali. Bol to veľký rozdiel medzi očakávaním a realitou,“ spomínala Veronika.

Inzercia Skryť Vypnúť reklamu

V dome v strede osady sa stretli s 19-ročným chlapcom, ktorý v septembri začal študovať na vysokej škole.

„Takýto bol náš prvý deň, keď sme sa ešte nestihli ani ubytovať a už sme sedeli v autách do osady. Bol to silný zážitok.“

V tridsiatich krajinách sveta funguje program Teach for All, ktorého súčasťou je aj náš Teach for Slovakia. Absolventi vysokých škôl sú počas dvoch rokov intenzívne školení, a zároveň učia v partnerských školách v mestách, obciach, aj v kontajnerových školách v rómskych osadách.

V školskom roku 2014/2015 učí 14 mladých ľudí na školách v Plaveckom Štvrtku, Dobšinej, Poprade, Levoči, Nálepkove, Huncovciach a v Stráňach pod Tatrami.

Program je realizovaný pod záštitou prezidenta Andreja Kisku.

"Cieľom programu je pritiahnuť do slovenského školstva lídrov, a tak ho začať meniť. Prax zahraničia ukazuje, že mladí ľudia zapojení do programu dokážu u detí vyvolať také zlepšenie ich motivácie a schopnosti učiť sa, že to zmení ich život," uvádza sa na webovej stránke programu Teach for Slovakia.

Inzercia Skryť Vypnúť reklamu

Škola má päť organizačných zložiek. Jej súčasťou je aj internát, materská škola a trojročná praktická škola. Foto Ingrid Ďurinová


Prvý ústav pre slepcov na Slovensku bol založený v roku 1922 v Levoči. Dnes je to moderná škola založená na princípoch humanizmu pre deti nevidiace, ale aj s kombinovaným zdravotným postihnutím. Škola podporuje trendy integrovaného vzdelávania. Foto Ingrid Ďurinová

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 103
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 298
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 483
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 300
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 865
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 807
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 300
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 223
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 094
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 961
Inzercia Skryť Vypnúť reklamu
Inzercia Skryť Vypnúť reklamu
Inzercia Skryť Vypnúť reklamu
Inzercia Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

21 h
Vyštudoval biológiu a robil antropologický výskum v osade pri Krupine. V súčasnosti Andrej Belák pôsobí v Ústave etnológie a sociálnej antropológie SAV a v organizácii ministerstva zdravotníctva Zdravé regióny.

Antropológ Belák dostal Bielu vranu.

14 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Takto sa to robí, do psej matere!

Zuzana Kepplová.

Ak ostatný skríning niekomu pomohol, boli to starostovia a primátori.

16 h

OĽaNO stratilo viac ako polovicu preferencií a Sme rodina by asi ani neprešli do parlamentu. Chá-chá!

Neprehliadnite tiež

Ocenená bola aj nezisková organizácia Projekt Dom.ov z Prešova.

10. dec

Výzva platí pre obce s rómskymi komunitami.

9. dec

Rómovia po celé generácie žili a dodnes žijú v osadách v podmienkach segregácie a extrémnej chudoby.

8. dec
Poslanec NR SR Peter Pollák ml. (OĽaNO).

Delimitáciu úradu schválila vláda v stredu.

4. dec