SME
Nedeľa, 21. apríl , 2019

Učiteľka Teach for Slovakia: Príprava bola drsná

Spojená škola internátna v Levoči sa zapojila do Teach for Slovakia aj preto, aby verejnosť pochopila význam vzdelávania v špeciálnych školách.

Riaditeľka Šarlota Múdra chápe medzinárodný program ako príležitosť otvoriť prostredie špeciálnej školy navonok. Vpravo zástupkyňa školy Viera Kamenická.Riaditeľka Šarlota Múdra chápe medzinárodný program ako príležitosť otvoriť prostredie špeciálnej školy navonok. Vpravo zástupkyňa školy Viera Kamenická.(Zdroj: PAULA ĎURINOVÁ)

LEVOČA, BRATISLAVA. Pred rokom vyškolili v rámci programu Teach for Slovakia 14-tich absolventov vysokých škôl do tej miery, aby zvládli prácu so žiakmi v špeciálnych triedach.

Mladí ľudia rôznych profesií získajú pedagogické skúsenosti počas dvojročnej praxe v školách. Učia deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.

„Teach for Slovakia je úžasne dobrá vec na to, aby ľudia, ktorí u nás budú dva roky pochopili, čo všetko tu deti dostávajú, a že špeciálna škola je dôležitá. Napríklad Veronika, keď bude žurnalistkou, bude vedieť porovnať, čo znamená dieťa v integrácii a dieťa v špeciálnej škole,“ povedala pre Sme Šarlota Múdra, riaditeľka Spojenej školy internátnej v Levoči.

Iný pohľad na integráciu

Žiaci prichádzajú do Levoče z celého Slovenska. Niektorí bývajú na internáte, iní denne dochádzajú. Sú tu aj rodiny, ktoré sa zámerne prisťahovali do Levoče kvôli svojmu dieťaťu.

Škola vzdeláva žiakov so závažným zdravotným znevýhodnením zrakového, komunikačného či mentálneho typu.

„Myslím si, že špeciálne školy majú veľmi významnú funkciu a sú oveľa lepším variantom pre postihnuté dieťa, ako bežné školy,“ hovorí riaditeľka školy.

Vedú ich k samostatnosti, aby sa vedeli pohybovať medzi ľuďmi, komunikovať, aj porozprávať o svojom postihnutí. Deti sa naučia základné veci okolo domácnosti, majú upratovanie, varenie, chodia do banky, do obchodu, na úrady.

„Nepáči sa mi, čo sa deje v našej spoločnosti, ktorá veľmi tlačí integráciu u postihnutých detí, pretože tá nie je pripravená. Nie sú pripravení ani rodičia, ani školy, ani deti. Napriek tomu sa integrácia robí, a to tak, že sa ubližuje deťom,“ povedala svoj názor Šarlota Múdra.

Zásadné je naučiť dieťa sebestačnosti a samostatnosti. Učitelia tejto špeciálnej školy nepovažujú za veľmi vhodné, aby dieťaťu všetci okolo pomáhali, čo sa podľa nej deje pri integrácii na základných školách.

V bežných školách vytvárajú dospelí asistenti určitú bariéru v komunikácii medzi vrstovníkmi.

„Naše deti vedia, čo je to kino, divadlo, výlety, exkurzie aj more. Nevidiaci u nás lyžujú, plávajú, hrajú stolný tenis, lebo na to existujú špeciálne metódy, ako sa to naučiť. Kde by sa to naučili na bežnej škole?“ dodala.

Žurnalistka, t. č. učiteľka v špeciálnej škole Veronika Klindová. Foto Paula Ďurinová

Levoči sa upísala na dva roky

Členku tímu Teach for Slovakia, žurnalistku Veroniku Klindovú motivovala túžba byť v niečom expertom. Chcela rozumieť pedagogike viac do hĺbky.

„Kým si to človek neodžije, tak asi nebude vedieť písať o školstve a školách,“ povedala.

Pracuje viac ako osem hodín denne. Večer sa pripravuje na ďalší deň a do noci študuje návody a metodické pomôcky. Na víkendy cestuje do Bratislavy za svojou rodinou.

„Je to veľmi náročné, ale mám veľké šťastie, že klíma školy je priateľská. Nemala som zážitok, že by som za niekým prišla so žiadosťou o pomoc a bola by som odmietnutá,“ hovorí V. Klindová.

V Levoči učí od septembra tri predmety, angličtinu, matematiku a fyziku. Svoju novú skúsenosť nazýva aj mladíckou nerozvážnosťou. Za veľkú vec považuje to, že sú na škole dve z tímu a vedia si navzájom pomôcť.

Deti sú podľa Veroniky Klindovej zručné v používaní pomôcok, ktorých je na tejto škole veľa. Na hodinách sú zvyknuté spolupracovať a najviac ich teší, keď môžu niečo vysvetliť svojej učiteľke.

V triedach je najviac osem žiakov, čo vytvára priestor pre individuálny prístup. Foto Paula Ďurinová

Rómske deti sú na nerozoznanie od ostatných

Každé druhé dieťa v Spojenej škole internátnej v Levoči je rómskeho pôvodu, hoci oficiálne vraj nemajú žiadneho rómskeho žiaka. Rodičia detí, ktoré musia bývať v internáte, im sami nepriznávajú rómsky pôvod.

Často nezvládajú ani ich zdravotné postihnutie a finančné náklady s tým spojené.

„Žiaľ, niekedy máme problém s tým, že matka zavolá: Neprídem po dieťa, lebo nemám peniaze na cestu,“ uviedla Š. Múdra.

V internáte býva 65 detí, čo je asi polovica žiakov školy. Učitelia hovoria, že rómske deti v tejto škole nemožno rozoznať od väčšinových.

„Ten internát u nás im prospieva. Môžeme to porovnať, lebo máme aj denne dochádzajúcich žiakov,“ uviedla zástupkyňa Viera Kamenická.

Sú ale situácie, kedy deti svoje rómstvo nezaprú. Ak v aule školy pustia na spoločnom programe rómske piesne, vtedy to s nimi začne mávať.

„Myslím si, že ani deti medzi sebou navzájom nerozlišujú, kto je a kto nie je Róm,“ povedala riaditeľka.

Na hodine matematiky. Foto Paula Ďurinová

Obavy z rómskej osady sa na mieste rozplynuli

Letné školenie Teach for Slovakia v roku 2014 trvalo päť týždňov od rána do večera. Hneď prvou informáciou bolo spoznávanie komunity, ktorej sa budú v školách venovať.

„Vtedy sme navštívili rómsku osadu. Myslím, že väčšina z nás tam bola prvýkrát, a keď sme tam vchádzali, tak som mala obavy. Hneď na začiatku nás obstúpil kŕdeľ detí a s ním sme sa prešli okolo, čo bolo také uvoľňujúce. Šla som tam so stresom a nakoniec sa na nás všetci príjemne usmievali. Bol to veľký rozdiel medzi očakávaním a realitou,“ spomínala Veronika.

V dome v strede osady sa stretli s 19-ročným chlapcom, ktorý v septembri začal študovať na vysokej škole.

„Takýto bol náš prvý deň, keď sme sa ešte nestihli ani ubytovať a už sme sedeli v autách do osady. Bol to silný zážitok.“

V tridsiatich krajinách sveta funguje program Teach for All, ktorého súčasťou je aj náš Teach for Slovakia. Absolventi vysokých škôl sú počas dvoch rokov intenzívne školení, a zároveň učia v partnerských školách v mestách, obciach, aj v kontajnerových školách v rómskych osadách.

V školskom roku 2014/2015 učí 14 mladých ľudí na školách v Plaveckom Štvrtku, Dobšinej, Poprade, Levoči, Nálepkove, Huncovciach a v Stráňach pod Tatrami.

Program je realizovaný pod záštitou prezidenta Andreja Kisku.

"Cieľom programu je pritiahnuť do slovenského školstva lídrov, a tak ho začať meniť. Prax zahraničia ukazuje, že mladí ľudia zapojení do programu dokážu u detí vyvolať také zlepšenie ich motivácie a schopnosti učiť sa, že to zmení ich život," uvádza sa na webovej stránke programu Teach for Slovakia.

Škola má päť organizačných zložiek. Jej súčasťou je aj internát, materská škola a trojročná praktická škola. Foto Ingrid Ďurinová


Prvý ústav pre slepcov na Slovensku bol založený v roku 1922 v Levoči. Dnes je to moderná škola založená na princípoch humanizmu pre deti nevidiace, ale aj s kombinovaným zdravotným postihnutím. Škola podporuje trendy integrovaného vzdelávania. Foto Ingrid Ďurinová

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  9. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 17 159
  2. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 13 862
  3. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 843
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 8 343
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 837
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 865
  7. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 252
  8. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 4 095
  9. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 475
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 387

Hlavné správy zo Sme.sk

Vedie Linku pre týrané ženy: Volajú nám aj také, ktoré partner týra desiatky rokov

Mária Víteková vraví, že ženy nemôžu nútiť, aby násilníkov opustili.

Mária Víteková vedie Národnú linku pre ženy zažívajúce násilie.
Tibor Gašpar, bývalý policajný prezident.

Extrémne výkony v práci majú aj odvrátenú stranu

IT architekti a piloti sú podľa Profesia.sk na Slovensku najlepšie platení.

Daniel Buchta.
Boris Kollár.

Neprehliadnite tiež

Dom V Spišskom Podhradí si Rómovia stavajú legálne.

Hlavným cieľom Ravasza bola vlani integrácia rómskych komunít

Kľúčovou pre rómske komunity za rok 2018 je aj účasť na príprave legislatívy.

Ábel Ravasz

Kiska hostil v Prezidentskom paláci rómske deti

Medzinárodný deň Rómov je 8. apríla, vyhlásený bol v roku 1990.

Prezident Andrej Kiska.

Kiska podporil kampaň proti predsudkom pri zamestnávaní Rómov

Predsudky voči zamestnávaniu Rómov sú podľa prezidenta strašné.

Prezident Andrej Kiska.

Kiska prevzal Európsku cenu za ľudské práva Sintov a Rómov

Prezident Kiska šek na 15-tisíc eur, ktorý dostal s cenou, odovzdal združeniu Cesta von.

Prezident SR Andrej Kiska si prevzal Európsku cenu za ľudské práva Sintov a Rómov počas slávnostnej ceremónie v Dome Európskej histórie v Bruseli.