Internetová televízia vychováva novú generáciu rómskych žurnalistov

O relácie Gipsy Television prejavila záujem aj distribučná spoločnosť, ktorá vysiela pre 20 tisíc domácností na východnom Slovensku.

Redaktori Peter Pollák a Petra Šarköziová uvádzajú rómske správy Hiri.(Zdroj: Gipsy TV)

BRATISLAVA. Gipsy Television vznikla 15. septembra 2010 ako projekt, ktorý podporil Medzinárodný vyšehradský fond. Tento rok bude televízia oslavovať už päť rokov.

„Nejde o klasickú internetovú televíziu. Gipsy Television totiž nevysiela naživo, má len videoarchív. Ten zároveň šíri cez oficiálne profily na sociálnych sieťach,“ povedal odborný garant projektu Jozef Šivák.

Občianske združenie European Media Centre financuje Gipsy Television už niekoľko rokov prevažne z vlastných peňazí.

„Gipsy Television si pred piatimi rokmi stanovila cieľ, že vytvorí novú generáciu rómskych žurnalistov. Vedenie redakcie hľadalo vysokoškolsky vzdelaných Rómov, ktorí by sa v budúcnosti chceli živiť novinárčinou, čo sa aj podarilo,“ uviedol Šivák pre denník Sme.

Hľadajú nové tváre

Tím Gipsy Television v súčasnosti tvoria deviati ľudia. Televízia nedávno vyhlásila casting na redaktorov.

Redaktori sa učia, ako sa tvorí celá televízna reportáž, ako treba rozmýšľať pri jej spracovaní a ako čo najjednoduchšie napísať text reportáže. Zároveň dostávajú aj základy práce s kamerou.

V tomto vzdelávacom procese je Gipsy Television v postavení tútora.

„Samotné nakrúcanie je o pohotovom reagovaní na informácie, ktoré odznejú počas rozhovoru. Často som išla na výrobu s určitým zámerom, a nakoniec sa z toho vykľula úplne iná, ale zmysluplná reportáž,“ povedala s úsmevom moderátorka relácie Taviben, Monika Komorová.

Jozef Kuvo Badžo spolupracuje na projekte od samotného začiatku. V televízii má svoju cestovateľskú šou Kuvo palo droma, čo v preklade znamená Kuvo na cestách.

„Gipsy Television mi dala šancu spoznávať rôzne krajiny a tamojších Rómov. Navyše je celá moja relácia trojjazyčná, slovensko-rómsko-anglická. Tým propagujeme a uchovávame dedičstvo našich predkov. Súčasná generácia už takmer nevie po rómsky,“ povedal moderátor pre Sme.

Začínali ako amatéri, dnes už reportáže zvládajú sami

Monika je členkou kolektívu od roku 2013 a prácu v ňom si veľmi pochvaľuje.

„Táto práca ma posunula vpred a otvorila mi dvere do sveta médií. Naučila ma, ako mám pracovať s informáciami, ako selektovať fakty a rozhodnúť sa, čo je pre diváka, čitateľa to najdôležitejšie. Okrem toho som spoznala mnoho zaujímavých ľudí,“ uviedla reportérka.

V televízii prevažuje mladší kolektív. Niektorí moderátori či redaktori sú väčšinou ešte stále študentmi vysokých škôl.

„Práca je skvelá, zaujímavá a strašne ma baví. Je to pre mňa aj forma perspektívneho zamestnania do budúcnosti, i keď študujem niečo úplne iné,“ povedal redaktor Róbert Hamburgbadžo.

O niektorých redaktorov a moderátorov už prejavili záujem celoplošné médiá, a to na základe ich práce v Gipsy Television.

Sledovanosť stále stúpa

Portál sleduje najviac užívateľov vo veku od 25 do 35 rokov. 58-percentný podiel sledovanosti tvoria ženy. Priemerná mesačná návštevnosť jedinečných užívateľov je 10 tisíc. Počas niektorých mesiacov návštevnosť presiahla aj hranicu 20 tisíc.

„V súčasnosti preberajú relácie viaceré regionálne televízie na Slovensku. Ide napríklad o televíziu Severka, Zemplín, TV Locall, či prešovskú televíziu TV7,“ priblížil Šivák.

Programy, ako rómske správy Hiri, magazín Romano dživipen (rómsky život), reláciu o tradičných rómskych jedlách Taviben (varenie), či hudobnú hitparádu Romaňi deka tak môžu vidieť diváci z Košického, Prešovského, Banskobystrického a Žilinského kraja.

„Stáva sa mi, že mi napíšu priatelia, ktorí ma zazreli vo vysielaní niektorej regionálnej televízie,“ uviedla Monika Komorová.

O tom, že redaktori sa dostávajú do povedomia, niet pochýb. Ľudia ich spoznávajú na ulici, či na rôznych podujatiach.

„Bol som na rómskej zábave, a tam ma zastavilo dievča, že ma odniekiaľ pozná. Opýtal som sa, odkiaľ a ona vyhŕkla na mňa: Ty si herec!“ povedal Hamburgbadžo.

O Gipsy Television sa najviac zaujímajú Slováci a Česi. Na tretej priečke skončila Veľká Británia a následne po nich Nemecko, USA, Rakúsko, Belgicko, Kanada, Maďarsko a Írsko.

V prípade Slovenska najviac užívateľov kliká na web gipsytv.eu z Bratislavy, Michaloviec, Košíc, Žiliny, Nitry, Trnavy, Spišskej Novej Vsi a Prešova.

Niekedy chýbajú peniaze na výjazdy za reportážou

Občianske združenie financuje výrobu takmer všetkých relácií z vlastných peňazí. Ide o výjazdy, honoráre a post produkciu. Výnimkou sú správy Hiri, ktoré televízia vyrába vďaka programu Kultúra národnostných menšín 2015.

Svojím spôsobom ide o filantropiu, pretože občianske združenie investuje svoje zdroje do niečoho, čo netvorí zisk.

„Slovenskí Rómovia, ale aj Nerómovia často posielajú námety na reportáže. Nie všetkým ale redakcia môže vyhovieť, pretože činnosť je ovplyvnená finančnými možnosťami,“ konštatoval Jozef Šivák.

Dnes je už Gipsy Television v pozícii lídra profesionálnych elektronických rómskych médií. Redakcia pravidelne dostáva pozitívne ohlasy od Rómov z Ameriky, Austrálie, Nového Zélandu, či Anglicka.

Projekt ako taký propaguje rómske osobnosti, lídrov, talenty. Taktiež upozorňuje na rasizmus, či diskrimináciu, ale vždy v rámci overených zdrojov, vyváženosti a objektívnosti.

Gipsy Television bola napríklad prvá, ktorá informovala o policajnom zásahu v Moldave nad Bodvou. Aj toto je cieľom projektu Gipsy Television.

Najčítanejšie na SME Rómovia


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
          2. Rastie nám pokrivená generácia?
          3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
          4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
          5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
          6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
          7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
          8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
          9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
          10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
          1. Detské zúbky sú veda
          2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
          3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
          4. Rastie nám pokrivená generácia?
          5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
          6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
          7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
          8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
          9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
          10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
          1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 903
          2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 256
          3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 9 479
          4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 810
          5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 250
          6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 538
          7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 514
          8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 380
          9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 241
          10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 801

          Hlavné správy zo Sme.sk

          ŠPORT

          Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

          Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

          ŠPORT

          Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

          Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

          SVET

          Minúta po minúte: Choďte a voľte, vyzval nemecký prezident

          Schulz už odovzdal hlas, Merkelová pôjde k urnám poobede.

          Neprehliadnite tiež

          Americký denník si všimol Spišský Hrhov. Pochválil prácu s Rómami

          Dedina založila komunitné firmy, ktoré Rómov zamestnali, a pomohla im postaviť slušné domy.

          Most navrhne znížiť požiadavky na terénnych sociálnych pracovníkov

          Za terénneho pracovníka by sa mohol prihlásiť aj človek, ktorý to ešte nevyštudoval.

          Prečo sú v Gemeri prázdne kostoly

          Fresky sa obnovujú, no čoskoro nebude pre koho slúžiť omše. Ak farnosti nezapoja svojich Rómov.

          Etnológ Mann: Kňazi sú schopní sotiť plačúcu Rómku do hrobu za manželom

          Rómovia sú veľmi pobožní, ale svoju vieru často praktizujú len u seba doma, tvrdí etnológ Arne Mann.