Internetová televízia vychováva novú generáciu rómskych žurnalistov

O relácie Gipsy Television prejavila záujem aj distribučná spoločnosť, ktorá vysiela pre 20 tisíc domácností na východnom Slovensku.

Redaktori Peter Pollák a Petra Šarköziová uvádzajú rómske správy Hiri.(Zdroj: Gipsy TV)

BRATISLAVA. Gipsy Television vznikla 15. septembra 2010 ako projekt, ktorý podporil Medzinárodný vyšehradský fond. Tento rok bude televízia oslavovať už päť rokov.

„Nejde o klasickú internetovú televíziu. Gipsy Television totiž nevysiela naživo, má len videoarchív. Ten zároveň šíri cez oficiálne profily na sociálnych sieťach,“ povedal odborný garant projektu Jozef Šivák.

Občianske združenie European Media Centre financuje Gipsy Television už niekoľko rokov prevažne z vlastných peňazí.

„Gipsy Television si pred piatimi rokmi stanovila cieľ, že vytvorí novú generáciu rómskych žurnalistov. Vedenie redakcie hľadalo vysokoškolsky vzdelaných Rómov, ktorí by sa v budúcnosti chceli živiť novinárčinou, čo sa aj podarilo,“ uviedol Šivák pre denník Sme.

Hľadajú nové tváre

Tím Gipsy Television v súčasnosti tvoria deviati ľudia. Televízia nedávno vyhlásila casting na redaktorov.

Redaktori sa učia, ako sa tvorí celá televízna reportáž, ako treba rozmýšľať pri jej spracovaní a ako čo najjednoduchšie napísať text reportáže. Zároveň dostávajú aj základy práce s kamerou.

V tomto vzdelávacom procese je Gipsy Television v postavení tútora.

„Samotné nakrúcanie je o pohotovom reagovaní na informácie, ktoré odznejú počas rozhovoru. Často som išla na výrobu s určitým zámerom, a nakoniec sa z toho vykľula úplne iná, ale zmysluplná reportáž,“ povedala s úsmevom moderátorka relácie Taviben, Monika Komorová.

Jozef Kuvo Badžo spolupracuje na projekte od samotného začiatku. V televízii má svoju cestovateľskú šou Kuvo palo droma, čo v preklade znamená Kuvo na cestách.

„Gipsy Television mi dala šancu spoznávať rôzne krajiny a tamojších Rómov. Navyše je celá moja relácia trojjazyčná, slovensko-rómsko-anglická. Tým propagujeme a uchovávame dedičstvo našich predkov. Súčasná generácia už takmer nevie po rómsky,“ povedal moderátor pre Sme.

Začínali ako amatéri, dnes už reportáže zvládajú sami

Monika je členkou kolektívu od roku 2013 a prácu v ňom si veľmi pochvaľuje.

„Táto práca ma posunula vpred a otvorila mi dvere do sveta médií. Naučila ma, ako mám pracovať s informáciami, ako selektovať fakty a rozhodnúť sa, čo je pre diváka, čitateľa to najdôležitejšie. Okrem toho som spoznala mnoho zaujímavých ľudí,“ uviedla reportérka.

V televízii prevažuje mladší kolektív. Niektorí moderátori či redaktori sú väčšinou ešte stále študentmi vysokých škôl.

„Práca je skvelá, zaujímavá a strašne ma baví. Je to pre mňa aj forma perspektívneho zamestnania do budúcnosti, i keď študujem niečo úplne iné,“ povedal redaktor Róbert Hamburgbadžo.

O niektorých redaktorov a moderátorov už prejavili záujem celoplošné médiá, a to na základe ich práce v Gipsy Television.

Sledovanosť stále stúpa

Portál sleduje najviac užívateľov vo veku od 25 do 35 rokov. 58-percentný podiel sledovanosti tvoria ženy. Priemerná mesačná návštevnosť jedinečných užívateľov je 10 tisíc. Počas niektorých mesiacov návštevnosť presiahla aj hranicu 20 tisíc.

„V súčasnosti preberajú relácie viaceré regionálne televízie na Slovensku. Ide napríklad o televíziu Severka, Zemplín, TV Locall, či prešovskú televíziu TV7,“ priblížil Šivák.

Programy, ako rómske správy Hiri, magazín Romano dživipen (rómsky život), reláciu o tradičných rómskych jedlách Taviben (varenie), či hudobnú hitparádu Romaňi deka tak môžu vidieť diváci z Košického, Prešovského, Banskobystrického a Žilinského kraja.

„Stáva sa mi, že mi napíšu priatelia, ktorí ma zazreli vo vysielaní niektorej regionálnej televízie,“ uviedla Monika Komorová.

O tom, že redaktori sa dostávajú do povedomia, niet pochýb. Ľudia ich spoznávajú na ulici, či na rôznych podujatiach.

„Bol som na rómskej zábave, a tam ma zastavilo dievča, že ma odniekiaľ pozná. Opýtal som sa, odkiaľ a ona vyhŕkla na mňa: Ty si herec!“ povedal Hamburgbadžo.

O Gipsy Television sa najviac zaujímajú Slováci a Česi. Na tretej priečke skončila Veľká Británia a následne po nich Nemecko, USA, Rakúsko, Belgicko, Kanada, Maďarsko a Írsko.

V prípade Slovenska najviac užívateľov kliká na web gipsytv.eu z Bratislavy, Michaloviec, Košíc, Žiliny, Nitry, Trnavy, Spišskej Novej Vsi a Prešova.

Niekedy chýbajú peniaze na výjazdy za reportážou

Občianske združenie financuje výrobu takmer všetkých relácií z vlastných peňazí. Ide o výjazdy, honoráre a post produkciu. Výnimkou sú správy Hiri, ktoré televízia vyrába vďaka programu Kultúra národnostných menšín 2015.

Svojím spôsobom ide o filantropiu, pretože občianske združenie investuje svoje zdroje do niečoho, čo netvorí zisk.

„Slovenskí Rómovia, ale aj Nerómovia často posielajú námety na reportáže. Nie všetkým ale redakcia môže vyhovieť, pretože činnosť je ovplyvnená finančnými možnosťami,“ konštatoval Jozef Šivák.

Dnes je už Gipsy Television v pozícii lídra profesionálnych elektronických rómskych médií. Redakcia pravidelne dostáva pozitívne ohlasy od Rómov z Ameriky, Austrálie, Nového Zélandu, či Anglicka.

Projekt ako taký propaguje rómske osobnosti, lídrov, talenty. Taktiež upozorňuje na rasizmus, či diskrimináciu, ale vždy v rámci overených zdrojov, vyváženosti a objektívnosti.

Gipsy Television bola napríklad prvá, ktorá informovala o policajnom zásahu v Moldave nad Bodvou. Aj toto je cieľom projektu Gipsy Television.

Najčítanejšie na SME Rómovia


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 495
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 183
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 124
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 643
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 571
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 727
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 460
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 750
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 361
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 183

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Dankovi poškodilo bozkávanie výložiek, za premiéra ho už väčšina nechce

Kým v decembri bol podľa agentúry Focus Andrej Danko favoritom na budúceho premiéra, dnes jeho akceptácia u ľudí výrazne klesla.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

DOLNÝ ZEMPLÍN KORZÁR

Smer na východe už oslavuje MDŽ. Zabáva vtipmi o svokrách

Nikto nespomínal ističe, ceny elektriny, ani dôchodky.

Neprehliadnite tiež

Projekt rómskych občianskych hliadok bude pokračovať

Ministerstvo vnútra na jeho činnosť vyčlenilo desať miliónov eur.

Dotáciu na sociálnu prácu a komunitné centrá dostane 150 obcí

Cieľom projektu je zvýšenie adresnosti a komplexnosti služieb poskytovaných komunitnými centrami.

Rezort vnútra schválil pomoc okrajovým rómskym komunitám

Na pomoc má ísť v nasledujúcich rokoch takmer 45 miliónov eur z európskych fondov a štátneho rozpočtu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop