BRATISLAVA. Navrhované zmeny, ktoré sa týkajú vzdelávania detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, vrátane detí a žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia sú správnou odpoveďou Slovenskej republiky k výhradám Európskej únie, ktoré sa týkajú nedodržiavania zákazu segregácie rómskych detí vo výchove a vzdelávaní.
Slovenská republika nemôže ospravedlňovať existujúcu segregáciu vo vzdelávaní incestom, ale prijatím systémových opatrení.
Predložené opatrenia Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky sú v súlade s predstavou Úradu splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity a nie sú v rozpore s aktivitami navrhovanými v Správnej ceste rómska reforma a v súčasnosti Revidovaným akčným plánom pre oblasť vzdelávania.
Opatrenia rezortu školstva Pollák privítal
Na tému Revidovaného akčného plánu a problémov o vzdelávaní rómskych detí sa splnomocnenec vlády SR pre rómske komunity Peter Pollák stretol aj so štátnou tajomníčkou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky Romanou Kanovskou.
Navrhované opatrenia ministerstva školstva kopírujú odporúčania Úradu splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity.
"Vítame, že ministerstvo školstva sa začalo zaoberať problémom oddeľovania rómskych detí a ich zaraďovania do špeciálnych škôl. Je pozitívne, že opatrenia sa sústreďujú na konkrétne aktivity proti segregácii a sprísňujú kontrolu nad zaraďovaním detí do špeciálnych škôl a ich diagnostiku. Upozornil by som na to, že vzdelávanie predstavuje komplex problémov, ktorým treba venovať pozornosť," uviedol k navrhovaným opatreniam ministerstva Peter Pollák.
V návrhu chýbajú viaceré opatrenia. Je to len začiatok
"Za negatívum čiastočne považujem, že tieto zmeny nepredstavujú komplexný balík opatrení vo vzdelávaní rómskych detí. V predloženom zozname chýba legislatívne zabezpečenie povinnej predškolskej výchovy od 3 rokov pre deti zo sociálne znevýhodneného prostredia a celodenný výchovný systém, ktorý by deťom poskytol priestor a odborný dohľad nad prípravou a vyučovaním na nasledujúci deň," dodal splnomocnenec pre rómske komunity.
Zmeny sa netýkajú ani nastavenia adekvátnej podpory pri prechode žiakov zo základnej na strednú školu a zlepšovania ich študijných výsledkov.
Úrad splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity považuje uvedené opatrenia ako celok za začiatok reformy vo vzdelávaní a výchove detí. Prospech z týchto prvých krokov, ktoré si nevyžadujú významné náklady zo štátneho rozpočtu budú mať všetky deti, nielen tie zo sociálne znevýhodneného prostredia.
"Navrhnuté zmeny v legislatíve sú základom pre zmeny v školstve. Po tomto kroku by malo nasledovať dôsledné vykonávanie týchto opatrení, aby tieto opatrenia skutočne priniesli očakávané výsledky. Na konci týchto zmien majú byť vzdelané deti," dodal Peter Pollák.
Úrad splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity bude rokovať so zástupcami Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky aj o ďalších opatreniach navrhovaných úradom.