SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Školy segregujú potichu a veľmi racionálne

Štátna školská inšpekcia chce odhaľovať segregáciu v nultých ročníkoch v spolupráci s občianskym združením eduRoma.

Hlavná školská inšpektorka Viera Kalmárová.Hlavná školská inšpektorka Viera Kalmárová. (Zdroj: Zdroj: www.ssiba.sk)

BRATISLAVA. Hlavná školská inšpektorka Viera Kalmárová sa dohodla s riaditeľom občianskeho združenia eduRoma Vladom Rafaelom na ďalšej spolupráci pri odhaľovaní segregácie v školách počas budúceho školského roka.

Cieľom je zabrániť ďalším možným segregačným prúdom vo vzdelávaní, uviedla agentúra Sita.

"V septembri by sme mali dokončiť metodický materiál a pristúpiť k formálnym zisteniam a prešetrovaniam diskriminácie rómskych detí na školách," povedal riaditeľ združenia eduRoma Vlado Rafael.

Školy musia prestať so segregáciou

Cieľom stretnutí, ktoré prebiehali medzi školskou inšpekciou a občianskym združením bolo poukázať na to, ako segregácia prebieha v praxi a ako ju odhaliť.

Školská inšpekcia má už niekoľko prípadov, kde zistila vyčleňovanie žiakov z chudobných rodín.

"Ak chceme meniť segregáciu na školách, tak musíme urobiť veľa vecí aj na úrovni štátnych inštitúcií," priblížil Vlado Rafael skúsenosť z práce so školou v Šarišských Michaľanoch.

Dlhodobá spolupráca združenia eduRoma s kontrolným orgánom školskej inšpekcie a samotnými školami, učiteľmi a žiakmi pomaly prináša zmeny.

"Naše občianske združenie vyzýva všetky školy na Slovensku, aby upustili od diskriminačných praktík voči rómskym deťom. Z praxe vieme, že školy, ktoré segregujú, to robia potichu a veľmi premyslene. Preto je dôležité, aby sme tu mali opatrenia, ktoré budú zakotvené v legislatíve," povedal Rafael.

Rómsky jazyk školy nevyužívajú

"Žiadna zo škôl nevyužila možnosť vyučovať rómsky jazyk alebo ho používať vo výchove a vzdelávaní ako pomocný jazyk. Rómsky jazyk v písomnej aj v ústnej podobe ovládalo päť asistentov učiteľa," uvádza sa v správe štátnej inšpekcie.

Materiál informuje o stave vytvárania inkluzívneho vzdelávania pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia v 165 základných školách, kde vykonali inšpekciu v školskom roku 2014/2015.

Inšpektori sa venovali aj obsahovej analýze školských vzdelávacích programov, kde zistili viaceré nedostatky.

"Podmienkam výchovy a vzdelávania žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia nevenovalo náležitú pozornosť vo vypracovaných programoch až 25% škôl," uvádza sa v správe.

Ani prierezová téma multikultúrna výchova nebola podľa školských inšpektorov realizovaná cieľavedome ako nástroj rešpektovania odlišností a spájania žiakov.

"Prevažne bola uskutočňovaná intuitívne ako súčasť jednotlivých naplánovaných alebo náhodných aktivít."

Každý môže podať podnet

Školská inšpekcia a eduRoma budú prešetrovať všetky prípady, kde bola alebo je zistená segregácia a tiež zabezpečovať na všetkých školách inkluzívne vzdelávanie pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia.

"Ak má ktokoľvek vážne podozrenia z diskriminácie na školách, môže podať okamžite podnet a smerovať ho na štátnu školskú inšpekciu, ktorá už ma nástroje na to, ako tieto veci objektívne prešetriť," dodal Vlado Rafael.

Cieľom spolupráce oboch inštitúcií bude overovať inovované metodické postupy odhaľovania segregácie v školách.

Chcú tak vytvárať predpoklady na zabezpečenie inkluzívneho vzdelávania pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia.

Odporúčania a podnety riaditeľom

Riaditeľom základných škôl odporúča vo svojej správe úsek inšpekčnej činnosti Štátnej školskej inšpekcie kroky pre vytvorenie lepších podmienok pre inkluzívne vzdelávanie.

  • zabrániť vzniku pro-segregačných praktík v školách,
  • dôsledne uplatňovať obsah a ciele multikultúrnej výchovy,
  • zabezpečiť vzdelávanie učiteľmi a asistentmi učiteľov, ktorí ovládajú rómsky jazyk,
  • minimalizovať komunikačné zábrany žiakov využitím rómskeho jazyka,
  • predchádzať prejavom rizikového správania žiakov,
  • realizovať celodenný výchovný systém,
  • rozšíriť ponuku záujmových útvarov so zameraním na rozvoj poznávacích i technických spôsobilostí žiakov,
  • podporovať vzdelávanie pedagogických a odborných zamestnancov v oblasti výchovy a vzdelávania žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia,
  • podporovať zapájanie školy do projektov zameraných na skvalitnenie výchovno-vzdelávacej práce so žiakmi zo SZP.

Zdroj: www.ssiba.sk

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 103
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 298
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 483
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 300
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 865
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 807
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 300
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 223
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 094
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 961
Inzercia Skryť Vypnúť reklamu
Inzercia Skryť Vypnúť reklamu
Inzercia Skryť Vypnúť reklamu
Inzercia Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

21 h
Vyštudoval biológiu a robil antropologický výskum v osade pri Krupine. V súčasnosti Andrej Belák pôsobí v Ústave etnológie a sociálnej antropológie SAV a v organizácii ministerstva zdravotníctva Zdravé regióny.

Antropológ Belák dostal Bielu vranu.

14 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Takto sa to robí, do psej matere!

Zuzana Kepplová.

Ak ostatný skríning niekomu pomohol, boli to starostovia a primátori.

16 h

OĽaNO stratilo viac ako polovicu preferencií a Sme rodina by asi ani neprešli do parlamentu. Chá-chá!

Neprehliadnite tiež

Ocenená bola aj nezisková organizácia Projekt Dom.ov z Prešova.

10. dec

Výzva platí pre obce s rómskymi komunitami.

9. dec

Rómovia po celé generácie žili a dodnes žijú v osadách v podmienkach segregácie a extrémnej chudoby.

8. dec
Poslanec NR SR Peter Pollák ml. (OĽaNO).

Delimitáciu úradu schválila vláda v stredu.

4. dec