SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Školy segregujú potichu a veľmi racionálne

Štátna školská inšpekcia chce odhaľovať segregáciu v nultých ročníkoch v spolupráci s občianskym združením eduRoma.

Hlavná školská inšpektorka Viera Kalmárová.Hlavná školská inšpektorka Viera Kalmárová. (Zdroj: Zdroj: www.ssiba.sk)

BRATISLAVA. Hlavná školská inšpektorka Viera Kalmárová sa dohodla s riaditeľom občianskeho združenia eduRoma Vladom Rafaelom na ďalšej spolupráci pri odhaľovaní segregácie v školách počas budúceho školského roka.

Cieľom je zabrániť ďalším možným segregačným prúdom vo vzdelávaní, uviedla agentúra Sita.

"V septembri by sme mali dokončiť metodický materiál a pristúpiť k formálnym zisteniam a prešetrovaniam diskriminácie rómskych detí na školách," povedal riaditeľ združenia eduRoma Vlado Rafael.

Školy musia prestať so segregáciou

Cieľom stretnutí, ktoré prebiehali medzi školskou inšpekciou a občianskym združením bolo poukázať na to, ako segregácia prebieha v praxi a ako ju odhaliť.

Školská inšpekcia má už niekoľko prípadov, kde zistila vyčleňovanie žiakov z chudobných rodín.

"Ak chceme meniť segregáciu na školách, tak musíme urobiť veľa vecí aj na úrovni štátnych inštitúcií," priblížil Vlado Rafael skúsenosť z práce so školou v Šarišských Michaľanoch.

Dlhodobá spolupráca združenia eduRoma s kontrolným orgánom školskej inšpekcie a samotnými školami, učiteľmi a žiakmi pomaly prináša zmeny.

"Naše občianske združenie vyzýva všetky školy na Slovensku, aby upustili od diskriminačných praktík voči rómskym deťom. Z praxe vieme, že školy, ktoré segregujú, to robia potichu a veľmi premyslene. Preto je dôležité, aby sme tu mali opatrenia, ktoré budú zakotvené v legislatíve," povedal Rafael.

Rómsky jazyk školy nevyužívajú

"Žiadna zo škôl nevyužila možnosť vyučovať rómsky jazyk alebo ho používať vo výchove a vzdelávaní ako pomocný jazyk. Rómsky jazyk v písomnej aj v ústnej podobe ovládalo päť asistentov učiteľa," uvádza sa v správe štátnej inšpekcie.

Materiál informuje o stave vytvárania inkluzívneho vzdelávania pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia v 165 základných školách, kde vykonali inšpekciu v školskom roku 2014/2015.

Inšpektori sa venovali aj obsahovej analýze školských vzdelávacích programov, kde zistili viaceré nedostatky.

"Podmienkam výchovy a vzdelávania žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia nevenovalo náležitú pozornosť vo vypracovaných programoch až 25% škôl," uvádza sa v správe.

Ani prierezová téma multikultúrna výchova nebola podľa školských inšpektorov realizovaná cieľavedome ako nástroj rešpektovania odlišností a spájania žiakov.

"Prevažne bola uskutočňovaná intuitívne ako súčasť jednotlivých naplánovaných alebo náhodných aktivít."

Každý môže podať podnet

Školská inšpekcia a eduRoma budú prešetrovať všetky prípady, kde bola alebo je zistená segregácia a tiež zabezpečovať na všetkých školách inkluzívne vzdelávanie pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia.

"Ak má ktokoľvek vážne podozrenia z diskriminácie na školách, môže podať okamžite podnet a smerovať ho na štátnu školskú inšpekciu, ktorá už ma nástroje na to, ako tieto veci objektívne prešetriť," dodal Vlado Rafael.

Cieľom spolupráce oboch inštitúcií bude overovať inovované metodické postupy odhaľovania segregácie v školách.

Chcú tak vytvárať predpoklady na zabezpečenie inkluzívneho vzdelávania pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia.

Odporúčania a podnety riaditeľom

Riaditeľom základných škôl odporúča vo svojej správe úsek inšpekčnej činnosti Štátnej školskej inšpekcie kroky pre vytvorenie lepších podmienok pre inkluzívne vzdelávanie.

  • zabrániť vzniku pro-segregačných praktík v školách,
  • dôsledne uplatňovať obsah a ciele multikultúrnej výchovy,
  • zabezpečiť vzdelávanie učiteľmi a asistentmi učiteľov, ktorí ovládajú rómsky jazyk,
  • minimalizovať komunikačné zábrany žiakov využitím rómskeho jazyka,
  • predchádzať prejavom rizikového správania žiakov,
  • realizovať celodenný výchovný systém,
  • rozšíriť ponuku záujmových útvarov so zameraním na rozvoj poznávacích i technických spôsobilostí žiakov,
  • podporovať vzdelávanie pedagogických a odborných zamestnancov v oblasti výchovy a vzdelávania žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia,
  • podporovať zapájanie školy do projektov zameraných na skvalitnenie výchovno-vzdelávacej práce so žiakmi zo SZP.

Zdroj: www.ssiba.sk

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 715
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 862
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 21 237
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 990
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 275
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 586
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 701
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 696
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 572
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 9 565
Inzercia Skryť Vypnúť reklamu
Inzercia Skryť Vypnúť reklamu
Inzercia Skryť Vypnúť reklamu
Inzercia Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Právnik a podnikateľ Zoroslav Kollár sa podľa sudcu Vladimíra Sklenku snažil ovplyvňovať rozhodnutia v rôznych kauzách.
Odberné miesto na nový koronavírus.
Na NAKA pokračoval aj v piatok výsluch bývalého sudcu Vladimíra Sklenku (na snímke). Nitra, 26. júna 2020.
Cynická obluda

Zrozumiteľné prirovnanie

Matovič najskôr baláchal ľudí na testovanie tým, že to vyrieši celú koronu. Teraz má problém s vysvetlením pravdy.

Neprehliadnite tiež

Nový projekt má v rómskych komunitách rozvíjať zdravotnú osvetu

Rezort vnútra schválil národný projekt Korona te merel.

Rozsudok voči Kotlebovi je jediným spravodlivým rozhodnutím, vyhlásila Bučková

Kotlebovi sudkyňa včera ukázala, kde je jeho miesto, komentovala Bučková.

Splnomocnenkyňa vlády SR pre rómske komunity Andrea Bučková.

Učiteľka v rómskej škole: Deťom sme podávali úlohy cez plot

V škole sa obávajú chrípkovej sezóny, aby nevypadlo veľa detí. Doma ich nedoučia

Terénni asistenti budú s Rómami spolupracovať na zamedzení šírenia koronavírusu

Projekt získal finančnú podporu z prostriedkov Európskej únie.

Splnomocnenkyňa vlády SR pre rómske komunity Andrea Bučková.